• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Onderzoek: CO2-beprijzing doet marge transportsector verdampen

Onderzoek: CO2-beprijzing doet marge transportsector verdampen

Branches, Nieuws

31 juli 2023 door Accountancy Vanmorgen

Alfa Accountants en Adviseurs heeft samen met Greenaumatic een benchmarkonderzoek uitgevoerd onder kleine en grotere transportondernemers. Hieruit blijkt dat CO2-beprijzing 4 tot 8 procent van de omzet gaat kosten. Dit is meer dan wat de meeste transportbedrijven nu als marge hebben.

De uitstoot (emissie) van broeikasgassen wordt in de toekomst zwaarder beprijsd, via belastingen of handel in uitstootrechten (emissierechten). Het EU Emission Trade System (ETS) is op dit moment het grootste emissiehandelssysteem ter wereld, waar circa 10.000 Europese bedrijven aan meedoen (samen verantwoordelijk voor 45% van de CO2-uitstoot in de EU). In Nederland zijn dit ongeveer 400 bedrijven. De EU ETS-marktprijs voor uitstootrechten tikte op 21 februari 2023 € 105 per ton aan, wat omgerekend € 0,34 per liter diesel is. De uitstoot van 1 liter diesel is ongeveer 3,3 kg CO2. Betrouwbare verwachtingen over de ontwikkeling van CO2-beprijzing voor de toekomst zijn lastig te geven, maar € 100 tot € 200 per ton CO2-uitstoot rond 2030 is aannemelijk. Bij ongewijzigde uitstoot kan die CO2-beprijzing een geldbedrag vertegenwoordigen van zo’n 4% tot 8% van de jaarlijkse omzet van transporteurs, hetgeen kan leiden tot continuïteitsvraagstukken.

Marge verdampt

Dat acht Alfa een ronduit zorgelijke conclusie, aangezien de gemiddelde marge op transport varieert tussen 2% en 5%. Bij twintig procent van de onderzochte bedrijven in deze benchmark blijkt dat hun winst compleet verdampt als sectorale CO2-beprijzing nu de norm zou zijn. Alleen transportondernemers die de verwachte CO2-beprijzing in 2027 kunnen doorberekenen aan hun klant zien hun marge niet verdwijnen.

Businessmodel nog niet klaar

In veel gevallen is het huidige businessmodel van transportondernemers nog niet klaar voor (verdere) verduurzaming. Dat ligt onder meer aan beperkte investeringscapaciteit, nog niet beschikbare laadinfrastructuur, het nog niet inzichtelijk hebben van data, het nog niet kunnen delen van data, extra kosten in de keten die nog niet eerlijk verdeeld zijn, onvoldoende inzicht hebben in de fiscale voordelen van duurzaamheid en onvoldoende draagvlak voor verduurzaming binnen de organisatie.

Sturen op rendement

Transportondernemers die op dit moment niet beschikken over financiële middelen om te verduurzamen, zullen dit vermoedelijk ook niet zo snel doen. Het kan echter wel optie zijn om een verzoek bij de bank neer te leggen voor het verstrekken van een transitielening ten behoeve van de verduurzaming van het bedrijf. De bank zal in dat geval vragen om een onderbouwing van de doelstellingen met niet-financiële data. Maar welke data zijn daarvoor benodigd en zijn deze data ook zuiver – en dus betrouwbaar? De data moeten niet alleen duidelijk maken wat de CO2-uitstoot is, maar ook wat het rendement is; de komende jaren zal het sturen op rendement nog veel belangrijker worden.

Rapporteren over duurzaamheid

Klanten zullen in de komende jaren vaker gaan vragen om inzicht in – en reductie van – de CO2-uitstoot van transporteurs. Dat heeft te maken met het feit dat een aanzienlijke groep grote bedrijven vanaf 2025 verplicht moet gaan rapporteren over hun beleid, prestaties en impact op het gebied van milieu, mens en goed bestuur. Deze regelgeving (de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive’, CSRD) geldt in eerste instantie voor grote bedrijven (>250 fte’s, > € 40 miljoen omzet, > € 20 miljoen balanstotaal). Zij moeten in hun rapportage ook ingaan op hun invloed in de samenwerkingsketen. De implicatie hiervan is dat grote klanten bij transporteurs kunnen aankloppen met vragen over CO2-uitstoot in relatie tot de diensten die aan hen worden geleverd.

Hoe kunnen transportondernemers zich voorbereiden, als CO2-beprijzing in 2027 realiteit wordt? Als eerste zal de transportondernemer moeten weten waar hij nu staat (nulmeting), door als het ware op verkenning te gaan door het eigen bedrijf. Wat betekent het onderaan de streep als de hoeveelheid CO2-uitstoot wordt omgerekend in euro’s? De CO2-uitstoot kan gelukkig al op veel manieren worden verlaagd, zonder dat daar onmiddellijk grote investeringen voor nodig zijn. Denk aan multimodaal transport, meer samenwerking, effectievere ritplanning, rustig rijgedrag, etc. In het algemeen geldt: het is belangrijk om te stoppen met onrendabele ritten en met elkaar in gesprek te gaan ter verbetering van de beladingsgraad. Door meer samen te werken en ook inzicht te geven in elkaars data, kunnen transportondernemers meer bereiken. Datakwaliteit – en weten waar de benodigde data te vinden zijn – is hierbij van groot belang.

Aanbeveling

Kijk ver genoeg vooruit! Dat is de belangrijkste boodschap die het rapport wil meegeven. De Europese Commissie wil de Europese CO2-uitstoot in 2030 teruggebracht hebben met 55%. Als gevolg van dat besluit zal CO2-beprijzing over een aantal jaren de norm worden binnen transport en logistiek. Wie daar niet of te laat op anticipeert, verliest zijn marge, waarschuwt Alfa. Banken gaan steeds vaker met extra opslagen rekenen voor klanten zonder duurzaam profiel. Rapportages over duurzame prestaties worden belangrijker.

Download hier het rapport.

Bron: Alfa Accountants en adviseurs

Categorie: Branches, Nieuws Tags: co2-heffing, transportsector

Tags: co2-heffing, transportsector

Gerelateerde artikelen

28 maart 2023

CPB: belastingen zijn geen wondermiddel om gedrag bij te sturen

8 december 2022

Vliegmaatschappijen gaan sneller betalen voor CO2-uitstoot

13 oktober 2022

Van Rij antwoordt op vragen over CO2-prijs

24 maart 2022

Kamer akkoord met vrachtwagenheffing

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Toezicht op nieuwe leest moet stresslevel kantoren verlagen

Partnercarrousel

Financieringsuitdaging als accountant? Er is soms meer mogelijk dan je denkt
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Toezicht op nieuwe leest moet stresslevel kantoren verlagen
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Best of Breed vs. Best of Suite: welke wint de strijd in jouw accountantskantoor?
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Koen Scheepers adviseur bij Credion
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 7.8k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.2k weergaven
  • Berisping voor voormalig Accon-topman Delger 4.2k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.5k weergaven
  • Wat zegt de Top 30 over de Prinsjesdagstukken? 3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Accountant
Flynth
Account AA (teamleider)
Flantüa
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Assistent accountant duaal
Flynth
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Externe Accountant
Coney Minds
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Adviseur internationaal
Flynth
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Controleleider audit – Goes
Flynth
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Controleleider
Moore MTH
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Belastingadviseur
Flynth
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Boekhouder
Gelders Genootschap
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen