• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » 8 top-tips om als accountant beter naar je klant te luisteren

8 top-tips om als accountant beter naar je klant te luisteren

Accountancy

21 september 2022 door SnelStart

Hoe weet je als boekhouder of accountant wat je klant van je nodig heeft? Luisteren is één van de belangrijkste vaardigheden om goed te kunnen adviseren. Nu zoveel administratieve taken automatisch gaan, is advisering een interessante uitbreiding van je diensten. Leer als de beste te luisteren naar je klant met deze 8 tips.

Luisteren is weten

Hoe zorg je dat je echt iets toevoegt aan de bedrijfsgroei van je klant? Luisteren is de oplossing. Want alleen als je goed luistert, hoor je wat je klant je vertelt. Wat hij of zij tussen de regels door eigenlijk van je wil. Als je aandachtig luistert, laat je zien dat je oprechte interesse hebt in je klant. Dat kweekt vertrouwen én het maakt je boodschap effectiever. Want als je weet wat de vraag is, wordt het makkelijker een goed antwoord te formuleren. Kun je leren luisteren? Jazeker. We helpen je op weg met enkele praktische tips.

Hoe leer je goed luisteren?

Goed leren luisteren lukt alleen door veel te oefenen. Gelukkig praten we elke dag wel met iemand. De onderstaande 8 tips kun je dus gelijk toepassen. Ze helpen je beter te luisteren en vervolgens je klanten beter te kunnen helpen.

1 – Wees stil
Laat je klant zijn verhaal doen zonder hem te onderbreken. Jij weet vaak al na een paar zinnen wat er aan de hand is. Maar is dat echt zo? Laat de ander het verhaal helemaal vertellen. Leg desnoods een vinger op je lippen terwijl de ander praat. Dat helpt je herinneren dat je zelf even stil moet blijven. Het zal je verrassen hoeveel extra informatie je van je klant krijgt.

2 – Help het gesprek met non-verbale signalen
Laat zien dat je luistert. Door te knikken, te glimlachen, geluiden te maken (bijvoorbeeld een bevestigend ‘hm hm’ of ‘ok’) en gebaren te maken, laat je de ander merken dat je luistert en dingen in je opneemt. Ook oogcontact is hierin belangrijk. Natuurlijk staar je de andere persoon niet continu diep in de ogen – het moet niet ongemakkelijk worden. Maar elkaar aankijken en niet op je computer, je telefoon of op je schrijfblok zitten kijken, dat maakt een groot verschil.

3 – Leef mee
Empathie is belangrijk in een klantgesprek. Laat degene met wie je spreekt merken dat je meeleeft. Is de klant superenthousiast over zijn goede resultaten? Dan heeft jouw gezicht ook een blije uitdrukking en kies je woorden die bij zijn emotie horen. Heeft je klant het moeilijk, dan zorg je voor passende gezichtsuitdrukking en reacties.

4 – Let op non-verbale signalen van de ander
Als je de ander aankijkt tijdens het gesprek, zie je al snel wat je anders niet makkelijk zou oppikken: de houding en gebaren. Aan iemands houding en gezichtsuitdrukking zie je al snel of diegene geïnteresseerd is, enthousiast wordt of liefst nu door de grond wil zakken. Dat geeft je een goed idee hoe het gesprek verloopt.

5 – Oordeel niet en wacht met je antwoord
Stel je open voor het verhaal van je gespreksgenoot en oordeel niet. Als je in gedachten al opmerkingen of antwoorden zit te verzinnen, luister je minder goed naar het verhaal van de ander. Juist door je open te stellen ga je de ander beter begrijpen. Door je te focussen op de spreker, word je niet afgeleid en kun je – als je het hele verhaal kent – een beter onderbouwde reactie geven.

6 – Wees elkaars gelijke
Het is soms verleidelijk om jezelf te zien als ‘de expert’ en je daar ook naar te gedragen. Maar jij en je klant zijn elkaars gelijke – geen van beide is belangrijker. Wat de klant weet over zijn eigen klantenkring, branche of markt, weet jij over financiële zaken. Je leert van elkaar. Probeer dus niet even snel te vertellen hoe jij vindt dat het zit, maar interesseer je voor alle kanten van het verhaal.

7 – Stel vragen en vat samen
Stel je klant vragen die het onderwerp verhelderen. Blijf daarbij zo veel mogelijk bij het onderwerp waar jullie het op dat moment over hebben. En probeer het verhaal – zoals we al eerder zeiden – zo min mogelijk te onderbreken. Wacht tot er een pauze is in het verhaal tot je vragen gaat stellen. Ga voor open vragen, waarop je niet simpel ja of nee kunt antwoorden. Heeft je klant een heel verhaal verteld? Probeer dan samen te vatten wat je gehoord hebt en vraag of je dat goed hebt begrepen.

8 – Visualiseer
Natuurlijk is het prima om tussendoor een aantekening te maken. Maar als jij de hele tijd zit te schrijven, geeft dat je klant wellicht het idee dat je niet oplet. Het maakt het ook moeilijk oogcontact te houden en de ander te ‘lezen’. Visualiseer tijdens het gesprek wat de ander zegt. Probeer je een voorstelling te maken hoe het eruit ziet wat je wilt vragen. Die beelden maken dat je makkelijker onthoudt wat er gezegd is. Natuurlijk zorg je er wel voor dat je niet in een dagdroom verzinkt.

Uiteindelijk is het allerbelangrijkst dat je oprechte interesse hebt voor je klant. Boeit het je niet of je klanten succes hebben en groeien in hun ondernemerschap? Dan kun je misschien beter een andere rol aannemen. Word je juist blij van elke stap die je ondernemers maken, dan zul je het makkelijker vinden om echt, oprecht te luisteren naar hun verhaal en hulpvraag.

Ontwikkel jezelf

Wil jij je klanten meer bieden dan jaarrekeningen en belastingaangiften? Werk dan aan je rol als businesspartner en adviseur. De vaardigheden die je hiervoor nodig hebt, kun je leren. SnelStart heeft hiervoor onder meer de masterclass ‘Van boekhouder naar businesspartner’ ontwikkeld. Meer weten? Bekijk wat de masterclass jou te bieden heeft.

Categorie: Accountancy Tags: luisteren, proactief adviseren, SnelStart

Tags: luisteren, proactief adviseren, SnelStart

Gerelateerde artikelen

15 oktober 2025

SnelStart haalt Zwitserse investeerder aan boord

8 juli 2025

Fintech Flow overgenomen door Snelstart

4 juni 2025

SnelStart richt zich met uitbreiding directie op volgende groeifase

17 oktober 2023

SnelStart opent nieuw regiokantoor in Assen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Controleleider audit
Kaap Hoorn
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accountant  – Eindhoven
aaff
Algemeen directeur
Scab
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant – Helmond
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Junior audit manager
RA12
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Teamleider Accountancy 
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.4k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.8k weergaven

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 14.6k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11.7k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 4.6k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen