RSM heeft altijd veel oog voor haar werknemers. Dat is de afgelopen tijd nóg meer versterkt. Met resultaat. Partner Gerard van der Waal en manager Charlotte Borgers verklaren het succes.
De basis voor een employer-brandingstrategie begint voor RSM bij het centraal zetten van de mens. Van der Waal: ‘Dit komt naar voren in onze externe communicatie, zoals in onze vacaturecampagnes en recruitmentevenementen, maar ook intern in de onboardingperiode en bij het behouden van talent. Zo bieden we volop mogelijkheden op het gebied van ontwikkeling en vitaliteit. Bij RSM is er ruimte voor ontwikkeling en groei in jouw tempo; “The Power of Being You”.’ Vanuit die gedachte organiseren we veel activiteiten voor werknemers, bijvoorbeeld de jaarlijkse Accountants Academy. Borgers: ‘We komen met alle accountants bij elkaar voor een trainingsprogramma waarbij we nadrukkelijk de focus leggen op het sociale aspect, de werkcultuur en hoe je daar verder aan kunt bouwen. Je ontwikkelt zowel je hard skills als je soft skills.’
Vitaliteit
Charlotte Borgers‘Vitaliteit is ook een belangrijk speerpunt voor onze collega’s’, vervolgt Van der Waal. ‘Iedere collega krijgt een vitaliteitsbudget om vrij te besteden aan een favoriete sport, coaching of mindfulness. Maar RSM draagt ook bij aan maatschappelijke betrokkenheid. Zo sponsoren we diverse goede doelen en zijn we grondlegger van het Depot van Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Al deze initiatieven zijn voorbeelden van goed werkgeverschap naar onze collega’s toe.’
Betrokken, informeel, sociaal. Het zijn enkele kwalificaties die ze zelf veel terug horen van collega’s. ‘Ze staan symbool voor het welkomgevoel waarop we veel de nadruk leggen’, merkt Van der Waal op. Borgers verklaart dit gevoel voor een groot deel uit de activiteiten die er worden georganiseerd: ‘Door de aandacht te focussen op elkaar beter leren kennen – bijvoorbeeld tijdens borrels – komen privé en zakelijk dichter bij elkaar. Het draagt uiteindelijk allemaal bij aan een betere samenwerking.’
Onboarding app
Ondanks de krappe arbeidsmarkt lijkt het aantal jubilea bij RSM alleen maar toe te nemen. En dat zal volgens Van der Waal niet snel veranderen: ‘Door het welkomgevoel nog meer te benadrukken, krijgen sollicitanten – enkele maanden voordat ze in dienst komen – toegang tot onze onboarding app. Met persoonlijke filmpjes, praktische informatie en diverse close-ups van onze kantoren worden ze al welkom geheten. Eenmaal in dienst organiseren we diverse kennismakingsdagen en gaan we wat dieper in op onze cultuur en wat die voor iedereen betekent.’ Het welkomgevoel vertaalt zich op de werkvloer naar een heel belangrijke basiseigenschap die iedereen voelt.
Borgers verwijst naar de jaarlijkse kick-off meeting van het auditseizoen: ‘De hele afdeling komt bij elkaar, waarbij we iedereen ook echt stimuleren van zich te laten horen. Wat is er goed gegaan? Wat kan anders?’ Ook starters voelen daardoor dat er ruimte is voor hun eigen inbreng. Van der Waal vult aan: ‘We zijn één RSM, maar wel een RSM waar de lijntjes onderling kort zijn en teams overzichtelijk blijven. Je voelt je niet een klein onderdeeltje van een groot geheel, maar je draagt écht iets bij.’
Begeleiding
Bij RSM staat begeleiding centraal. Senior collega’s helpen junior collega’s proactief en zelfs over de verschillende vestigingen heen. Dit menselijke element zit in de cultuur van de organisatie en is heel onderscheidend. Borgers: ‘Tijdens mijn RA-traject heb ik veel begeleiding mogen ontvangen van senior collega’s bij mijn vestiging in Eindhoven, maar ook daarbuiten. Dat heb ik als enorm positief ervaren. Recent ben ik afgestudeerd en die bereidwilligheid om anderen te helpen werkt aanstekelijk. Je voelt je gesteund en het laat zien hoe betrokken en persoonlijk onze cultuur is.’
Gerard van der WaalMeegaan met de ontwikkelingen
De nieuwe generatie accountants kijkt anders naar werk en heeft andere eisen. Het is dus een noodzaak om – naast het hebben van een employer-brandingstrategie – ook mee te veranderen. Borgers ziet dat jonge instromers meer waarde hechten aan de manier waarop ze worden begeleid tijdens hun studie en carrière: ‘Door samenwerkingen aan te gaan met studieverenigingen en doordat collega’s zelf doceren, komen we als RSM al vroeg bij hen in beeld.’ Voor RSM geldt dat flexibiliteit bijna een voorwaarde is om op een fijne manier te kunnen werken.
Van der Waal: ‘Wij geloven niet in een dichtgetimmerd carrièrepad waaraan iedereen zich moet conformeren. Je eigen route kiezen en zelf ontdekken is veel belangrijker – en mensgerichter – dan een voorgeschreven traject volgen waar je halverwege niet meer achterstaat.’ Borgers omschrijft het werken bij RSM als een soort familiegevoel: ‘Het moment toen de inflatie omhoogschoot? RSM heeft als een van de weinigen vrij snel besloten – vanuit het bestuur – alle salarissen generiek te verhogen met 5 procent. En dat is precies wat je doet als je familie van elkaar bent. Je helpt elkaar.’ Naast inhoudelijk interessant werk is er bij RSM dus vooral oog voor de menselijke maat. ‘Groeien in jouw tempo op persoonlijk en professioneel vlak in een betrokken, informele en sociale omgeving op een manier die bij jou past, is waar wij voor staan’, concluderen Borgers en Van der Waal trots.
Tekst: Sander Voorman
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie