• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » AV-Top 50 | Frisse herpositionering voor (bijna) jarig kantoor

AV-Top 50 | Frisse herpositionering voor (bijna) jarig kantoor

Accountancy

28 november 2023 door Van Oers

Volgend jaar bestaat Van Oers Accountancy & Advies zestig jaar. Voor het zover is, steekt het kantoor zich alvast in een nieuw jasje. De huisstijl kreeg niet alleen een gewaagde make-over, ook werden de kernwaarden geactualiseerd. “We creëren kansen waarmee we ondernemers voorsprong beloven, dat is nu voor iedereen duidelijk.”

Het West-Brabantse accountants- en advieskantoor Van Oers groeide de afgelopen tien jaar flink. Telde de organisatie in 2013 nog 200 medewerkers, nu zijn dat er 475. Bijzonder aan dit succesverhaal is dat die groei organisch werd gerealiseerd, zonder overnames of fusies. Volgens directievoorzitter Peter Hofwegen is die groei vooral te danken aan de prettige, open leercultuur binnen de organisatie. “In onze sector is een goede bedrijfscultuur cruciaal, we doen er dan ook alles aan om die te behouden. We scoren heel hoog op medewerkerstevredenheid. Ook de zogenoemde NPS-score, de mate waarin medewerkers ons aanbevelen in hun netwerk, is bovengemiddeld. Ruim negentig procent geeft ons een acht of hoger als werkgever.” Volgens HR & Legal Manager Annemieke Siebrand werpen deze hoge waarderingscijfers hun vruchten af. “We nemen regelmatig mensen aan die door onze medewerkers zijn aangemoedigd te solliciteren.”

Warm en constructief

Medewerkers zijn ontzettend trots op Van Oers, constateert Hofwegen. “Alleen kwam dat lange tijd niet helemaal tot uiting in onze positionering. Ons verhaal – wat voor kantoor we zijn, wat we belangrijk vinden – strookte niet meer met de werkelijkheid. De kernwaarden moesten hoognodig worden gelijkgetrokken met de nieuwe cultuur zoals die de afgelopen jaren is geëvolueerd.” Om goed te kunnen duiden wat het DNA van Van Oers is, werden vele interviews afgenomen met zowel medewerkers als klanten, aldus Siebrand. “Wat vinden zij van onze organisatie? Daaruit kwam allereerst naar voren dat we een mensgerichte organisatie zijn. We zijn begaan met onze medewerkers, maar we staan ook heel dichtbij klanten.” Een andere uitkomst was dat Van Oers een constructieve, warme cultuur heeft. Hofwegen: “We besteden veel aandacht aan hoe medewerkers kunnen bijdragen aan een prettige, constructieve cultuur. Het hoeft heus niet acht uur per dag leuk en gezellig te zijn, teams hebben immers ook hun eigen planning en doelstellingen. Belangrijk element is wel dat collega’s er niet op worden afgerekend als iets niet meteen lukt. We vieren liever behaalde successen.”

Vier nieuwe kernwaarden

Na een intensief herpositioneringstraject rolden er vier nieuwe kernwaarden uit die beter passen bij Van Oers. Siebrand legt uit welke dat zijn: “Eén: vooroplopend. We denken in mogelijkheden en zijn ondernemend. Daadkrachtig en met oog voor kwaliteit helpen we de klant kansen te grijpen. Tegelijkertijd dagen we ook onszelf uit als het gaat om ontwikkeling. Twee: we weten wat er speelt. Het accountantsvak is mensenbusiness. We verdiepen ons niet alleen in de cijfers, maar vooral ook in de ondernemer. Ook onder onze medewerkers weten we wat er speelt. We gaan regelmatig met ze in gesprek om te peilen hoe ze in hun vel zitten. Drie: gewoon doen. Het is een kernwaarde die je op twee manieren kunt uitleggen. Enerzijds zit het hem in gedrag; we zijn informeel en hekelen hiërarchie. Anderzijds zijn we pragmatisch; we zoeken naar praktische oplossingen. Vier: ruimte voor groei. We dagen onze medewerkers uit zich te ontwikkelen binnen ons bedrijf. Dat kan een stapje hoger zijn binnen de organisatie, maar iemand kan ook switchen naar een andere discipline of meedenken binnen ons innovatieteam.”

Gedurfder en mooier

Hofwegen benadrukt dat deze kernwaarden al decennia in het DNA van Van Oers zitten, maar dat ze nooit met deze heldere formulering werden uitgedragen. “Dat gaat veranderen. Op onze website en al onze communicatiemiddelen vertellen we voortaan precies hoe we ons onderscheiden. Ofwel, wat onze kracht is. Dat gebeurt professioneler, gedurfder en mooier dan de afgelopen jaren.” Stellig zegt Hofwegen: “We creëren kansen waarmee we ondernemers voorsprong beloven, dat is nu voor iedereen duidelijk.” Niet alleen de huisstijl is nieuw, ook de inrichting van de kantoren krijgt een nieuwe uitstraling. Want Hofwegen vindt het belangrijk dat Van Oers zich eenduidig presenteert. “Alle diensten hebben nu dezelfde huisstijl, we zijn immers één multidisciplinair team. Dan moeten we dat ook uitdragen, was onze conclusie.”

Snel zelfstandig werken

Tijdens de personeelsbijeenkomst in november presenteerde de directie de nieuwe positionering aan alle medewerkers. “Collega’s zijn trots op Van Oers”, stelt Hofwegen vast. “Dat gevoel stralen ze uit naar klanten én nieuwe, potentiële medewerkers. Onze nieuwe huisstijl reflecteert dat.” Dit heeft alles te maken met de kernwaarden, die ook in de arbeidsmarktcommunicatie worden uitgedragen. Junior medewerkers krijgen bijvoorbeeld al snel vertrouwen om zelfstandig te werken. Hofwegen vertelt wat dat precies betekent. “Bij Van Oers word je breed ingezet, zodat je alle facetten van het klantdossier krijgt te zien. Ook kijken we niet voortdurend over je schouder mee. Natuurlijk controleert een supervisor je werk, maar dat gebeurt op het eind en levert geen stress op.” De directeur wijst er ten slotte op dat Van Oers hecht aan efficiënt werken. “We investeren fors in software, alles is bij ons geautomatiseerd. Zo voorkomen we dat talentvolle medewerkers repeterend boekhoudwerk moeten doen en ligt de focus op adviseren.” Siebrand plaatst dit in het licht van het beleid van Van Oers. “We focussen ons komend jaar nog nadrukkelijker op welzijn en vitaliteit. Deze automatiseringsslag sluit daar naadloos bij aan.”


Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2023-AV-TOP50/

Categorie: Accountancy Tags: AV-Top-50-2023

Tags: AV-Top-50-2023

Gerelateerde artikelen

29 november 2023

AV-Top 50 | Sterke omzetgroei Top 50

29 november 2023

AV-Top 50 | Assurance-Top 30: Groei voor alle kantoren

29 november 2023

AV-Top 50 | Terug naar een AV-Top 20?

29 november 2023

AV-Top 50 | Pensioenmogelijkheden voor de DGA en de IB-ondernemer

Reacties

  1. Pieter van Bazel zegt

    14 februari 2024 om 09:01

    Echt een onzin verhaal.
    Een zeer hoog verloop van het personeel.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Durf vooruit te denken
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Controleleider
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Finance Consultant
a.s Works
Financieel administratief medewerker
Scab
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant RA
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 15.5k weergaven

  • Levert vlucht naar BV door hoger forfait box 3 wel wat op? 6.4k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 4.5k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 4.4k weergaven

  • Werknemer voelt zich onder druk gezet door app van boekhouder 3.6k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen