Méér dan fullservice. Zo laat Lentink De Jonge zich het best omschrijven. Het biedt alle diensten die je van een accountantskantoor verwacht, maar heeft ook een aparte IT Audit- en corporate-financetak en HRdienstverlening. En dat zie je niet vaak bij middelgrote kantoren.
Accountantskantoor Lentink De Jonge heeft vestigingen in Harderwijk, Putten, Zeewolde, Bilthoven en Rotterdam. Aan de noordkant van de Veluwe is het kantoor al jaren een gevestigde naam, onder meer bij studenten aan Hogeschool Windesheim. Een van die studenten was René Hop. Twaalf jaar geleden zocht hij een stageplaats. “Ik koos bewust voor Lentink De Jonge. Het kantoor stond goed aangeschreven en was bovendien om de hoek. Dat was ook een voordeel”, lacht hij. Na zijn afstuderen is Hop bij Lentink De Jonge gebleven. Als accountant heeft hij zich de afgelopen jaren toegelegd op IT audit. “Veel accountantskantoren doen dit erbij. Maar wij hebben sinds twee jaar een aparte gespecialiseerde afdeling. Het leuke vind ik dat je hierdoor veel verder kunt gaan dan alleen het auditen van IT-systemen. Zo wordt advisering steeds belangrijker, bijvoorbeeld over softwareselectie en dashboards. Minstens de helft van mijn tijd besteed ik aan sparren met klanten over hun strategie. Samen met ons IT-consultancyteam help ik ze de daarvoor benodigde informatie op orde te brengen.”
Opscheppen over overwerk
Ook collega Pieter de Vente komt uit de regio rondom Zwolle. Hij twijfelde na het vwo over commerciële economie en accountancy. Hij koos voor het eerste en rondde zijn hbo-studie met succes af. “Maar de accountancy bleef trekken”, blikt hij terug. Via de VU en Nyenrode werd hij registeraccountant. Anders dan veel medestudenten, die kozen voor een Big4-kantoor, ging hij aan de slag bij een mkb-accountant. En als “local” werd dat uiteraard Lentink De Jonge. “Als ik de verhalen van mijn medestudenten hoorde die werkten bij een Big4-kantoor werd ik niet jaloers. Ze schepten op over hoeveel ze moesten overwerken. En klanten waarmee het financieel even wat minder ging, werden er meteen uitgegooid. Dat spreekt mij niet aan: als mkb-accountant ben je sparringpartner van je klant, juist ook in moeilijke tijden.” En daarbij: voor de internationale ervaring hoefde De Vente niet bij een Big4-kantoor te zijn. “Lentink De Jonge is lid van het internationale netwerk Kreston Global. We hebben klanten die over de grens actief zijn. Maar ook regionale klanten. Dat maakt het werk heel afwisselend.”
Sneakers
De Vente kwam in 2008 in dienst en is, net als Hop, nooit meer weggegaan. Hij is inmiddels opgeklommen tot partner. “Ik weet dat elk accountantskantoor hoog opgeeft van de sfeer op het eigen kantoor”, glimlacht hij. ‘Maar wij onderzoeken periodiek hoe medewerkers de werksfeer ervaren. Volgens het bureau dat dit onderzoek de laatste keer uitvoerde, scoren wij van accountantskantoren heel hoog op medewerkerstevredenheid. Waar dat in zit? Enerzijds zijn we prettig no-nonsense met weinig hiërarchie. Maar we waken ook over de werkprivébalans van medewerkers. In de huidige markt is er heel veel vraag van klanten. Je kunt vol voor groei gaan. Maar Lentink De Jonge doet dat niet. We zijn selectief in het aannemen van nieuwe, grote controleopdrachten. Eerst nieuwe medewerkers werven en inwerken, daarna is er weer ruimte voor groei.” René Hop vult aan: “Je kunt hier jezelf zijn. Vandaag heb ik bijvoorbeeld sneakers aan. Niemand die zich daaraan stoort. Maar jezelf zijn betekent ook dat je voor klanten kunt werken waarmee je een klik hebt. En is die klik wat minder, dan is dat bespreekbaar.”
LDJ
Lentink De Jonge laat zich in de wandelgangen vaak afkorten tot LDJ. Die letters geven ook aan waar het kantoor voor wil staan. De J is voor “jezelf zijn”. L en D staan voor “leren” en “doorgroeien”. Over dat laatste zegt Hop: “Toen ik hier een paar jaar werkte, kreeg ik steeds meer interesse in de IT-kant. Ik heb veel ruimte gekregen om me te ontwikkelen in die richting. Er is vertrouwen en draagvlak, waarmee ik bedoel dat Lentink De Jonge als werkgever echt in medewerkers investeert.” Dat is iets wat je bij elk ambitieus accountantskantoor hoort. Waarin onderscheidt LDJ zich? De Vente: “Dit kantoor stelt het belang van de medewerker voorop. Om een voorbeeld te geven: hier kun je niet alleen de diepte in gaan, maar je kunt je ook verbreden. We hebben bijvoorbeeld heel goede accountants die een opleiding in corporate finance doen omdat ze graag die kant op willen. Voor die medewerkers is dat goed, maar voor het kantoor op korte termijn wat minder. Goede accountants zijn immers schaars. Een kantoor dat vooral aan zichzelf denkt zal niet snel toestaan dat schaars talent zich een andere kant op ontwikkelt. Maar wij zien de lange termijn: een duurzame verbinding met medewerkers.”
Waardering
René Hop heeft een aardige anekdote die onderstreept waar hij zijn werkplezier uithaalt. “Bij een van onze klanten was er een nieuw managementteam. Een aantal leden kwam van een groot bedrijf en was gewend met Big4-accountants te werken. In het begin was het team sceptisch over Lentink De Jonge en liet men doorschemeren in de toekomst wellicht te zullen overstappen naar een Big4-kantoor. Een aantal weken geleden rondden wij de opdracht af en kregen we het compliment dat men positief verrast was door ons werk en wat we in huis bleken te hebben. Een enorme blijk van waardering, echt heel leuk.” Pieter de Vente: “Als je wilt begrijpen wat Lentink De Jonge kenmerkt, dan denk ik aan ons recente 65-jarige jubileum. We gingen met het hele bedrijf twee dagen naar Gent. Zo’n bedrijfsuitje is niet uitzonderlijk in de accountancy. Maar dat iedereen ook zijn of haar partner mocht meenemen is dat wel.”
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2023-AV-TOP50/
Geef een reactie