• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Zo werf je een nieuwe boekhouder

Zo werf je een nieuwe boekhouder

Accountancy

15 december 2022 door SnelStart

Het aantal vacatures bij accountants- en administratiekantoren blijft maar groeien. De vacatures staan bovendien regelmatig langer dan een jaar open. Een personeelstekort kun je deels opvangen door te digitaliseren en efficiënter te werken, maar voldoende handen en hersenen zijn uiteindelijk toch écht noodzakelijk. Wij geven 6 praktische adviezen van een HR-specialist én 1 out-of-the-box bonustip. Pas jij alle tips al toe?

Alarmerend personeelstekort

Nederland kampt met een alarmerend tekort aan arbeidskrachten. Halverwege 2022 stonden tegenover iedere 100 werklozen 143 vacatures. Daarmee werd het record van half 2021 (78 vacatures op 100 werklozen) ruim verbroken.
80 procent van de ondernemers heeft last van het schreeuwende personeelstekort. Voor 38 procent is het zelfs de voornaamste belemmering in de bedrijfsvoering, blijkt uit onderzoek (CBS). Wist je dat je als kantoor op praktische wijze je kansen op het werven van boekhouders / accountants / administrateurs aanzienlijk kunt vergroten? De werkdruk onder het personeel stijgt en dat bedreigt de productiviteit en kwaliteit van de dienstverlening.

Productiviteit en kwaliteit boekhoudbranche in gevaar

Als boekhoud- of administratiekantoor heb je absoluut reden tot klagen, want de branche ‘zakelijke dienstverlening’ (waar boekhouding/accountancy onder valt) staat op plek 2 bij de sectoren met het grootste personeelstekort. Er staan bijna 75.000 banen open.

ING meldde eind 2021 al dat vier van de tien accountantskantoren kampen met tekort aan vakmensen. Dat tekort is in 2022 alleen maar verder opgelopen. En het blijft stijgen. Meer dan vervelend, want hierdoor stijgt de werkdruk onder het personeel en dat bedreigt de productiviteit en kwaliteit van de dienstverlening.

6 praktische tips

Het liefst neem je nieuw personeel aan, maar geschikte boekhouders, administrateurs en accountants lijken bijna onvindbaar. SnelStart wil kantoren met méér helpen dan alleen slimme boekhoudsoftware. Daarom vroegen we Marijn Hovingh (HR-consultant bij Tentoo) hoe je in deze tijd tóch nieuwe medewerkers kunt werven. Zij adviseert dagelijks ondernemers over het vinden, binden en boeien van personeel. Marijn heeft 6 praktische tips voor jouw kantoor.

1. Onderscheid jezelf

“Een sterk werkgeversmerk is de sleutel naar succes in de jacht op personeel. Employer branding is hiervoor de hippe Engelse term, maar het betekent simpelweg: hoe zet je jezelf neer als werkgever? Er zijn veel boekhoud- of accountantskantoren, vaak met een vergelijkbaar imago. Wat onderscheidt jou van hen? Zet de kernwaarden en identiteit van je kantoor in om je doelgroep aan te spreken. Qua werkzaamheden verschilt er misschien weinig, maar qua cultuur is geen bedrijf hetzelfde. Denk aan normen, waarden, personeelsuitjes, borrels. Richt je daar meer op in je vacature-uitingen.”

2. Focus niet op kwantiteit

“Zet geen vacature op met het doel zoveel mogelijk sollicitanten binnen te halen. Het is een misvatting om te denken: ‘liever een algemene tekst en zoveel mogelijk kandidaten, dan zit er vast iets tussen’. Zet in op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Hoe? Schep een zo concreet mogelijk beeld van de functie, je bedrijf, de werkzaamheden en wat je te bieden hebt. Meer werkzoekenden haken dan voortijdig af, maar dat zijn mensen die toch niet bij je passen. Een tip hierbij is nog dat je je in de vacature kunt beperken tot de belangrijkste eisen in plaats van álle eisen, want dat kan juist afschrik-effect hebben. Probeer je vacature ook niet overal te promoten, maar alleen waar jouw ideale kandidaat zich bevindt. Deze vacature-aanpak leidt wellicht tot minder sollicitanten, maar wél tot die ene geschikte sollicitant die je zoekt. Want jouw ideale kandidaat voelt zich sneller aangesproken door een concrete vacature dan een algemene.”

3. Aanbrengbonus en ambassadeurs

“Je huidige medewerkers kunnen je kansen in de zoektocht naar personeel vergroten. Dat kan bijvoorbeeld met een aanbrengbonus. Als je medewerker iemand aandraagt om bij jullie werken, krijgt hij een beloning. Zo vergroot je de kwaliteit én de kwantiteit van sollicitanten. De kwantiteit is logisch, want je medewerker is een extra ‘kanaal’ om potentiële kandidaten te bereiken. Omdat je medewerker zich verantwoordelijk voelt voor de kandidaat die hij aanbrengt, is de kwaliteit doorgaans ook hoger. Zet je huidige medewerkers waar mogelijk ook in als ambassadeurs, door ze te laten vertellen hoe leuk het is om voor je bedrijf te werken of wat de werkzaamheden precies inhouden. Als een collega-boekhouder dit vertelt, spreekt het je doelgroep ook meer aan.”

4. Vraag je personeel het hemd van het lijf

“Ik kan allerlei voorbeelden opnoemen waarmee andere bedrijven personeel wisten aan te trekken, maar dat betekent niet dat je ze een-op-een kunt overnemen. Je moet iets hebben wat voor jouw bedrijf en jouw doelgroep werkt. Je medewerkers kunnen je aan deze waardevolle informatie helpen. Vraag ze daarom het ze het hemd van het lijf. Waarom werken ze graag bij je? Waarom zouden ze anderen aanraden om bij jullie te komen werken? Of waarom juist niét? Dit levert vrijwel altijd waardevolle, praktische ideeën op die je zelf niet had bedacht. Altijd volledig gericht op jouw bedrijf. En de kans is groot dat de mening van je personeel ook geldt voor de medewerker die je zoekt. Je medewerkers vinden het bovendien vaak heel leuk als ze hierbij worden betrokken.”

5. Val op!

“Een werkzoekende boekhouder, administrateur of accountant heeft een luxepositie. Hij kan selectief zijn. Zorg daarom dat jouw vacature er daarom ook inhoudelijk uitspringt. Een goede financiële beloning helpt daarbij mee, maar opvallen hoeft niet veel te kosten. Denk aan een opvallende functietitel als ‘cijfervirtuoos’ in plaats van ‘boekhouder’. Of wellicht heb je een originele secundaire voorwaarden die je kunt melden? Sommige bedrijven geven werknemers bijvoorbeeld een geluksdag bovenop de vakantiedagen. Dat is een extra vrije dag die de werknemer verplicht moét gebruiken om iets te doen wat hem blij maakt. Zoiets valt op in een vacature én het geeft een positief beeld van je bedrijf. Doe dit soort dingen alleen als het past bij je bedrijfscultuur, anders sla je de plank mis.

6. Houd het simpel

”Houd het sollicitatieproces zo eenvoudig mogelijk. Werk bijvoorbeeld met een ‘Solliciteer snel’ button, wat sinds kort mogelijk is in LinkedIn. Met een paar muisklikken is de sollicitatie dan de deur uit. Dat vergroot je kans op sollicitanten, want werkzoekenden haken sneller af wanneer een sollicitatieproces als te langdradig en complex wordt ervaren.”

Bonustip: omdenken en opleiden

Leid je ideale kandidaat zelf op. In Engeland worden afgestudeerde hbo’ers en academici uit totaal andere studierichtingen al jaren succesvol omgeschoold tot boekhouder of (assistent) accountant. Dit biedt een extra voordeel: je kunt hierdoor met je kantoor sneller kantelen naar de meer adviserende rol waar moderne markt om vraagt. Het oppakken van deze adviesrol vraagt om andere vaardigheden. Denk aan goed kunnen communiceren, omgaan met conflicten, onderhandelen en overtuigen.

Je kunt je medewerkers die nu vooral bezig zijn met cijfers omscholen tot adviseur, maar kunt ook omdenken en iemand aannemen die deze adviesvaardigheden al bezit. Leer een organisatieadviseur of coach omgaan met cijfers. Dit kan door werken en leren te combineren via een deeltijdopleiding. (Jonge) werkzoekenden vinden werkend leren en goede coaching ook zeer aantrekkelijk. Zo sla je meer vliegen in één klap.


Ook digitaliseren en efficiënter werken?
SnelStart helpt boekhouders, accountants en administratiekantoren om de administratie van hun klanten sneller te verwerken. Ze houden dankzij de software meer tijd over voor advies en nieuwe klanten en hebben minder piekdrukte aan het eind van elk kwartaal. Meer weten? Ontdek meer over SnelStart Accountant.

 

Categorie: Accountancy Tags: SnelStart, werving en selectie

Tags: SnelStart, werving en selectie

Gerelateerde artikelen

29 december 2022

PSD2, wat moet je ermee?

25 november 2022

10 belangrijke beveiligingschecks voor boekhouders en accountants

17 november 2022

Stunt met ‘vertrekpremie’ van 7.500 euro pakt goed uit

6 oktober 2022

Digitalisering in de praktijk: ‘we moeten af van zoveel mogelijk uren schrijven’

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Massaal bezwaar plus niet-bezwaarmakers box 3 officieel
  • Accountant zag bui al hangen bij noodlijdend VanMoof
  • Hof: VvE-reserves tellen bij berekening rechtsherstel box 3 als bank- en spaartegoeden
  • VEH na uitspraak hof: hogere belasting appartementseigenaren deugt niet

Partnercarrousel

Wat zijn de laatste btw-ontwikkelingen op het gebied van vastgoed?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Wat staat er in een ICT-calamiteitenplan?
De best gelezen accounting blogs van 2022 van Twinfield
Exact logo
Indicatoren – wat zijn het en wat kun je ermee?
Yuki logo 042021
Met datagedreven management het personeelstekort te lijf
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Hoe data helpt om het personeelstekort terug te dringen
Een stap vooruit: hoe je klanten gerichter bijstaat tijdens een consolidatie 
PSD2, wat moet je ermee?
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel

Loket.nl de meest betrouwbare online applicatie voor HR en …  

De cloud maakt het werk van de accountant écht leuker
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Hé accountant, hoe staat het met jouw Cybersecurity?
Meer dan 80% van de accountants heeft onvoldoende kennis van cybersecurity en NIS2-regelgeving
Sdu

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Deadline renseigneringsverplichting nadert: nog veel onduidelijkheid
Vier salarissoftware trends voor 2023
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Ondernemer in problemen? Vijf aandachtspunten voor de accountant

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Belastingadviseur Agro
Flynth
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Medewerker Facturatie
Flynth
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Externe Accountant
Coney Minds
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Accountant Agro
Flynth
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Manager audit
Moore MTH
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Financieel administratief medewerker
Scab
Officemanager
van Helder
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Vacature accountant
WEA Deltaland
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Manager audit
Moore MTH
Vacature Manager Assurance
CROP
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Assistent Accountant Agro
Flynth
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Controleleider Audit
Flynth
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Controleleider
WEA Gouda
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen