• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » 10 vragen waarop accountantskantoren graag een antwoord willen

10 vragen waarop accountantskantoren graag een antwoord willen

Accountancy

27 juli 2022 door QicsMilestones

Binnen de zakelijke dienstverlening draait het om klant-uren, de beschikbare en gerealiseerde uren. Je KPI’s moeten daarbij aansluiten. De antwoorden op de volgende tien vragen komen uit de dagelijkse ervaring van QicsMilestones en zijn cruciaal voor het goed kunnen runnen van een accountantskantoor.

1. Wat is mijn totale capaciteit?

Hiermee bedoelen we de beschikbare capaciteit in manuren, per fte en in totaal per jaar. Als je rekening houdt met feestdagen, vakantie-uren en een norm voor zaken als ziekteverzuim, zal de beschikbare capaciteit per fulltime medewerker rond de 1.800 uren per jaar liggen. Dat is dan ook het aantal uur waar je, per fulltime medewerker, vanuit moet gaan bij het berekenen van de bezettingsgraad.

2. Hoe staat het met de leegloop?

De rentabiliteit van je kantoor valt of staat met het voorkomen van gaten in de planning en gewerkte uren. Daarom is het belangrijk dat je werkt met normen voor leegloop en niet-declarabele uren per medewerker. Hoe graag je ook zou willen, geen enkele medewerker kan honderd procent van de tijd aan klanten besteden. Om toch grip te houden op de tijdsbesteding, is het goed te rapporteren over de leegloop.

3. Wat is de geplande capaciteit en wat zijn de nog beschikbare uren?

In het voorjaar is het waarschijnlijk vrij eenvoudig je medewerkers voor meer dan honderd procent van de beschikbare tijd in te zetten. De uitdaging is dan om alle klanten tevreden te houden en tegelijkertijd de werkdruk die door de medewerkers wordt ervaren, binnen de perken te houden. Met leegloop hoef je dan geen rekening te houden. De kans is groot dat de tweede helft van het jaar er anders uitziet.

De brutomarge die eerder in het jaar is opgebouwd, verdwijnt als sneeuw voor de zon als medewerkers vele uren niets zitten te doen door een gebrek aan planning. Daarom is het belangrijk voortdurend inzicht te hebben in de hoeveelheid nog beschikbare, in te plannen uren en het effect daarvan op de ontwikkeling van het jaarresultaat ten opzichte van de begroting. Zo kun je vroegtijdig signaleren of het nodig is om met sales- en marketingacties gaten te vullen in de planning.

4. Wat is het gerealiseerde uurtarief?

De jaaromzet is opgebouwd uit een omzetbedrag per medewerker. Per functie wordt het aantal declarabele uren omgerekend tegen het beoogde te hanteren uurtarief tot een te realiseren omzetbedrag. De optelsom van al die individuele bedragen leidt tot je begrote jaaromzet. Hieruit kun je bijvoorbeeld een gemiddeld uurtarief en gemiddeld omzetbedrag per medewerker afleiden. Het analyseren van het gerealiseerde uurtarief is natuurlijk ook interessant bij opdrachten die tegen een vast bedrag in rekening zijn gebracht.

5. Hoe staat het met afboekingen?

Je kunt je targets halen als het gaat om de te realiseren declarabele uren en tóch een tegenvallend resultaat boeken. Dit kan samenhangen met het feit dat de bestede tijd, uitgedrukt in geld, op opdrachtniveau negatief afwijkt van wat met de klant is overeengekomen. Om die reden is het dus zaak de afboekingen op opdrachtniveau in kaart te brengen en te analyseren.

6. Wat is de omzet per medewerker?

De omzet per medewerker is een belangrijke graadmeter voor de rentabiliteit van je kantoor en je concurrentiepositie. Een hoge omzet per medewerker werkt positief door in de winstcijfers. Daarbij kan het enerzijds een indicatie zijn dat je je werkprocessen heel efficiënt hebt georganiseerd – dit kan eenvoudig met de optimale inzet van technologie – , anderzijds dat het door jou gehanteerde prijsniveau naar je klanten aan de hoge kant is. Aan jou de uitdaging om het juiste beleid uit te stippelen.

7. Hoe staat het met de leverage?

De verhouding tussen het aantal partners en medewerkers noemen we leverage. Hoe meer medewerkers er door een partner worden aangestuurd, hoe groter de ‘leverage’. Immers des te meer declarabele uren er op het conto van de partner komen en hoe hoger de winst per partner. Een andere manier om naar de ’leverage’ te kijken, is de verhouding tussen het aantal declarabele medewerkers en het aantal medewerkers in ondersteunende functies. Hoe minder niet-declarabele medewerkers, hoe lager de overhead van je kantoor, hoe hoger de winst.

8. Hoe hoog is het ziekteverzuim?

Hoewel het voor alle bedrijven belangrijk is om ziekteverzuim te monitoren, vraagt het voor een accountantskantoor, dat voor zijn omzet afhankelijk is van de beschikbare manuren, bijzondere aandacht. Let er daarbij wel op ziekteverzuimpercentages te schonen voor zwangerschaps- en bijzonder verlof. Dat zijn namelijk elementen die buiten de eigen invloedsfeer liggen. Los van de invloed die ziekteverzuim heeft op de omzet, kan het overigens ook iets over medewerkerstevredenheid zeggen. Om het kortdurend ziekteverzuim positief te beïnvloeden komt het nog wel eens voor dat in de arbeidsvoorwaarden wordt afgesproken dat een medewerker aan het einde van een jaar twee of drie extra vakantiedagen ontvangt, mits hij of zij gedurende het jaar niet ziek is geweest.

9. Hoe hoog zijn de niet-declarabele uren?

Je hebt natuurlijk altijd te maken met productieve, maar niet-declarabele uren. Denk bijvoorbeeld aan vergaderingen, managementtaken en salesactiviteiten. Om grip te houden op de productiviteit van je medewerkers, is het van belang dat per medewerker vooraf wordt afgesproken hoeveel indirecte uren zijn toegestaan en waaraan ze deze uren mogen besteden. Gedurende het jaar is het belangrijk te monitoren in hoeverre de medewerker zich daaraan houdt.

10. Wat is het saldo van de vakantie- en overuren?

Gedurende het jaar kan het beeld ontstaan dat je qua omzet- en resultaatontwikkeling keurig in de pas loopt met je begroting, om vervolgens aan het einde van het jaar te moeten constateren dat de beoogde winst toch niet is gerealiseerd. Een hierin verstorende factor kunnen de niet opgenomen vakantie-uren zijn of de opgebouwde overuren in de drukke voorjaarsperiode. Bedenk daarbij dat normaliter bij een accountantskantoor in de eerste helft van het jaar ongeveer 55 procent van de jaaromzet wordt gerealiseerd en in de tweede helft van het jaar de resterende 45 procent. Betrek de ontwikkeling van het tegoed aan vakantie- en overuren bij de analyse van de gerealiseerde omzet versus de begrote omzet.

Meer KPI’s

Dit waren tien veel gebruikte KPI’s. Bij de beschrijving hebben we ons gefocust op de accountantswerkzaamheden. Uiteraard kunnen ook voor de andere afdelingen binnen het accountantskantoor, zoals de fiscale en de loonafdeling, specifieke KPI’s kunnen worden geformuleerd en gehanteerd ter ondersteuning van het management. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal loonstroken per medewerker. Naast KPI’s die betrekking hebben op de productiecapaciteit, is er natuurlijk ook behoefte aan informatie over meer generieke (financiële) informatie, zoals openstaande vorderingen (naar ouderdom), gemiddelde incassotermijn, ontwikkeling van het werkkapitaal, personeelsverloop etc.

Tot slot

Het spreekt voor zich dat je alleen tot betrouwbare informatie en KPI’s komt als de registratie van de benodigde basisgegevens in orde is. Dat kan worden gerealiseerd door je werkprocessen goed te automatiseren met behulp van planning-, uren-, boekhoud- en salarissoftware. Je kunt Power BI inzetten om deze KPI’s te genereren en in een overzichtelijk dashboard aan je te tonen, met daarbij de mogelijkheid om door te zoomen naar de details. Over hoe dat werkt binnenkort meer. Dankzij heldere KPI’s worden jij en je managers tijdig gevoed met juiste en volledige informatie om zo het kantoor aan te sturen.


Meer weten?
QicsMilestones heeft jarenlange ervaring met Power BI en het bouwen van datamodellen en overzichtelijke dashboards. Ben je benieuwd hoe dat er voor jouw organisatie uit kan zien en hoe dat in zijn werk gaat? Neem gerust vrijblijvend contact op!

Categorie: Accountancy Tags: accountancysoftware, dashboards, Power BI, QicsMilestones, urenregistratie

Tags: accountancysoftware, dashboards, Power BI, QicsMilestones, urenregistratie

Gerelateerde artikelen

20 juli 2022

Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand

13 juli 2022

Zoek je een beter pakket voor urenregistratie? Gebruik een vergelijkingstool!

10 juli 2022

Automatisering leidt tot beter advies aan je klanten

3 juni 2022

‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geluidsopname was smoking gun bij fraude Accon-topman Delger
  • Tuchtrecht & accountants: de 10 opmerkelijkste zaken van dit jaar tot nu toe
  • AFM dient tuchtklacht in tegen accountant Mazars om controle bij Accon avm
  • Hersteloperatie box 3 biedt vooral grootste vermogens potentieel voordeel

Partnercarrousel

Komkommertijd in pensioenland – of toch niet?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Tien redenen om te kiezen voor een klantenportaal in tijden van personeelskrapte
Automatisering leidt tot beter advies aan je klanten
Exact logo
Exact PSD2-bankkoppeling voor Rabobank
Yuki logo 042021
Hé accountant, help jij je klanten met veiliger digitaal ondernemen?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Caseware nieuw aug 2022
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Om deze 4 redenen blijven ondernemers bij hun accountant
3 data-driven managementtips voor een futureproof kantoor
Calamiteitenverlof: alles op een rij
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
10 vragen waarop accountantskantoren graag een antwoord willen
Hoe verwerk je deelnemingen in de commerciële jaarrekening?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Vier juridische mogelijkheden om te reorganiseren

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Supervisor Compilation
CROP
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
(Senior) marketeer
Fiscount
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider (Zwolle)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder
Scab
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Controleleider
SNP Adviseurs
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Partner & Externe Accountant
Coney
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Staff Compilation
CROP
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Supervisor Assurance
CROP
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Controleleider in Terneuzen
DRV
Klantmanager
Finance Plus
Supervisor Compilation
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Zwolle)
KRC Van Elderen
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Adviseur mkb / Accountant (Wezep)
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Assistent accountant
Rikst
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Fiscalist
Extendum
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Senior Supervisor Assurance
CROP
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Fiscalist
SNP Adviseurs
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Senior IT-Audit Professional
CROP
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Supervisor Assurance
CROP
Controleleider  
Scab
Assistent Accountant
Schuiteman
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Financial Controller
ENTRPNR
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Manager Assurance
CROP
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Tax Manager
Crop
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Apeldoorn)
KRC Van Elderen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen