ABAB Accountants en Adviseurs kent – anders dan de meeste accountantskantoren – geen partnerstructuur. ‘Daardoor zijn professionals soms al op hun 26e tekenbevoegd en krijgen ze snel eigen klanten’, zegt Marleen Hartman-Horrevoets, manager Accountancy op het kantoor in Goes.
De loopbaan van de 37-jarige manager bewijst hoe snel medewerkers kunnen groeien binnen ABAB. Na haar hbo Accountancy begon ze in 2006 als junior assistent-accountant in de samenstelpraktijk. Ze groeide door tot accountant en werd op haar 26ste tekenbevoegd. ‘Omdat ik altijd bezig was met collega’s coachen en opleiden, volgde ik het management-developmentprogramma en werd ik tien jaar na mijn start manager van het 15-koppige accountancyteam in kantoor Goes.’
Geen partnerstructuur
Wat ABAB onderscheidt van andere accountantskantoren is dat het geen partnerstructuur kent. Hartman-Horrevoets: ’We hebben geen vennoten die eigenaar zijn en de organisatie aansturen. ABAB kent een participatiestructuur. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid lager in de organisatie wordt gelegd. Zo mag je als accountant al op jonge leeftijd jaarrekeningen tekenen. De tekenbevoegdheid is niet voorbehouden aan partners of senioren, zoals dat bij andere kantoren vaak gebeurt.’ Hartman benoemt nog een voordeel: ‘Ik kreeg als assistent al snel eigen klanten toen ik had bewezen dat ik het vak beheerste. Ook dat gebeurt niet overal; vaak onderhoudt een van de vennoten of een relatiebeheerder het contact en blijft de assistent-accountant op de achtergrond. Onze werkwijze vind ik super: ik krijg veel energie van mijn klanten en mijn werk.’
De bijzondere bedrijfsvorm van ABAB levert ook financieel wat op: ‘Omdat we een participatiestructuur hebben, wordt 20 procent van de winst verdeeld onder alle medewerkers. De rest gaat naar participatiehouders: collega’s die doorgroeien naar een bepaald niveau, zoals manager, directeur of senior, kunnen participaties kopen en daarmee meedelen in de winst.’
Brede dienstverlening
ABAB bestaat sinds 1924. Het telt inmiddels 15 kantoren in Zuid-Nederland. Van oudsher is de allround accountants- en adviesorganisatie sterk in de agrarische sector, maar ABAB heeft inmiddels een veel bredere klantenportefeuille. De 700 medewerkers ondersteunen klanten bij het samenstellen van jaarrekeningen, het uitvoeren van wettelijke controles, (internationale) fiscale en juridische advisering. Daarnaast is er een brede consultancytak op het gebied van onder meer corporate finance, HR, pensioen, subsidies en vastgoed. ‘Voor medewerkers is dat prettig, je kunt altijd terugvallen op de expertise van een collega. Alle kennis is in huis.’
Opleidingen voor iedereen
Marleen Hartman-HorrevoetsABAB kent uiteenlopende opleidingsprogramma’s. Voor assistent-accountants in opleiding is er het Young Professional Programma (YPP). ‘Collega’s die hun AA-titel willen halen, volgen alle verplichte onderdelen van de post-hbo-opleiding en doen aansluitend een praktijkstage. Maar ABAB wil aanstaande accountants meer vaardigheden bijbrengen om ze goed uit te rusten voor hun werkzaamheden’, legt Hartman-Horrevoets uit. ‘Met het 8-jarig Young Professional Programma helpen we ze aan meer vakkennis en helpen we bij het ontwikkelen van soft skills. Ook voor RA’s in de uitgebreide Audit & Assurance is er een speciaal opleidingsprogramma, net als voor afgestudeerden van de HAS Hogeschool die bij ons komen werken en die een studie hebben afgerond op het gebied van agro & food.’ Volgens de manager Accountancy komt het soms voor dat collega’s er op enig moment achterkomen dat ze toch geen accountant willen worden. ‘Ook dan zijn er genoeg andere afslagen binnen onze organisatie. Je kunt bijvoorbeeld de consultancy-, corporate-, finance- of HR-kant op.’
Alle ABAB-collega’s kunnen zich ontwikkelen. Leidinggevenden in spe kunnen een managementdevelopmenttraject volgen. Ook zijn er diverse op maat samengestelde programma’s, bijvoorbeeld voor senioren die zich vakinhoudelijk willen verdiepen. ‘Daarnaast bieden we trainingen aan die zijn gericht op betere samenwerking tussen collega’s en op feedback geven en ontvangen. Juist omdat we zoveel disciplines hebben, is goede samenwerking belangrijk’, licht Hartman toe.
Flexibel in werktijden
Bij ABAB krijgen medewerkers de vrijheid hun werktijd naar eigen wens in te vullen. ‘Als collega’s het prettig vinden om eerst te sporten of de kinderen naar school te brengen, dan kan dat. Als medewerkers goed in hun vel zitten, zullen ze de klant ook beter van dienst zijn.’ Volgens Hartman-Horrevoets moderniseert de organisatie de arbeidsvoorwaarden voortdurend, met name op het gebied van een goede werk-privébalans. ‘We bieden bijvoorbeeld vervroegd vaderschapsverlof. Collega’s hebben – met 33 dagen – een bovengemiddeld aantal vrije dagen. Daarin loopt ABAB voorop.’
Verbinden met collega’s
Met 700 medewerkers is het onmogelijk elkaar allemaal te kennen, toch stimuleert ABAB onderlinge verbinding. ‘We zijn een platte organisatie en we zijn zo transparant mogelijk. De raad van bestuur houdt maandelijks een ABAB Connect-overleg. De raad van bestuur praat medewerkers digitaal bij over actuele cijfers, ontwikkelingen en projecten. Ook lokale initiatieven worden in het zonnetje gezet. Regelmatig zijn er projecten waarin collega’s kunnen samenwerken om verbeterslagen te maken. ‘Medewerkers mogen écht meedenken en – belangrijker nog – er wordt ook naar ze geluisterd. Dat alles maakt dat we trots zijn op elkaar en dat ook uitstralen. We vormen een divers samengesteld team. Wat ons bindt is enthousiasme, betrokkenheid bij de klant en passie voor ons vak. Ik ervaar als manager telkens weer hoezeer iedereen voor elkaar klaarstaat.’
ABAB (#15) | OMZET 62,8 miljoen | MEDEWERKERS 600 fte
ja dan ben echt al een volwaardige accountant als je 26 bent en een paar jaar ervaring, als dat de kwaliteit is?