• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Voorkomen en verlagen van stress op het werk: zo kan uw klant dat doen 

Voorkomen en verlagen van stress op het werk: zo kan uw klant dat doen 

Accountancy

18 november 2022 door Sazas

Langdurig ziekteverzuim door werkstress komt veel voor. Onderzoeken van CBS en TNO tonen aan dat 1,2 miljoen mensen last hebben van burn-outklachten. De totale verzuimkosten door werkstress bedroegen in 2019 meer dan 3 miljard euro. Ook voor uw klant kan verzuim door werkstress veel geld kosten. Om dat te voorkomen hebben we een aantal belangrijke punten op een rijtje gezet.

Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) en arbobeleid

Uw klant is wettelijk verplicht om een arbobeleid te hebben. De basis van arbobeleid is een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Een RI&E laat de werkgever een inventarisatie maken van de gevaarlijke stoffen, lichamelijke belasting en lawaai. Maar daarnaast is het nodig dat uw klant aandacht geeft aan de risico’s binnen het bedrijf en welke verbeteringen mogelijk zijn. Ook is het belangrijk om goed in beeld te krijgen welke risico’s medewerkers lopen in situaties van een hoge werkdruk, ongewenst gedrag op de werkvloer of slechte onderlinge relaties. Door een inventarisatie te maken van mogelijke oorzaken van werkstress voor medewerkers, kan uw klant een bijpassend arbobeleid opstellen.

Aandacht voor werkplezier

Om werkstress te voorkomen, is het belangrijk om de werkdruk te verlagen en plezier op de werkvloer te verhogen. Daarbij kan uw klant acties ondernemen om het werkplezier van de medewerkers te vergroten. Dat hoeft niet altijd lastig te zijn. Een nieuwe kans in de loopbaan, wat meer vrijheid in het werk of aandacht voor vitaliteit kan al een positief effect hebben.

Herken de verschillende fases van stress

Ieder mens reageert anders op stress. Passende oplossingen verschillen dan ook van medewerker tot medewerker. Om de juiste beslissingen te nemen moet uw klant herkennen in welke stressfase een medewerker is als het gaat om (werk)stress.

Fase 1. Stress

Veel mensen zullen de symptomen van de eerste fase van stress herkennen. Door drukte gaat de bloeddruk omhoog en versnelt de hartslag. De medewerker kan het werk prima doen en in periodes van ontspanning volledig herstellen. Duurt deze fase van werkstress langer, dan kunnen er klachten ontstaan zoals hoofdpijn en slecht slapen.

Fase 2. Langdurige stress

Als stressklachten niet verdwijnen en er is te weinig ruimte voor ontspanning, dan kan dat leiden tot langdurige stress. Veel medewerkers met langdurige stress ervaren geen problemen, en functioneren naar eigen zeggen prima. Langdurige stress kan maanden tot enkele jaren duren zonder dat een medewerker overspannen raakt.

Fase 3. Overspannenheid

Langdurige stress zorgt voor fysieke stressklachten wat ten koste gaat van het werkplezier. Naast de lichamelijke stressklachten nemen in deze fase ook de psychische klachten van overspannenheid toe. De medewerker slaapt niet alleen slecht, maar heeft ook concentratieproblemen en is prikkelbaar.

Fase 4. Burn-out

Als er niets verandert raakt de medewerker geestelijk en lichamelijk uitgeput. De klachten beheersen het dagelijks leven en zorgen dat de medewerker niet goed meer kan werken. Naast angst- en paniekklachten kan de medewerker ook overgevoelig raken voor prikkels.

Blijf in gesprek

Het is belangrijk dat uw klant regelmatig met zijn of haar medewerkers in gesprek is. Hoe gaat het met hen op het werk? Hoe is de situatie thuis? Weet iedere medewerker wat er verwacht wordt of zijn er verbeteringen nodig? Voor een goed gesprek is een veilige sfeer nodig, waarin medewerkers durven praten. Is dat niet het geval, dan kan hulp van buitenaf helpen.

Ondersteuning van de bedrijfsarts

Uw klant is wettelijk verplicht om medewerkers te laten weten dat de bedrijfsarts een (gratis) spreekuur heeft. De medewerker kan zelf een afspraak maken. Het doel van een gesprek met de bedrijfsarts is om problemen vroeg te herkennen en klachten te voorkomen. De bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim en mag niet met werkgevers, huisartsen of specialisten over klachten van medewerkers spreken. Dat mag alleen met toestemming van de medewerker zelf.

Voor elke stressfase zijn passende acties. De meeste acties kunnen al gebeuren voordat een medewerker zich ziek meldt. Denk aan hulp bij geldproblemen, ondersteuning bij een probleem op het werk of begeleiding om beter te slapen. De bedrijfsarts bepaalt welke acties het beste zijn voor de medewerker.

Als een medewerker al ziek is en de klachten maken het werk onmogelijk, dan zijn andere maatregelen noodzakelijk. U kunt dan denken aan taakaanpassingen, een andere functie of een baan bij een ander bedrijf. Ook hierbij bepaalt de bedrijfsarts of de acties passen bij de zieke medewerker.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas


Meer weten?
Als accountant kunt u uw klanten informeren over praktische zaken rond verzuimbeleid. Sazas kan als verzuimspecialist u en uw klanten professioneel ondersteunen op het gebied van verzuim én verzuimpreventie. Neem een kijkje in de Sazas Kennisbank, met veel praktische informatie over verzuim, of bekijk met welke verzuimdiensten Sazas u en uw klanten op het gebied van verzuim kan ondersteunen.

Categorie: Accountancy Tags: burn-out, Sazas, verzuim, verzuimpreventie, werkstress

Tags: burn-out, Sazas, verzuim, verzuimpreventie, werkstress

Gerelateerde artikelen

10 juli 2025

‘Psychisch verzuim is sluipend risico voor bedrijven, signalen genegeerd’

17 februari 2025

Regres: vijf vragen en antwoorden voor werkgevers 

10 januari 2025

Alcohol- en drugsgebruik in relatie tot werk

11 november 2024

Psychisch verzuim kost werkgevers bijna 4,5 miljard

Reacties

  1. Monica zegt

    21 november 2022 om 11:01

    Bedankt voor het delen van je artikel, het is zo nuttig voor mij.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Algemeen directeur
Scab
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior audit manager
RA12
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant – Helmond
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.1k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.2k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 10.3k weergaven

  • FRC straft BDO en twee voormalige auditpartners voor ernstig plichtsverzuim 2.8k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen