
Goed werkgeverschap hangt nauw samen met goed werknemerschap. Dat is althans de filosofie van het Brabantse accountants en advies bureau ESJ. “Als je laat zien dat je je verantwoordelijkheid neemt, heb je veel vrijheden en mogelijkheden”, zeggen Stefan van Boxel en Kimberley Marchena. Het is zelfs mogelijk af en toe te figureren in een tvcommercial.
Sinds 1 september 2023 is het Brabantse ESJ onderdeel van de Belgische PIA Group, de derde grootste accountancy- en advisoryorganisatie van België. PIA, dat staat voor Partners in Accountancy, telt inmiddels vier accountantskantoren in Nederland. Daar zal het niet bij blijven. De organisatie maakt er geen geheim van in Nederland flink te willen groeien. Stefan van Boxel, fiscalist bij ESJ, zegt er zin in te hebben. “We worden flink groter, dat schept nieuwe mogelijkheden.” ESJ koos om twee belangrijke redenen voor samenwerking met PIA. “Allereerst rijzen de kosten voor IT de pan uit, met onze nieuwe partner kunnen we deze investeringen makkelijker dragen. Daarnaast zijn we aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers, omdat we bij een grotere organisatie horen. Tegelijkertijd blijft het DNA en de naam van ESJ behouden, zo is de belofte van PIA.”
Samen optrekken
ESJ bestaat sinds 1981. Aanvankelijk lag de nadruk op fiscaal advies, maar door overnames en het werven van accountancyprofessionals ontwikkelde de organisatie zich tot een advieskantoor op het gebied van accountancy, belastingadvies, audit, HR- en salarisadvies en corporate finance. ESJ ondersteunt zowel mkb-ondernemers als multinationals bij zakelijke vraagstukken. Tegelijkertijd adviseert ESJ ondernemers en werknemers over hun persoonlijke financiële situatie. “In de regio staan we nog steeds bekend om onze grote fiscale kennis. We worden als autoriteit gezien.” Die financiële dienstverlening van het kantoor noemt ESJ “financieel vooruitdenken”. “We zijn meer dan een accountant of belastingadviseur. We leveren innovatieve en creatieve oplossingen op maat. Onze professionals houden de fiscale wetgeving goed in de gaten en spelen daarop zo nodig in. De accountancyprofessionals en fiscalisten trekken daarbij samen op”, aldus Van Boxel.
Tijd zelf indelen
Op dit moment werken er zo’n 200 medewerkers bij ESJ verspreid over vijf vestigingen: Breda, Etten-Leur, Oosterhout, Zwijndrecht, Zevenbergen. Net als Van Boxel werkt Kimberley Marchena op het kantoor in Oosterhout. Ze begon als oproepkracht en is nu assistent-accountant op de samenstelafdeling. Marchena waardeert de informele sfeer bij ESJ. “We hebben een platte organisatie, helpen elkaar en er is geen hiërarchie.” Beide collega’s vinden dat ze veel vrijheden hebben. “Al moet je die wel verdienen”, zegt Van Boxel. “Als je laat zien dat je je verantwoordelijkheid neemt en je werk op tijd af hebt, kun je je tijd zelf indelen. Dan wordt er niet moeilijk gedaan als je eens eerder weg moet. Als er privé iets speelt waardoor je vaker vrij moet nemen, wordt dat geregeld.” Ook Marchena heeft die ervaring. Ze combineert haar baan bij ESJ al enkele jaren met modellenwerk. “Ik doe af en toe fotoshoots voor reclamefolders, of figureer ik in tv-commercials. Bijvoorbeeld voor Avro/Tros of voor Albert Heijn”, aldus Marchena. “Ik vind dat nog steeds leuk om te doen. Hoewel de opdrachtgevers vaak last minute bellen, lukt het meestal om dit modellenwerk in te plannen. Het is heel tof dat dit kan bij ESJ.”

Persoonlijke coach
Beide ESJ’ers zijn eveneens enthousiast over de mogelijkheden op carrièregebied. Met inmiddels haar bachelor op zak zal Marchena komend jaar beginnen met de post-hbo-opleiding tot AA-accountant. Intern zal ze deelnemen aan het young-professionalprogramma. “Je maakt kennis met alle vakgebieden en met de strategie van ESJ. Daarnaast doe je een assessment en werk je samen met een persoonlijke coach aan ontwikkeldoelen. Het is niet verplicht, maar het lijkt me erg waardevol”, meent Marchena. Daarnaast biedt ESJ ook een senior professional- programma. “Het is er allereerst op gericht de vaktechniek te verdiepen en sociale vaardigheden te verbeteren”, zegt Van Boxel, die het programma reeds afrondde. “Maar het is vooral bedoeld om uit te vinden welke volgende stap je wil zetten binnen de organisatie. Word je financial engineer, ofwel bedenk je creatieve, financiële oplossingen voor de klant? Of ben je meer de trusted advisor dan wel relatiebeheerder; het aanspreekpunt voor klanten?”
Vrijblijvende zoektocht
Tijdens een traject van twee jaar, naast het reguliere werk, ontdekken medewerkers waar hun kracht ligt en wat ze het leukst vinden. Dat gebeurt met persoonlijkheidstesten, door gesprekken met coaches, maar ook door in de praktijk mee te draaien. “Je ontdekt zo welke rol je het best ligt. Die zoektocht is vrijblijvend. Als je een van de twee rollen niet ziet zitten, geef je dat simpelweg aan. Ik vond dat fijn en sindsdien werk ik ook prettiger. Ik vraag me niet meer af of ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik heb het immers onderzocht. Overigens kwam ik tot de conclusie dat ik het gelukkigst werd van een combinatie van beide rollen. Ik ben voor een aantal klanten het eerste aanspreekpunt, maar ben daarnaast ook financial engineer die fiscale vraagstukken en adviezen uitwerkt. Tot slot ben ik binnen ons kantoor het eerste aanspreekpunt op het gebied van financiële planning en de oudedagsvoorziening voor dga’s.” Volgens Van Boxel is zo’n professionele zoektocht een enorme pre. “Het is niet goed als medewerkers een rol worden ingeduwd die niet bij ze past. Ook de organisatie heeft daar uiteindelijk niets aan.”
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2023-AV-TOP50/
Geef een reactie