Langdurig ziekteverzuim door werkstress komt veel voor. Onderzoek van het CBS en TNO toont aan dat 1,2 miljoen mensen last hebben van burn-outklachten. De totale verzuimkosten door werkstress bedroegen in 2020 2,8 miljard euro. Ook voor uw klant kan verzuim door werkstress veel geld kosten. Om dat te voorkomen hebben we een aantal belangrijke punten op een rijtje gezet.
Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) en arbobeleid
Uw klant is wettelijk verplicht om een arbobeleid te hebben. De basis voor een arbobeleid is een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Een RI&E laat uw klant de risico’s in zijn of haar bedrijf zien en welke verbeteringen mogelijk zijn. Veel bedrijven hebben aandacht voor gevaarlijke stoffen, lichamelijke belasting en lawaai. Maar uw klant moet als werkgever ook duidelijk maken welke risico’s medewerkers lopen in situaties van een hoge werkdruk, ongewenst gedrag op de werkvloer of slechte onderlinge relaties. Door een inventarisatie te maken van mogelijke oorzaken van werkstress voor medewerkers, kan uw klant een passend arbobeleid opstellen.
Aandacht voor werkplezier
Om werkstress te voorkomen, is het belangrijk om de werkdruk te verlagen en plezier op de werkvloer te verhogen. Daarbij kan uw klant acties ondernemen om het werkplezier van de medewerkers te vergroten. Dat hoeft niet altijd heel lastig te zijn. Een nieuwe kans in de loopbaan, wat meer vrijheid in het werk of aandacht voor vitaliteit kan allemaal positieve invloed hebben.
Herken de verschillende fases van stress
Ieder mens reageert anders op stress. Passende oplossingen verschillen dan ook van medewerker tot medewerker. Om de juiste beslissingen te nemen moet uw klant herkennen in welke stressfase een medewerker is als het gaat om (werk)stress.
Fase 1. Stress
De eerste fase van stress kent iedereen. Door drukte gaat de bloeddruk omhoog en versnelt de hartslag. De medewerker kan het werk prima doen en in periodes van ontspanning volledig herstellen. Duurt deze fase van werkstress langer, dan kunnen er klachten ontstaan zoals hoofdpijn en slecht slapen.
Fase 2. Langdurige stress
Als stressklachten niet verdwijnen en er is te weinig ruimte voor ontspanning, dan kan dat leiden tot langdurige stress. Veel medewerkers met langdurige stress ervaren geen problemen, en functioneren naar eigen zeggen prima. Langdurige stress kan maanden tot enkele jaren duren zonder dat een medewerker overspannen raakt.
Fase 3. Overspannenheid
Langdurige stress zorgt voor fysieke stressklachten wat ten koste gaat van het werkplezier. Naast de lichamelijke stressklachten nemen in deze fase ook de psychische klachten van overspannenheid toe. De medewerker slaapt niet alleen slecht, maar heeft ook concentratieproblemen en is prikkelbaar.
Fase 4. Burn-out
Als er niets verandert raakt de medewerker geestelijk en lichamelijk uitgeput. De klachten beheersen het dagelijks leven en zorgen dat de medewerker niet goed meer kan werken. Naast angst- en paniekklachten kan de medewerker ook overgevoelig raken voor prikkels.
Blijf in gesprek
Het is belangrijk dat uw klant regelmatig met zijn of haar medewerkers in gesprek gaat. Hoe gaat het met hen op het werk? Hoe is de situatie thuis? Weet iedere medewerker wat er verwacht wordt of zijn er verbeteringen nodig? Voor een goed gesprek is een veilige sfeer nodig, waarin medewerkers durven praten. Is dat niet het geval, dan kan hulp van buitenaf helpen.
Ondersteuning van de bedrijfsarts
Uw klant is wettelijk verplicht om medewerkers te laten weten dat de bedrijfsarts een (gratis) spreekuur heeft. De medewerker kan zelf een afspraak maken. Het doel van een gesprek met de bedrijfsarts is om problemen vroeg te herkennen en klachten te voorkomen. De bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim en mag niet met werkgevers, huisartsen of specialisten over klachten van medewerkers spreken. Dat mag alleen met toestemming van de medewerker zelf.
Voor elke stressfase zijn passende acties. De meeste acties kunnen al gebeuren voordat een medewerker zich ziekmeldt. Denk aan hulp bij geldproblemen, ondersteuning bij een probleem op het werk of begeleiding om beter te slapen. De bedrijfsarts bepaalt welke acties het beste zijn voor de medewerker.
Als de medewerker al ziek is en de klachten maken het werk onmogelijk, dan zijn andere maatregelen noodzakelijk. U kunt dan denken aan taakaanpassingen, een andere functie of een baan bij een ander bedrijf. Ook hierbij bepaalt de bedrijfsarts of de acties passen bij de zieke medewerker.
Help uw klanten werkstress te voorkomen. Stress is beroepsziekte nummer één, ook onder de medewerkers van uw klanten. Uitval door stress heeft daarom grote financiële gevolgen voor uw klant. In het whitepaper ‘Werkstress’ leest u hoe u uw klanten kunt helpen om stress te herkennen en te voorkomen.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Bron: Sazas
Geef een reactie