• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Wat zijn de do’s and don’ts voor de WBSO-administratie?

Wat zijn de do’s and don’ts voor de WBSO-administratie?

Accountancy, Artikelen

25 oktober 2023 door Fiscount

RVO introduceerde in 2022 een nieuwe aanvraag-, mededelings- en verrekensystematiek voor het aanvragen van WBSO. Wat zijn de do’s and don’ts bij een goede S&O-administratie?

RVO introduceerde in 2022 een nieuwe aanvraag-, mededelings- en verrekensystematiek voor het aanvragen van WBSO. Sindsdien is het voor ondernemers gemakkelijker geworden om vaker in een jaar verschillende projecten aan te vragen. Dat kan alleen niet zonder een goede S&O-administratie bij te houden. Wat zijn de do’s and don’ts bij

Voor de RVO-adviseurs is er sinds 2020 meer tijd vrijgekomen voor de wellicht ongewenste WBSO-controles. Vanuit de markt blijkt namelijk dat het aantal controles sinds 2022 is toegenomen. Uit cijfers die RVO jaarlijks deelt, blijkt dat het toch nog vaak voorkomt dat een ondernemer niet ongehavend uit een WBSO-controle komt. Daarbij is een vermaning, een correctie-beschikking of zelfs een boete niet uitgesloten. In deze bijdrage worden veelgemaakte fouten in de WBSO-administratie besproken en wordt ook aangegeven hoe je deze kunt voorkomen. Wil je meer weten over de WBSO? Lees dan ook eens het artikel Komt uw klant in aanmerking voor de WBSO?

Fout 1: uren schrijven voor aanvang projectperiode of voor niet aangevraagde projecten

Een veelgemaakte fout van ondernemers is dat zij uren schrijven voorafgaand aan het aanvragen van het S&O-project. S&O-uren mogen namelijk pas geschreven worden vanaf de eerste dag van de maand na indiening van de WBSO-aanvraag. Dit betekent dat wanneer op 1 januari WBSO wordt aangevraagd, het project pas vanaf 1 februari van start mag gaan. Wacht dus met het schrijven van S&O-uren tot de maand na indiening van de aanvraag.

Daarnaast worden nog te vaak S&O-uren geschreven op niet aangevraagde R&D-projecten. Zoals reeds vermeld, mogen S&O-uren pas worden geschreven vanaf de maand na het indienen van een WBSO-aanvraag. Het is dan ook zeer belangrijk om regelmatig te controleren of de R&D-projecten waar binnen het bedrijf aan gewerkt wordt, binnen de reeds aangevraagde (en beschikte) projecten vallen. Als dit niet het geval is, is het belangrijk om zo snel mogelijk een vervolgaanvraag in te dienen, om de S&O-uren zoveel mogelijk mee te kunnen nemen in de WBSO-administratie.

Fout 2: uren schrijven die niet S&O-waardig zijn

Een tweede veelgemaakte fout is het schrijven van S&O-uren voor werkzaamheden die niet S&O-waardig zijn. Hierbij valt te denken aan uren die besteed zijn aan marketing, sales, administratie of aan uren van medewerkers die niet op de loonlijst staan van de onderneming. Ook S&O-werkzaamheden die gemaakt worden buiten de EU zijn uitgesloten van de WBSO. Enkel uren die betrekking hebben op technisch ontwerp, ontwikkelwerk, technische testen, het produceren van proefbatches, etc. zijn WBSO-waardig. Activiteiten die niet technisch van aard zijn, maar eerder functioneel of commercieel, zijn uitgesloten van de regeling.

Fout 3: kosten en uitgaven opvoeren die buiten de projectperiode liggen

Op dezelfde wijze als uren veelal verkeerd geadministreerd worden, worden ook kosten en uitgaven nog vaak verkeerd opgevoerd. Allereerst is het belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen kosten en uitgaven. Kosten worden gemaakt voor middelen ten behoeve van S&O-werkzaamheden die volledig (100%) voor S&O worden ingezet. Hierbij valt te denken aan verbruiksgoederen, grondstoffen en materialen en onderdelen voor het doen van proeven of het maken van proefbatches. Men gaat er hierbij vanuit dat deze middelen na gebruik geen restwaarde meer hebben. Hierdoor mogen kosten enkel meegenomen worden als ze voor 100% aan S&O worden besteed. Voor het opvoeren van kosten is de datum waarop de kosten gemaakt zijn leidend. Dit is normalerwijs de factuurdatum die op de factuur van de leverancier vermeld staat.

Uitgaven daarentegen zijn nieuw vervaardigde bedrijfsmiddelen die worden aangeschaft om S&O-werkzaamheden mee te verrichten. Dit zijn dus investeringen. Hierbij valt te denken aan de aanschaf van nieuwe apparatuur, instrumenten of ICT-middelen. Deze middelen worden vaak niet enkel voor S&O-werkzaamheden gebruikt en kunnen dus percentueel worden toegeschreven aan de WBSO. In tegenstelling tot kosten is bij uitgaven de datum van ingebruikname van de uitgave leidend voor de WBSO-administratie. Het kan dus zijn dat een apparaat of machine al in april is aangeschaft, maar dat de onderneming deze pas in oktober in gebruik neemt. De datum van ingebruikname is in dit geval oktober. Het is dus belangrijk om duidelijk onderscheid te maken tussen kosten en uitgaven in een WBSO-administratie, waarbij bij kosten gelet wordt op de factuurdatum en bij uitgaven gelet wordt op de datum van ingebruikname.

Fout 4: kosten en uitgaven opvoeren vanuit de verkeerde bv

Ten slotte maken ondernemers regelmatig de fout om kosten op te voeren die vanuit een andere bv in dezelfde groep worden gemaakt. Elke entiteit dient namelijk WBSO aan te vragen voor het eigen ontwikkelingswerk. Als een onderneming met bijvoorbeeld een vastgoed-bv zonder personeel investeringen doet voor S&O, kunnen deze niet worden opgevoerd in de WBSO-aanvraag van de bv, waar de S&O-medewerkers op de loonlijst staan. Deze kosten kunnen dan niet meegenomen worden in de WBSO-administratie, omdat de RVO beide entiteiten als aparte aanvragers ziet. Alleen entiteiten die een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting vormen mogen kosten en uitgaven van de andere entiteit opvoeren in de administratie. Mits dit ook vooraf is aangegeven in de aanvraag.

Tips en tricks voor een goede WBSO-administratie

Ondernemers zijn vaak in de veronderstelling dat het erg ingewikkeld en tijdrovend is om een goede WBSO-administratie te voeren. Hieronder staan enkele tips en tricks die je zelf kunt toepassen om verzekerd te zijn van een goede WBSO-administratie:

  • Werk vanaf het begin gestructureerd. Maak voor elk project online mappen aan of gebruik fysieke projectmappen om de administratie bij te houden.
  • Houd de uren, kosten en uitgaven vanaf het begin van het ontwikkelproject consequent en zorgvuldig bij. Dit vermindert de kans op achteraf foutief noteren van uren, kosten en uitgaven. Wettelijk is elke aanvragende entiteit ook verplicht om de uren binnen 10 werkdagen te noteren.
  • Houd aparte administraties bij voor verschillende aanvragende bv’s indien voor beide entiteiten S&O is aangevraagd.
  • Wees nauwkeurig in het plaatsen van bestellingen en orders om te voorkomen dat kosten en/of uitgaven op de verkeerde datum of op de verkeerde entiteit gemaakt worden.

Mocht je twijfels hebben over jouw WBSO-administratie, dan kun je hier een subsidiespecialist altijd een administratiecheck op laten doen. Sommige partijen bieden ook een PRE-audit aan bij een aangekondigde WBSO-controle en formats waarmee je het bijhouden van een goede WBSO-administratie overzichtelijk en eenvoudig kunt maken. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf zich bij de volgende WBSO-controle geen zorgen hoeft te maken over de administratie!

Rogier Teunissen MSC is als subsidieadviseur en trainer verbonden aan Fiscount.


Meer weten? Volg de cursus WBSO en innovatiebox in de praktijk

Categorie: Accountancy, Artikelen Tags: WBSO

Tags: WBSO

Gerelateerde artikelen

17 mei 2024

Recordbedrag aan investeringen door bedrijven met WBSO-steun

4 november 2022

Maatregelen stimulering mkb ingevuld

22 september 2022

7,8 miljard aan innovatiesubsidie voor 20.000 bedrijven

20 juni 2022

Subsidie en fiscale steun voor circulaire economie flink toegenomen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent Accountant
Schipper Accountants
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Agro Accountant
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Controleleider
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Relatiebeheerder  
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Financieel administratief medewerker
Scab
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Accountant RA
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 52.9k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 36.4k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 10.4k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.5k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 8.3k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen