• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Voorkomen en verlagen van stress op het werk: zo kan uw klant dat doen 

Voorkomen en verlagen van stress op het werk: zo kan uw klant dat doen 

Accountancy

18 november 2022 door Sazas

Langdurig ziekteverzuim door werkstress komt veel voor. Onderzoeken van CBS en TNO tonen aan dat 1,2 miljoen mensen last hebben van burn-outklachten. De totale verzuimkosten door werkstress bedroegen in 2019 meer dan 3 miljard euro. Ook voor uw klant kan verzuim door werkstress veel geld kosten. Om dat te voorkomen hebben we een aantal belangrijke punten op een rijtje gezet.

Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) en arbobeleid

Uw klant is wettelijk verplicht om een arbobeleid te hebben. De basis van arbobeleid is een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Een RI&E laat de werkgever een inventarisatie maken van de gevaarlijke stoffen, lichamelijke belasting en lawaai. Maar daarnaast is het nodig dat uw klant aandacht geeft aan de risico’s binnen het bedrijf en welke verbeteringen mogelijk zijn. Ook is het belangrijk om goed in beeld te krijgen welke risico’s medewerkers lopen in situaties van een hoge werkdruk, ongewenst gedrag op de werkvloer of slechte onderlinge relaties. Door een inventarisatie te maken van mogelijke oorzaken van werkstress voor medewerkers, kan uw klant een bijpassend arbobeleid opstellen.

Aandacht voor werkplezier

Om werkstress te voorkomen, is het belangrijk om de werkdruk te verlagen en plezier op de werkvloer te verhogen. Daarbij kan uw klant acties ondernemen om het werkplezier van de medewerkers te vergroten. Dat hoeft niet altijd lastig te zijn. Een nieuwe kans in de loopbaan, wat meer vrijheid in het werk of aandacht voor vitaliteit kan al een positief effect hebben.

Herken de verschillende fases van stress

Ieder mens reageert anders op stress. Passende oplossingen verschillen dan ook van medewerker tot medewerker. Om de juiste beslissingen te nemen moet uw klant herkennen in welke stressfase een medewerker is als het gaat om (werk)stress.

Fase 1. Stress

Veel mensen zullen de symptomen van de eerste fase van stress herkennen. Door drukte gaat de bloeddruk omhoog en versnelt de hartslag. De medewerker kan het werk prima doen en in periodes van ontspanning volledig herstellen. Duurt deze fase van werkstress langer, dan kunnen er klachten ontstaan zoals hoofdpijn en slecht slapen.

Fase 2. Langdurige stress

Als stressklachten niet verdwijnen en er is te weinig ruimte voor ontspanning, dan kan dat leiden tot langdurige stress. Veel medewerkers met langdurige stress ervaren geen problemen, en functioneren naar eigen zeggen prima. Langdurige stress kan maanden tot enkele jaren duren zonder dat een medewerker overspannen raakt.

Fase 3. Overspannenheid

Langdurige stress zorgt voor fysieke stressklachten wat ten koste gaat van het werkplezier. Naast de lichamelijke stressklachten nemen in deze fase ook de psychische klachten van overspannenheid toe. De medewerker slaapt niet alleen slecht, maar heeft ook concentratieproblemen en is prikkelbaar.

Fase 4. Burn-out

Als er niets verandert raakt de medewerker geestelijk en lichamelijk uitgeput. De klachten beheersen het dagelijks leven en zorgen dat de medewerker niet goed meer kan werken. Naast angst- en paniekklachten kan de medewerker ook overgevoelig raken voor prikkels.

Blijf in gesprek

Het is belangrijk dat uw klant regelmatig met zijn of haar medewerkers in gesprek is. Hoe gaat het met hen op het werk? Hoe is de situatie thuis? Weet iedere medewerker wat er verwacht wordt of zijn er verbeteringen nodig? Voor een goed gesprek is een veilige sfeer nodig, waarin medewerkers durven praten. Is dat niet het geval, dan kan hulp van buitenaf helpen.

Ondersteuning van de bedrijfsarts

Uw klant is wettelijk verplicht om medewerkers te laten weten dat de bedrijfsarts een (gratis) spreekuur heeft. De medewerker kan zelf een afspraak maken. Het doel van een gesprek met de bedrijfsarts is om problemen vroeg te herkennen en klachten te voorkomen. De bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim en mag niet met werkgevers, huisartsen of specialisten over klachten van medewerkers spreken. Dat mag alleen met toestemming van de medewerker zelf.

Voor elke stressfase zijn passende acties. De meeste acties kunnen al gebeuren voordat een medewerker zich ziek meldt. Denk aan hulp bij geldproblemen, ondersteuning bij een probleem op het werk of begeleiding om beter te slapen. De bedrijfsarts bepaalt welke acties het beste zijn voor de medewerker.

Als een medewerker al ziek is en de klachten maken het werk onmogelijk, dan zijn andere maatregelen noodzakelijk. U kunt dan denken aan taakaanpassingen, een andere functie of een baan bij een ander bedrijf. Ook hierbij bepaalt de bedrijfsarts of de acties passen bij de zieke medewerker.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas


Meer weten?
Als accountant kunt u uw klanten informeren over praktische zaken rond verzuimbeleid. Sazas kan als verzuimspecialist u en uw klanten professioneel ondersteunen op het gebied van verzuim én verzuimpreventie. Neem een kijkje in de Sazas Kennisbank, met veel praktische informatie over verzuim, of bekijk met welke verzuimdiensten Sazas u en uw klanten op het gebied van verzuim kan ondersteunen.

Categorie: Accountancy Tags: burn-out, Sazas, verzuim, verzuimpreventie, werkstress

Tags: burn-out, Sazas, verzuim, verzuimpreventie, werkstress

Gerelateerde artikelen

17 februari 2025

Regres: vijf vragen en antwoorden voor werkgevers 

10 januari 2025

Alcohol- en drugsgebruik in relatie tot werk

11 november 2024

Psychisch verzuim kost werkgevers bijna 4,5 miljard

18 oktober 2024

Mantelzorg combineren met betaalde baan: hoe voorkom je verzuim? 

Reacties

  1. Monica zegt

    21 november 2022 om 11:01

    Bedankt voor het delen van je artikel, het is zo nuttig voor mij.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Neem je de exitstrategie wel mee bij je keuze voor nieuwe software?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Bouwen aan het accountantskantoor van morgen: zes doelen waarmee je écht het verschil maakt
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
Essentiële datastappen bij fusies en overnames
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Blinqx Accountancy & Tax lanceert Wealth Monitor
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
‘Technologie verandert de accountancy, maar de eindklant bepaalt de richting’
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Finance Consultant
a.s Works
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Controleleider
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Relatiebeheerder  
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant RA
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Hoge Raad bevestigt zware straf voor administratiefraude 8.3k weergaven

  • Stemming over reparatiewet box 3 uitgesteld na discussie over boxhopregeling 7.7k weergaven

  • ‘Accountant’ blijkt zich al jaren ten onrechte als accountant voor te doen 3k weergaven

  • Beleggers verliezen tonnen in beleggingsfondsen, KPMG niet aansprakelijk 2.8k weergaven

  • Tweede Kamer stemt in met tegenbewijsregeling box 3, geen verzachting vastgoedbeleggers 2.8k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen