Rijkse accountants en adviseurs kenmerkt zich door een ontspannen bedrijfscultuur. In alle lagen van de organisatie gaan de collega’s informeel met elkaar om. ‘Medewerkers zijn hier geen nummer’, stellen AA accountant Remco de Nooijer en senior assistent-accountant Karin Breur.
Remco de NooijerHet accountancyvak stoffig en saai? En alleen maar mannen in grijze pakken? Bij veel jongeren leeft dit beeld nog altijd. Remco de Nooijer, eindverantwoordelijk accountant en sinds 2005 werkzaam bij Rijkse, ziet graag dat dit verandert. ‘De werkelijkheid is zo anders; in het vak gaat het niet alleen om de cijfers, maar om de mensen en hun missie achter die cijfers.’ Rijkse verzorgt geregeld gastlessen bij diverse opleidingen in de regio. ‘Het is voor studenten vaak een eyeopener als ze horen wat het vak echt inhoudt en als ze vlotte, spontane accountancyprofessionals ontmoeten. Sommige jongeren zien we later terug voor een stage op ons kantoor.’
De Nooijer constateert dat de branche bezig is het stoffige, formele imago van zich af te schudden. Op social media presenteert menig kantoor zich als een informele, persoonlijke organisatie. ‘Maar ik betwijfel of dit bij sommige kantoren wel zo is. Bij Rijkse zit het in het DNA.’ De liefde voor het vak zit diep bij De Nooijer. De afgelopen jaren stelde hij zichzelf weleens de vraag of hij niet zou overstappen naar het bedrijfsleven. Toch deed hij dat niet. ‘Als controller zou ik elk jaar dezelfde processen doormaken. De accountancy is veelzijdiger; je hebt te maken met verschillende bedrijven en situaties. Dat maakt het zo leuk.’ De klanten van Rijkse lopen uiteen van kleine ondernemers tot grote, internationale bedrijven. De opdrachten variëren van het verwerken van administraties tot adviseren in overnametrajecten.
Persoonlijk werkgeverschap
Net zoals veel collega’s startte Remco de Nooijer als stagiair bij Rijkse. Hij begon op de controlepraktijk. Hoewel hij dat uitdagend en dynamisch vond, trok het adviseren van klanten hem geleidelijk meer aan. Rijkse bood hem een interne carrièreswitch aan. ‘Het mooie aan de samenstelpraktijk is dat je naast de ondernemer staat en dat je die écht verder helpt.’ Ook collega Karin Breur vindt dat Rijkse een betrokken werkgever is. ‘Betrokkenheid is ook een van onze kernwaarden.’
Dat is volgens Breur belangrijk: ‘Uiteindelijk maakt iedereen in zijn leven weleens iets heftigs mee. Bij Rijkse staat niet het belang van de organisatie voorop. Leidinggevenden tonen begrip voor persoonlijke omstandigheden en denken mee hoe ze op zo’n moment kunnen helpen.’ De Nooijer concludeert: ‘Je bent hier beslist geen nummer.’ Het verklaart volgens hem ook het stabiele personeels- en klantenbestand. ‘We scoren een 7,2 op medewerkerstevredenheid en een 8,6 op klanttevredenheid. In de huidige moeilijke tijden zijn dat hoge uitslagen.’ Wat bijdraagt aan de medewerkerstevredenheid: Rijkse biedt een gezonde balans tussen werk en privé. Zo werkt De Nooijer tot 18.00 uur. ‘Daarna ben ik er voor mijn gezin. Met vier jonge kinderen heb ik daarnaast een vaste papamiddag.’ Ook kan hij zijn tijden flexibel invullen. ‘Als ik een keer eerder weg moet vanwege een gesprek op school kan dat makkelijk.’
Cultuur is alles
Karin BreurKarin Breur begon twee jaar geleden bij Rijkse. De senior assistent-accountant werkte eerder bij verschillende kantoren. ‘Tijdens het sollicitatiegesprek voelde het al meteen goed bij Rijkse. Ik heb niet meer de ambitie verder door te groeien. Ik vind het vak hartstikke leuk, maar hoef niet per se mijn titel te behalen. Bij Rijkse is dat ook geen punt, er is geen up-or-outprincipe.’ Dat is bij sommige kantoren wel het geval. Zo solliciteerde ze eens bij een organisatie waar haar direct werd gevraagd of ze een persoonlijk ontwikkelingsplan wilde inleveren. ‘Daar stond ik niet voor open en ben daar ook op afgehaakt.’ Bij Rijkse voelt Breur zich net als elke andere collega gewaardeerd. ‘Ik ben breed opgeleid en signaleer vrij snel zaken die de aandacht verdienen en een ondernemer verder kunnen helpen.’
Van elkaar leren
De senior assistent-accountant haalt naast haar werkzaamheden veel plezier uit het begeleiden van jongere medewerkers. ‘Jongeren zijn ontzettend goed met automatisering, daarvan kunnen oudere collega’s veel leren. Andersom hebben de ervaren mensen in het vak veel meer kennis en ervaring, iets waarvan jongeren weer veel kunnen leren. Dat is een fijne wisselwerking.’ De Nooijer vult aan dat een goede accountant vooral groeit door de ervaring die hij of zij opdoet. ‘Als young professional beschik je over veel theoretische kennis die je in de praktijk moet leren toepassen. Elke klant is anders. Je begrijpt steeds beter wat zijn uitdagingen zijn als je wat langer meedraait.’
Meedenken over ontwikkelingen
Rijkse heeft daarnaast oog voor de vele ontwikkelingen in de sector. Breur: ‘Als medewerker heb je de mogelijkheid daarover mee te denken. Zo zijn er denktanks gevormd die meedenken over bepaalde thema’s. Ook heeft het management Young-professionals een stem gegeven binnen het kantoor. ‘Die leden komen periodiek bijeen en hebben inspraak in de beleidsvorming.’ De Nooijer concludeert: ‘Het beroep van accountant is jong, dynamisch en uitdagend en allesbehalve oubollig en stoffig. Bij Rijkse stralen we dat niet alleen uit, maar maken we het ook waar. Voor ons is het vanzelfsprekend dat we jongeren een stem geven en naar ze luisteren.’
Tekst: Ellis Bloembergen
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie