KroeseWevers is een van de grootste accountants- en advieskantoren van Oost- en Noord-Nederland. Bart Velner legt uit waarom een carrière bij het kantoor een keuze voor de toekomst is. ‘Het mensgerichte staat bij ons op de voorgrond.’
KroeseWevers heeft acht kantoren in Oost- en Noord-Nederland. De ambitie is met name te groeien in de regio’s Groningen en Zwolle. Als KroeseWevers zich ergens vestigt, dan wil het op die plek ook een volledig pakket aan diensten aanbieden. ‘Onze diensten zijn op alle kantoren vertegenwoordigd, waardoor je minimaal dertig tot veertig collega’s per kantoor hebt’, licht HR-manager Bart Velner toe. Naast accountancy- en fiscaaladvies bestaat de dienstverlening uit corporate finance, personeels- & salarisadvies en subsidieadvies. Het kantoor richt zich met name op het midden- en kleinbedrijf, met daarbinnen een focus op die bedrijven die de behoefte hebben de multidisciplinaire dienstverlening van KroeseWevers af te nemen.
Aandacht voor de mens
Bij KroeseWevers heeft van oudsher altijd de nadruk gelegen op de kwaliteit van de dienstverlening: het goed doen voor de klant en hard werken voor een mooie loopbaan, weliswaar met elkaar en in een prettige omgeving. Hier is op zichzelf niets mis mee. Uit intern onderzoek en in vele gesprekken bleek echter dat er steeds meer behoefte is aan ‘aandacht voor de mens’. Velner vertelt daarover: ‘In dat kader hebben we de laatste jaren onder andere een vitaliteitsbeleid ontwikkeld, met als onderdeel hybride werkbeleid. Ook hebben we een management-developmentprogramma en een young-developmentprogramma geïntroduceerd. Verder staat diversiteit hoog op de agenda. Kortom, we investeren flink in onze mensen. Zij maken namelijk het verschil.’
Opleidingstraject
De aanpak van KroeseWevers om het menselijke aspect meer aandacht te geven, kun je gerust omvattend en professioneel noemen. Alle werknemers die in dienst treden nadat ze hun hbo- of wo-opleiding hebben afgerond, krijgen, naast de vaktechnische opleiding, een drie jaar durend young-developmentprogramma aangeboden. Velner: ‘Iedereen die bij ons binnenkomt, heeft iets met zijn of haar vak. Maar wat voor mens ben je? Waar liggen je skills en ook je energie? Dat willen we net zo goed naar boven halen. Daar komt dan bijvoorbeeld uit naar voren dat iemand een inhoudelijk specialist is, of meer het type manager. Aan de hand daarvan helpen we onze collega’s ook weer professionele keuzes te maken. Het mensgerichte komt op deze manier steeds meer naar de voorgrond.’
Werknemersgeluk
Ook meet het kantoor of het opleidingsaanbod past bij de vraag van de collega’s. Met tevredenheidsenquêtes peilt KroeseWevers geregeld de stemming op kantoor. Onder andere het aanbod aan opleidingen wordt ingezet om het werknemersgeluk te bevorderen. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt heeft het kantoor dan ook goede hoop om de komende jaren genoeg talentvolle collega’s aan boord te halen én te behouden. ‘We hebben weinig moeite om net afgestudeerden of andere jonge professionals met een tot enkele jaren werkervaring aan te trekken. De uitdaging is hen voor de langere termijn te behouden. Ervaren accountants en adviseurs stromen naar onze mening nog te vaak uit, vertelt Velner. We hebben nauwelijks last van verloop richting andere accountantskantoren, maar wel richting bedrijfsleven en overheid. Daarom steken we volop in op het aangaan van langetermijnrelaties. En die kun je alleen creëren als je goed voor je mensen zorgt en zij voor jou.’
KROESEWEVERS (#21) | OMZET 36,6 miljoen | MEDEWERKERS 297 fte
Geef een reactie