• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Zo werf je een nieuwe boekhouder

Zo werf je een nieuwe boekhouder

Accountancy

15 december 2022 door SnelStart

Het aantal vacatures bij accountants- en administratiekantoren blijft maar groeien. De vacatures staan bovendien regelmatig langer dan een jaar open. Een personeelstekort kun je deels opvangen door te digitaliseren en efficiënter te werken, maar voldoende handen en hersenen zijn uiteindelijk toch écht noodzakelijk. Wij geven 6 praktische adviezen van een HR-specialist én 1 out-of-the-box bonustip. Pas jij alle tips al toe?

Alarmerend personeelstekort

Nederland kampt met een alarmerend tekort aan arbeidskrachten. Halverwege 2022 stonden tegenover iedere 100 werklozen 143 vacatures. Daarmee werd het record van half 2021 (78 vacatures op 100 werklozen) ruim verbroken.
80 procent van de ondernemers heeft last van het schreeuwende personeelstekort. Voor 38 procent is het zelfs de voornaamste belemmering in de bedrijfsvoering, blijkt uit onderzoek (CBS). Wist je dat je als kantoor op praktische wijze je kansen op het werven van boekhouders / accountants / administrateurs aanzienlijk kunt vergroten? De werkdruk onder het personeel stijgt en dat bedreigt de productiviteit en kwaliteit van de dienstverlening.

Productiviteit en kwaliteit boekhoudbranche in gevaar

Als boekhoud- of administratiekantoor heb je absoluut reden tot klagen, want de branche ‘zakelijke dienstverlening’ (waar boekhouding/accountancy onder valt) staat op plek 2 bij de sectoren met het grootste personeelstekort. Er staan bijna 75.000 banen open.

ING meldde eind 2021 al dat vier van de tien accountantskantoren kampen met tekort aan vakmensen. Dat tekort is in 2022 alleen maar verder opgelopen. En het blijft stijgen. Meer dan vervelend, want hierdoor stijgt de werkdruk onder het personeel en dat bedreigt de productiviteit en kwaliteit van de dienstverlening.

6 praktische tips

Het liefst neem je nieuw personeel aan, maar geschikte boekhouders, administrateurs en accountants lijken bijna onvindbaar. SnelStart wil kantoren met méér helpen dan alleen slimme boekhoudsoftware. Daarom vroegen we Marijn Hovingh (HR-consultant bij Tentoo) hoe je in deze tijd tóch nieuwe medewerkers kunt werven. Zij adviseert dagelijks ondernemers over het vinden, binden en boeien van personeel. Marijn heeft 6 praktische tips voor jouw kantoor.

1. Onderscheid jezelf

“Een sterk werkgeversmerk is de sleutel naar succes in de jacht op personeel. Employer branding is hiervoor de hippe Engelse term, maar het betekent simpelweg: hoe zet je jezelf neer als werkgever? Er zijn veel boekhoud- of accountantskantoren, vaak met een vergelijkbaar imago. Wat onderscheidt jou van hen? Zet de kernwaarden en identiteit van je kantoor in om je doelgroep aan te spreken. Qua werkzaamheden verschilt er misschien weinig, maar qua cultuur is geen bedrijf hetzelfde. Denk aan normen, waarden, personeelsuitjes, borrels. Richt je daar meer op in je vacature-uitingen.”

2. Focus niet op kwantiteit

“Zet geen vacature op met het doel zoveel mogelijk sollicitanten binnen te halen. Het is een misvatting om te denken: ‘liever een algemene tekst en zoveel mogelijk kandidaten, dan zit er vast iets tussen’. Zet in op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Hoe? Schep een zo concreet mogelijk beeld van de functie, je bedrijf, de werkzaamheden en wat je te bieden hebt. Meer werkzoekenden haken dan voortijdig af, maar dat zijn mensen die toch niet bij je passen. Een tip hierbij is nog dat je je in de vacature kunt beperken tot de belangrijkste eisen in plaats van álle eisen, want dat kan juist afschrik-effect hebben. Probeer je vacature ook niet overal te promoten, maar alleen waar jouw ideale kandidaat zich bevindt. Deze vacature-aanpak leidt wellicht tot minder sollicitanten, maar wél tot die ene geschikte sollicitant die je zoekt. Want jouw ideale kandidaat voelt zich sneller aangesproken door een concrete vacature dan een algemene.”

3. Aanbrengbonus en ambassadeurs

“Je huidige medewerkers kunnen je kansen in de zoektocht naar personeel vergroten. Dat kan bijvoorbeeld met een aanbrengbonus. Als je medewerker iemand aandraagt om bij jullie werken, krijgt hij een beloning. Zo vergroot je de kwaliteit én de kwantiteit van sollicitanten. De kwantiteit is logisch, want je medewerker is een extra ‘kanaal’ om potentiële kandidaten te bereiken. Omdat je medewerker zich verantwoordelijk voelt voor de kandidaat die hij aanbrengt, is de kwaliteit doorgaans ook hoger. Zet je huidige medewerkers waar mogelijk ook in als ambassadeurs, door ze te laten vertellen hoe leuk het is om voor je bedrijf te werken of wat de werkzaamheden precies inhouden. Als een collega-boekhouder dit vertelt, spreekt het je doelgroep ook meer aan.”

4. Vraag je personeel het hemd van het lijf

“Ik kan allerlei voorbeelden opnoemen waarmee andere bedrijven personeel wisten aan te trekken, maar dat betekent niet dat je ze een-op-een kunt overnemen. Je moet iets hebben wat voor jouw bedrijf en jouw doelgroep werkt. Je medewerkers kunnen je aan deze waardevolle informatie helpen. Vraag ze daarom het ze het hemd van het lijf. Waarom werken ze graag bij je? Waarom zouden ze anderen aanraden om bij jullie te komen werken? Of waarom juist niét? Dit levert vrijwel altijd waardevolle, praktische ideeën op die je zelf niet had bedacht. Altijd volledig gericht op jouw bedrijf. En de kans is groot dat de mening van je personeel ook geldt voor de medewerker die je zoekt. Je medewerkers vinden het bovendien vaak heel leuk als ze hierbij worden betrokken.”

5. Val op!

“Een werkzoekende boekhouder, administrateur of accountant heeft een luxepositie. Hij kan selectief zijn. Zorg daarom dat jouw vacature er daarom ook inhoudelijk uitspringt. Een goede financiële beloning helpt daarbij mee, maar opvallen hoeft niet veel te kosten. Denk aan een opvallende functietitel als ‘cijfervirtuoos’ in plaats van ‘boekhouder’. Of wellicht heb je een originele secundaire voorwaarden die je kunt melden? Sommige bedrijven geven werknemers bijvoorbeeld een geluksdag bovenop de vakantiedagen. Dat is een extra vrije dag die de werknemer verplicht moét gebruiken om iets te doen wat hem blij maakt. Zoiets valt op in een vacature én het geeft een positief beeld van je bedrijf. Doe dit soort dingen alleen als het past bij je bedrijfscultuur, anders sla je de plank mis.

6. Houd het simpel

”Houd het sollicitatieproces zo eenvoudig mogelijk. Werk bijvoorbeeld met een ‘Solliciteer snel’ button, wat sinds kort mogelijk is in LinkedIn. Met een paar muisklikken is de sollicitatie dan de deur uit. Dat vergroot je kans op sollicitanten, want werkzoekenden haken sneller af wanneer een sollicitatieproces als te langdradig en complex wordt ervaren.”

Bonustip: omdenken en opleiden

Leid je ideale kandidaat zelf op. In Engeland worden afgestudeerde hbo’ers en academici uit totaal andere studierichtingen al jaren succesvol omgeschoold tot boekhouder of (assistent) accountant. Dit biedt een extra voordeel: je kunt hierdoor met je kantoor sneller kantelen naar de meer adviserende rol waar moderne markt om vraagt. Het oppakken van deze adviesrol vraagt om andere vaardigheden. Denk aan goed kunnen communiceren, omgaan met conflicten, onderhandelen en overtuigen.

Je kunt je medewerkers die nu vooral bezig zijn met cijfers omscholen tot adviseur, maar kunt ook omdenken en iemand aannemen die deze adviesvaardigheden al bezit. Leer een organisatieadviseur of coach omgaan met cijfers. Dit kan door werken en leren te combineren via een deeltijdopleiding. (Jonge) werkzoekenden vinden werkend leren en goede coaching ook zeer aantrekkelijk. Zo sla je meer vliegen in één klap.


Ook digitaliseren en efficiënter werken?
SnelStart helpt boekhouders, accountants en administratiekantoren om de administratie van hun klanten sneller te verwerken. Ze houden dankzij de software meer tijd over voor advies en nieuwe klanten en hebben minder piekdrukte aan het eind van elk kwartaal. Meer weten? Ontdek meer over SnelStart Accountant.

 

Categorie: Accountancy Tags: SnelStart, werving en selectie

Tags: SnelStart, werving en selectie

Gerelateerde artikelen

15 oktober 2025

SnelStart haalt Zwitserse investeerder aan boord

28 augustus 2025

Nieuw in België: ‘Tinder’ voor accountants

8 juli 2025

Fintech Flow overgenomen door Snelstart

4 juni 2025

SnelStart richt zich met uitbreiding directie op volgende groeifase

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Algemeen directeur
Scab
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant – Helmond
aaff
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent accountant mkb
aaff
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Teamleider Accountancy 
aaff
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior audit manager
RA12
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Manager Audit
Vallei Accountants
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 30.1k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.4k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 4.5k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen