Een fris, eigentijds kantoor dat er alles aan doet om het werkgeluk van medewerkers te verhogen. Het is dé missie van Ruitenburg adviseurs & accountants. Een sabbatical om een wereldreis te maken? Geen probleem, aldus bestuursvoorzitter Jan-Pieter Bood, die afgelopen zomer zelf wekenlang door Afrika trok.
Jan-Pieter BoodRuitenburg adviseurs & accountants maakte de afgelopen jaren een opmerkelijke groeispurt door. Tien jaar geleden telde het kantoor twee vestigingen en 70 medewerkers, nu heeft Ruitenburg vier vestigingen en bijna 300 medewerkers. Het is inmiddels een middelgrote en kwalitatief hoogwaardige speler in de regio Den Haag/Rotterdam. De ambitie leeft om ook in de rest van de Randstad vestigingen te openen, vooral door fusies, maar ook door autonome groei. Hoe Ruitenburg dat voor elkaar bokst in een krappe arbeidsmarkt? ‘Door de medewerker op één te zetten’, vertelt Jan-Pieter Bood. Het is Ruitenburg menens: ‘Als het moet, weigeren we nieuwe klanten’, zegt Bood stellig. ‘We verlangen niet van onze medewerkers dat ze 80 uur per week werken. Als mensen graag bij je willen werken én betrokken zijn, komt de groei vanzelf.’
Amicaal karakter
Sinds 2019 zet Ruitenburg, ingegeven door de krapte op de arbeidsmarkt, medewerkers centraal in de strategie. Daarbij kent het fullservice advies- en accountantskantoor een informele bedrijfscultuur. ‘We kleden ons casual, kennen korte lijntjes en noemen elkaar bij de voornaam.’ Dit amicale karakter komt ook terug in de arbeidsmarktcommunicatie. Vacatures zijn helder en aantrekkelijk geschreven. ‘Solliciteren is makkelijk’, vertelt HRM-manager Hilde Aerts. ‘Kandidaten hoeven alleen maar contactgegevens achter te laten.’ Op de site staan opvallend enthousiaste vlogs. Daarmee krijgen jonge professionals een idee hoe een werkdag bij Ruitenburg verloopt. ’Soms schuurt de manier van communiceren met onze meer behoudende klanten’, ervaart Bood. ‘Dat is dan maar zo.’
Diep in het DNA
In het verlengde van de strategie streeft Ruitenburg ernaar het werkplezier te verhogen. ‘We hechten aan een gezonde work-life balance. Dat roept natuurlijk elk kantoor, maar we maken het ook echt waar. Het is daarbij belangrijk dat managers ernaar handelen en het goede voorbeeld geven. We begrijpen dat medewerkers naast hun werk ook een privéleven hebben. Dat zit diep in ons DNA.’ Bood verduidelijkt: ‘Geen enkele collega hoeft tot zeven uur op kantoor te zitten. Volgens onze filosofie hoeven mensen die carrière willen maken, niet harder te werken.’ Dat Ruitenburg zijn medewerkers koestert, kwam ook tot uiting in een inflatiecompensatie per 1 juli. Medewerkers krijgen daarmee maandelijks een structurele toeslag op het salaris.
Hilde AertsFrisse ideeën
Waar word je gelukkig van? Dat is volgens Bood de vraag die elke collega zich regelmatig zou moeten stellen. ‘Zelf ben ik er deze zomer zeven weken tussenuit geweest met mijn gezin. We reden in onze Land Rover dwars door Afrika naar Senegal. Ik heb af en toe zo’n reis nodig, ook omdat het leidt tot frisse ideeën. Drie jaar geleden was ik vier maanden weg: op de Pamir Highway in Tadzjikistan bedacht ik de nieuwe bedrijfsstrategie.’ Voor elke medewerker zit werkgeluk in iets anders. ‘Misschien wil een collega flexibel werken, onder werktijd kunnen sporten of de kinderen naar school kunnen brengen. Er is veel mogelijk.’
Sparren met een coach
Voor medewerkers van Ruitenburg is er volop ruimte voor ontwikkeling. ‘We geven collega’s mee dat ze zelf aan het stuur zitten en richting kunnen geven aan hun loopbaan. Doordat we in kleinere teams werken, krijgen collega’s al snel meer verantwoordelijkheid. Collega’s hebben meer uitdaging en meer ontwikkelmogelijkheden’, vertelt Aerts. Het kantoor onderscheidt zich doordat het een talentcoach in dienst heeft. ‘Collega’s kunnen sparren over hun professionele ontwikkeling. De coach kan helpen bij het ontdekken van talenten en drijfveren of bij het formuleren van het portfolio.’ Maar het gaat verder dan dat. Aerts: ‘Collega’s kunnen bij de talentcoach aankloppen als ze ergens tegenaan lopen of als ze niet lekker in hun vel zitten. Doordat we een coach hebben, is de drempel laag om binnen te lopen, zo maken we mogelijke problemen vroegtijdig bespreekbaar.’
Strategisch meedenken
Om de kennis en betrokkenheid van ‘Ruitenburgers’ te vergroten, organiseert het kantoor vier keer per jaar T.LABs. Bood: ’Tijdens deze kennissessies komen talentvolle, jonge collega’s bij elkaar en buigen zich in multidisciplinaire teams over vaktechnische vraagstukken. Ieder jaar laten we deze collega’s bovendien meedenken over de strategie van Ruitenburg. Ze brengen ook advies uit over toekomstig beleid.’
Aerts vult aan dat de deelnemers van T.LAB een inspirerend programma krijgen voorgeschoteld. ‘Vaak is er een bedrijfsbezoek, zodat collega’s een kijkje krijgen in de keuken van klanten. Daarnaast bieden we workshops aan die zijn gericht op persoonlijke ontwikkeling, zoals presentatievaardigheden en onderhandelen.’ Ruitenburg doet regelmatig tevredenheidsonderzoeken onder medewerkers.
Bood: ‘Daaruit blijkt dat we slagen in onze missie: het werkplezier is hoog. Dat leidt niet alleen tot een succesvolle organisatie, ook maken we onze medewerkers tot enthousiaste ambassadeurs van Ruitenburg. Zij werven geregeld nieuwe mensen uit hun netwerk. Daar kan geen arbeidsmarktcampagne tegenop.’
Tekst: Ellis Bloembergen
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie