ABAB viert volgend jaar haar honderdjarig bestaan. Belangrijke rode draad in die historie is “het van betekenis zijn”. ABAB investeert nu volop in deze filosofie. Assistentaccountant Karlijn Kuijken en directeur Erik Gilden vertellen wat het voor hen betekent.
Als relatieve nieuwkomer bij ABAB heeft Karlijn Kuijken al veel gemerkt van “het van betekenis zijn”: “Het extra stapje voor de klant, het voort- durend willen meedenken. Het viel mij meteen al op dat het een wezenlijk onderdeel is van de cultuur bij ABAB.” Voordat ze bij ABAB terecht- kwam, had ze andere verwachtingen van een accountantskantoor: “Je verwacht misschien een wat formele en strenge houding, maar het tegen- overgestelde bleek waar te zijn. Iedereen is open, informeel en gezellig.” Erik Gilden legt uit dat “van betekenis” de komende jaren alleen maar meer aandacht zal krijgen: “Ieder bedrijf wil op zijn manier relevant zijn, ook voor zijn medewerkers. Dat is simpelweg gewoon je bestaansrecht. Anders is het eindig wat je doet.” Niet alleen de medewerkers, maar iedereen die een relatie heeft met ABAB moet dat “gevoel” krijgen bij ABAB: “Je wilt iets aansprekends creëren waarin iedereen zich kan vinden en waarbij iedereen zich prettig voelt. Je directe omgeving, klanten, partnerinstellingen en aandeelhouders.”
Vooruit kijken
Als voorbeeld noemt Gilden een belangrijke verandering die enkele jaren geleden is door- gevoerd: “Vroeger ontwikkelde je een bedrijfsstrategie die vijf jaar of zelfs langer moest meegaan. Tegenwoordig heeft een strategie voortdurend onderhoud nodig om wendbaar te blijven als bedrijf. Dat doen ze bij ABAB ook, vervolgt hij: “We kijken zelf ook op meer vlakken vooruit. Hoe zorg je ervoor dat iedereen in de rij staat om voor ABAB te werken? En wat doe je vandaag en morgen om dat te realiseren? Dat vraagt om een veel breder perspectief.”
Verbinding zoeken
Kuijken beaamt dat ze het bredere perspectief steeds vaker terugziet in de praktijk: “Als ik bij een klant kom en de administratie met ze doorneem, dan wil je ook kijken naar gebieden die daarbuiten vallen. Komt de klant in aanmerking voor bepaalde subsidies? Wat kan ik nog meer of anders doen? Vaak schakel ik dan ook even met andere collega’s over wat we nog meer kunnen betekenen voor de klant. De kantoorlunches die we de laatste tijd organiseren, zijn voor mij goede momenten om de verbinding te zoeken, bijvoorbeeld met de collega’s van Belastingadvies. Juist door te schakelen met collega’s ben je van betekenis voor de klant, óók vanuit een breder perspectief.” “De inside-outgedachte die – ook voor andere kantoren – jarenlang gold, daar willen we ver weg van blijven“, vult Gilden aan. “Ons credo heeft, zeker nu, zoveel meer lading. Mensen vinden het gaaf voor een bedrijf te werken dat deze ambitie heeft.” Dit betekent tegelijkertijd dat er altijd kritisch wordt gekeken naar klanten die aankloppen bij ABAB: “We willen vooral werken voor klanten die van betekenis willen zijn. Niet alleen omdat daar de meerwaarde zit die je wilt leveren, maar het zorgt ook voor meer werkplezier en een hechtere samenwerking.” Kuijken: “Als assistent- accountant ben je niet alleen bezig met jaarrekeningen opstellen en btw-aangiftes verwerken, maar je doet ook werk waar je goed in bent en écht van meerwaarde kunt zijn. Zeker als die verantwoordelijkheid dan bij jou ligt. Je merkt echt dat klanten het waarderen als je verder kijkt dan alleen die btw-aangifte. Dat geeft dan een extra goed gevoel.”
Autonomie
De focus van ABAB heeft ook een andere manier van leidinggeven teweeggebracht: “Voorheen hadden we een tweekoppige raad van bestuur. Nu is er een groepsdirectie van negen met elk hun eigen aandachtsgebied en expertise.” Een aansturingsmodel dat volgens Gilden zorgt voor een bredere blik: “Daarnaast wordt daardoor meer de dialoog opgezocht en geluisterd naar de visie van medewerkers. Dat heeft ertoe geleid dat we de autonomie lager in de organisatie konden leggen.” En met een heel belangrijk doel voor ogen: “Door mensen meer autonomie te geven, kunnen ze ook meer van betekenis zijn. Talent komt veel meer tot uiting.” Kuijken: “Je bent niet gebonden aan wat je moet doen, ik ervaar veel ruimte en vrijheid. Dát vertrouwen en tegelijkertijd de nuchterheid van de organisatie waren voor mij redenen te kiezen voor ABAB als werkgever. Klanten zien en ervaren dat ook trouwens.”
Veranderende rol
“Die aandacht voor leiderschap geldt organisatiebreed”, vertelt Gilden. “Leiderschap is een heel belangrijke eigenschap, dus we hebben een programma opgezet waarbinnen leiders zich continu kunnen blijven ontwikkelen. Want als je leiderschap op een goede manier kunt invullen, dan is de kans ook groter om van betekenis te zijn. Je krijgt bijvoorbeeld andere gesprekken met klanten. En dat moet ook wel, want ons werk verschuift steeds meer van een uitvoerende rol naar een adviserende rol. Je moet benoemen wat er nodig is voor de klant. Hoe word ik als bedrijf duurzaam en toekomstbestendig? Hoe houd je rekening met de emoties achter de onderneming? Klanten willen gebruikmaken van alles
wat er beschikbaar is om succesvol te blijven. En dat kun je maar op één manier doen: van betekenis zijn.”
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2023-AV-TOP50/
Geef een reactie