
Deloitte heeft in het afgelopen boekjaar een forse omzetstijging geboekt van 23 procent. De groei zit vooral in de adviestakken, dankzij meer medewerkers, aldus Deloitte, al is de controletak ook gegroeid – dat komt echter vooral door tariefsverhogingen. Om mensen aan zich te binden, werd ruim de helft meer aan variabele beloning uitgedeeld.
In het boekjaar 2021/2022 is de omzet uitgekomen op € 1.270 miljoen, tegen € 1.032 miljoen in de twaalf maanden ervoor. CEO Hans Honig verklaart de sterke toename door hoge investeringen van de cliënten, ‘wat zich vertaalde in een sterke vraag naar onze dienstverlening’. De omzetstijging doet zich voor bij alle bedrijfsonderdelen. Honig schrijft dat ook toe aan de aandacht voor duurzaamheid. ‘Onze strategische keuzes om onze klanten te ondersteunen in hun transitie naar verduurzaming en digitalisering van hun businessmodellen hebben hun vruchten afgeworpen. Zo hebben wij niet alleen ingezet op ESG-rapportering en assurance maar nadrukkelijk ook op de transitie in de economie rond thema’s als energie, voedsel, gezondheid en mobiliteit.’ Tot slot dankt Deloitte de groei aan de toenemende samenwerking in het internationale netwerk, aldus Honig. ‘Het stelt ons in staat om onze klanten nog beter te bedienen in grote businesstransformaties en complexe audits.’ De topman wijst verder op de positieve oordelen van AFM en de onafhankelijke audit-toezichthouder PCAOB over de kwaliteit van de audits bij Deloitte. Klanten geven het bedrijf een 8,3 en een NPS van 65.
Meer medewerkers, bescheiden winstgroei
Honig is daarnaast in zijn nopjes met de grotere werknemerstevredenheid (rapportcijfer van 7,5 naar 7,7) en de toename van het personeelsbestand met 700 mensen tot 7.191. ‘We hebben heel bewust nog meer geïnvesteerd in ons talent door het opzetten van een totaal nieuwe propositie voor onze mensen inclusief arbeidsvoorwaardenbeleid. Dit beleid is vooral gericht op inclusiviteit, veel meer flexibiliteit en persoonlijke groei en ontwikkeling voor onze medewerkers.’ Zo hebben medewerkers vrij inzetbare flexibele feestdagen, een zogeheten ‘Flexible Benefits Budget’ en een Deloitte FIT-progamma. Die investering in talent zorgde er, samen met investeringen in digitalisering en duurzaamheid, wel voor dat de winstgroei is met 0,3 procent nogal bescheiden uitpakte. De inclusiviteit kreeg op het gebied van het aantal vrouwelijke partners een impuls: dat steeg verder naar 21 procent. Wel is er nog werk te verzetten, want het doel ligt op een aandeel van 40 procent in 2030.
Reizen en hogere bonussen drukken resultaat
Na het opheffen van de lockdowns wordt er weer lustig op los gereisd; dat merkt Deloitte onder meer in het resultaat voor belasting, dat daalde naar € 201,6 miljoen (2020/2021: € 202,3 miljoen). ‘Als percentage van de omzet daalde het resultaat naar 15,9 procent, van 19,6 procent. Dat is het gevolg van hogere loonkosten, hogere kosten voor reizen naar kantoor en klanten en personeelsevenementen.’ In het kader van het programma om een aantrekkelijker werkgever te worden is er een nieuw beleid voor variabele beloning ingevoerd en dat neemt ook een grotere hap uit het resultaat: er werd voor € 79 miljoen aan variabele beloningen uitgekeerd, tegen € 52 miljoen het jaar ervoor. Dat is ruim de helft meer.
Het boekjaar van Deloitte loopt van 1 juni tot 1 juni. Het bedrijf staat op 1 in de AV Top 50, voor PwC. Die heeft de resultaten over 2021/2022 nog niet bekendgemaakt.
Jaarcijfers Deloitte 2021/2022
(bedragen in € 1.000.000)
2021/2022 | 2020/2021 | verschil | |
Omzet | 1.270 | 1.032 | 23,0% |
w.v. Audit & Assurance | 277,8 | 249,1 | 11,5% |
Tax & legal | 238,7 | 209,7 | 13,8% |
Consulting | 446,4 | 323,7 | 37,9% |
Risk advisory | 170,5 | 137,1 | 24,4% |
Financial advisory | 135,1 | 106,6 | 26,7% |
Overige | 1,5 | 5,7 | -73,7% |
Operationeel resultaat | 211,4 | 212,1 | 0,3% |
Fte | 6.796 | 6.172 | 10,1% |
– van wie partner | 256 | 254 | 0,8% |
omzet per fte (in euro’s) | 186.875 | 167.207 | 11,8% |
Op de foto: de raad van bestuur van Deloitte, met v.l.n.r. chief quality officer Liesbeth Mol, CEO Hans Honig en COO Hans Snijders.
Geef een reactie