
Bij Bol Adviseurs is duurzaamheid sinds kort een strategisch speerpunt. De organisatie wil ondernemers ondersteunen bij het verduurzamen van hun business. Mede dankzij de multidisciplinaire aanpak is “Bol” geliefd bij jonge professionals. “Dat ik als junior strategisch mag meedenken, is uniek.”
Naast financiële cijfers zijn gegevens over de CO2-uitstoot of diversiteit van een bedrijf steeds bepalender. Van mkb-ondernemers wordt immers verlangd dat zij hun steentje bijdragen aan een betere wereld, maar dit is niet altijd eenvoudig. Sinds dit jaar heeft Bol Adviseurs als strategisch speerpunt ondernemers hierbij te ondersteunen. De aanpak van Bol is uniek; de organisatie legt die rol niet neer bij een team van duurzaamheidsspecialisten. Het loopt door de hele dienstverlening heen. Alle afdelingen, en dus alle collega’s, zullen in de toekomst duurzaam meedenken met de klant. “Mijn ambitie is om elk strategisch of fiscaal advies voortaan langs de assen mens, milieu en maatschappij te gaan leggen in de toekomst.”, vertelt Pieter de Jong, sinds dit jaar partner bij Bol Adviseurs. “Collega’s die adviseren op HRM- gebied, denken mee hoe ze de mobiliteit van medewerkers kunnen vergroenen of hoe de diversiteit en inclusiviteit kunnen worden verbeterd. Met die multidisciplinaire aanpak zijn we onderscheidend. We willen aanjagers zijn van duurzaam ondernemen in de regio.” Pieter de Jong is er verantwoordelijk voor de organisatie klaar te stomen voor die nieuwe missie. “We willen klanten inspireren en uitdagen. Niet alleen te focussen op financiële resultaten, maar ook op duurzame doelstellingen. Ofwel hoe kunnen ze winst maken én positieve impact maken in de regio. Met de kernwaarde ‘dichtbij’ bedoelen we in de toekomst dat we naast de ondernemer staan om het duurzaamheidsniveau van zijn bedrijf naar een hoger niveau te tillen.”
Agrarische achtergrond
Hij begon in 2020 als RA bij Bol en is momenteel verantwoordelijk voor de afdeling assurance en het thema duurzaamheid. Daarvoor werkte hij 15 jaar bij een Big4-kantoor waar hij grote corporaties als klant had. “Mijn hart lag echter meer bij mkb- en familiebedrijven. Het thema duurzaamheid spreekt me aan, omdat ik opgroeide binnen een agrarisch familiebedrijf. Ik weet hoe belang- rijk het is verantwoord om te gaan met de natuur en waarom een duurzaamheidstransitie essentieel is voor het voortbestaan van een bedrijf.” Grote mkb-klanten zijn vanaf 2024/25 verplicht te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Dit vloeit voort uit de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een richtlijn van de Europese Unie. “Deze klanten begeleiden we bij hoe ze de nieuwe verslaggeving moeten vormgeven en hoe de controles daarop kunnen worden uitgevoerd.” Maar Bol gaat een stap verder. “We willen ook ondernemers die níet rapportageplichtig zijn, aanmoedigen positieve impact te maken. Uiteindelijk moet elk bedrijf duurzamer ondernemen.”
Alles aanpakken
Recentelijk organiseerde Bol een ondernemers-evenement over duurzaamheid. Klanten werden aan het denken gezet door oud-weerman en klimaatdeskundige Reinier van den Berg. Ook hoorden klanten van collega-ondernemers hoe zij reeds de overstap maakten naar een groener bedrijfsmodel. Daarnaast vertelde junior strategisch adviseur Lisa van der Burgt – samen met nog een junior collega – wat Bol kan betekenen op duurzaamheidsgebied. Nog maar een maand was de 24-jarige Lisa van der Burgt in dienst, toen ze een presentatie mocht geven aan de ruim honderd bezoekers van het evenement. “Heel bijzonder dat ik dat mocht doen”, zegt ze. “Bij Bol mag je veel aanpakken. Er heerst een no- nonsensecultuur. Als je gedreven bent en goede initiatieven hebt, krijg je meteen kansen bij Bol. Je wordt in het diepe gegooid, maar hebt voldoende achtervang als je ergens tegenaan loopt of
wilt sparren.”

Multidisciplinaire aanpak
Tijdens haar master strategisch management werkte ze als werkstudent bij Bol. Het werk bleek inhoudelijk zo interessant dat ze bij Bol bleef en per 1 september begon als junior organisatie- adviseur op Strategie & Inrichting. Vanaf het begin draaide Lisa van der Burgt mee als volwaardig teamlid. “Ik ging mee naar klanten en mocht meedenken met de ondernemers. Dat vind ik bijzonder.” Lisa van der Burgt vindt het daarnaast waardevol dat Bol kiest voor een multidisciplinaire aanpak. “De teams bestaan uit mensen met uiteenlopende expertises; van accountants, fiscalisten, informatiespecialisten tot medewerkers die kennis hebben van circulair ondernemen. Als ik als strategisch adviseur een voorstel doe voor een duurzame doelstelling, denkt een accountancycollega mee of dit wel goed is te vertalen naar kpi’s en of accountants hier goed op kunnen controleren. We bedenken dus oplossingen die uitvoerbaar zijn. Daar heeft de klant het meest aan.”
Nieuwe rol als impactmaker
Als junior collega helpt ze klanten verder te verduurzamen én mag ze intern meedenken hoe
Bol transformeert naar een organisatie waarin duurzaamheid centraal staat in de dienstverlening. Zo hield Bol recentelijk de jaarlijkse Mens Centraal Dag. Tijdens een inspirerend programma kregen alle Bol-collega’s de opdracht na te denken over hun nieuwe rol als impactmaker om de klant te ondersteunen bij een duurzamere koers. “Elke afdeling zal zich daarin de komende tijd verder verdiepen.” Voor Lisa van der Burgt is Bol Adviseurs onderscheidend in de ambitie om een positieve impact te maken in de regio. “Dat jongere collega’s daarover van begin af aan mogen meedenken, is uniek.”
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2023-AV-TOP50/
Geef een reactie