• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » 5 factoren voor een succesvolle software-implementatie

5 factoren voor een succesvolle software-implementatie

Accountancy, Blog

31 maart 2021 door QicsMilestones

Accountancy Vanmorgen

Een software-implementatie is voor ons pas succesvol als de klant tevreden is en als hij of zij het gevoel heeft dat ons product de organisatie een stap verder helpt. Maar hoe kom je daar? In dit blog bespreekt Berry Zwaan, consultant bij Qics, de 5 factoren die bijdragen aan een succesvolle software-implementatie.

1. Motivatie

Een succesvolle software-implementatie begint met de juiste motivatie. Je moet er zelf zin in hebben om met de implementatie aan de slag te gaan. Natuurlijk komt zoiets altijd boven op je normale werk. Dat realiseren we ons terdege. Het kost tijd en je moet er mensen met bepaalde skills en expertise voor vrijmaken. Je hebt iemand nodig die handig is met software, iemand die niet bang is diep in de software te duiken om zelf dingen in te richten. Maar je hebt bijvoorbeeld ook iemand nodig die processen binnen de organisatie goed kent, iemand die kennis kan overdragen, iemand die documentatie en werkinstructies kan maken en iemand die kan testen of wat wij bedacht hebben wel voldoet. Hoe groot zo’n team is, hangt helemaal af van de grootte van de organisatie en de skills van de mensen die er werken. Maar dat het impact heeft op je organisatie, is een ding wat zeker is.

2. Een goede samenwerking

Misschien lijkt voorgaand punt een inkopper, maar geloof me: er zijn ook organisaties die verwachten dat wij alles ‘wel even’ voor ze regelen. Helaas, zo werkt het niet. Hoe graag we het ook zouden willen, een goede implementatie doe je samen. Als de software is geïmplementeerd, gaan wij weer weg en moet je zelf de software kunnen bedienen, beheren en onderhouden. Daar moet je kennis voor opbouwen en dat gebeurt tijdens het implementatietraject, daar leer je wat de mogelijkheden en (on)mogelijkheden zijn. Vergelijk het met het kopen van een auto. Het aanschaffen van een auto maakt nog niet dat je kunt rijden, daar zal je toch echt je rijbewijs voor moeten halen.

3. Hou het simpel

Een implementatietraject starten we met een uitgebreide inventarisatie. We moeten een goed beeld krijgen van de relevante processen in een organisatie. Welke afspraken maken jullie als organisatie met je klanten? Dat zijn namelijk de afspraken die wij moeten vastleggen in de software. Vooral bij grote organisaties blijkt nogal eens dat Jantje totaal andere afspraken met klanten maakt dan Corry of Sjors. Die varianten moeten vanaf de start helder zijn, anders moet je dat later nog in de software gaan aanbrengen en dat is lastig. Bovendien weten wij inmiddels uit ervaring: hoe eenvoudiger en overzichtelijker je het houdt, hoe groter het succes is. Zoals we al schreven in dit blog, is de beperkende factor niet de software. De software doet precies wat wij ervan vragen. Maar al die exotische afspraken zorgen voor extra onderhoud en roepen vooral vragen op. Dat zal zich wreken op het moment dat je facturen gaat versturen.

4. Kies voor een top-down-benadering

Ook dit schreven we al eerder: de soepelste implementaties zijn die implementaties waarbij het management zich echt bemoeit met de inrichting en keuzes en toeziet op de uitvoering en de naleving van deze keuzes. Alleen als je een speciaal team aanstelt met beslissingsbevoegdheid en eigenaarschap, kun je snel knopen doorhakken en creëer je draagvlak binnen de organisatie. Dus behalve mensen met bepaalde skills en expertise, moeten er ook mensen zijn met beslissingsbevoegdheid.

5. Doe ervaring op

Soms merken we dat mensen huiverig zijn om aan de slag te gaan met de nieuwe software. Wees niet bang, het is een kwestie van doen. De implementatiefase is er ook om ervaring op te doen. Er kan niks stuk gaan aan de software en alleen door het veel te doen, ga je snappen hoe het werkt. Zo ontstaat er een steeds betere wisselwerking tussen het team van jouw organisatie en de consultants van Qics. Zoek constructief naar oplossingen en zoek de oplossingen daar waar ze thuishoren. Als blijkt dat iets niet lekker loopt omdat er organisatorisch een hobbel in de weg zit, probeer dat dan niet met software op te lossen. Krijg het onderliggende probleem helder en durf knopen door te hakken.

Denken vanuit de business

Als je deze vijf punten in acht neemt tijdens de implementatiefase, is de kans groot dat je implementatie succesvol verloopt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het implementeren van een onze software geen technisch hoogstandje. De software draait al en met een inlogcode kun je bij wijze van spreken vandaag nog aan de slag. De uitdaging zit ‘m veel meer op organisatorisch vlak, in bepaalde keuzes die gemaakt moeten worden. Door met elkaar in gesprek te gaan, over je organisatie en over je business, krijgen we helder hoe we die business zo optimaal mogelijk kunnen ondersteunen met onze software. Als we dat voor elkaar hebben, zien wij die blije klant die het gevoel heeft dat ons product zijn of haar organisatie een stap verder helpt. En daar worden wij dan weer blij van.


Geïnteresseerd?
Zie je na het lezen van deze blog minder op tegen het implementatietraject? Wil je ook soepel met een goede oplossing voor urenregistratie, facturatie en planning aan de slag? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag op weg.

Bron: QicsMilestones

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountancysoftware, implementatie

Tags: accountancysoftware, implementatie

Gerelateerde artikelen

20 februari 2025

“Minder administratieve belasting, meer focus op de klant”

31 januari 2025

“We kunnen bijna twee keer zoveel klanten aannemen als toen we begonnen”

23 december 2024

NBA-advies: handel alvast conform CSRD

3 december 2024

“Zo blijf je jouw klanten altijd een stap voor: haal meer uit je systemen en data”

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Leiderschap richting young profs vraagt om aandacht, ambitie en actie

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
De omvang van erfenissen neemt toe, zo geef je goed advies
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Earn-out: in de praktijk
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Microsoft Copilot in de toekomst
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Assistent Accountant
Schipper Accountants
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Controleleider
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Finance Consultant
a.s Works
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 35.7k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 19.7k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 10.9k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.9k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.4k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen