Talentmanagement en ondernemerschap zijn belangrijke thema’s voor Joanknecht. Ze zijn verweven én vastgelegd in het DNA van de organisatie. Tim Kuijpers vertelt hoe dat zowel de medewerker als de klant verder brengt.
Kuijpers is inmiddels zo’n vijftien jaar actief bij Joanknecht. Ooit begonnen als assistent-accountant en nu registeraccountant, partner én Cluster Lead Talentmanagement. Het is voor hem de optimale balans waarnaar hij zocht: “Een aantal jaren terug miste ik wat, ik wilde andere dingen doen. Wat voor bijdrage kan en wil ik nog meer leveren naast het werk als accountant?” Na veel gesprekken kwam hij tot de conclusie dat “de HR-kant” wel iets was waarmee hij meer wilde doen: “Het talent van mensen ontwikkelen, ze laten doorstromen naar andere teams, ze op een goede manier aan boord krijgen. Ik merkte dat daar nog een ambitie en een behoefte van mij lag, iets wat ik wilde ontdekken. En die ruimte kreeg ik dus.”
Dna als strategisch ijkpunt
De ontwikkeling van Kuijpers die daaruit voortvloeide, is exemplarisch voor het huidige gedachtegoed van Joanknecht: “Uitdagingen aangaan vanuit een intrinsieke motivatie én daarmee een bijdrage willen leveren aan de organisatie. Dat is precies de proactieve houding die we nu hebben op alle niveaus. Die houding is altijd wel een wezenlijk onderdeel geweest van het Joanknecht-DNA, maar een paar geleden hebben we dat ook vastgelegd als een soort strategisch ijkpunt voor wie we willen zijn.” “Dus ‘steek je vinger op’, ‘wat denk jij nog meer te kunnen bijdragen’? We proberen elkaar op die manier ook echt te activeren.” Kuijpers: “Door collega’s is een innovatieteam opgericht waarin we bespreken wat er gebeurt in ons vak en hoe we daarvoor strategische projecten kunnen uittekenen, gericht op de toekomst van Joanknecht. Dat zijn initiatieven die alleen kunnen voortkomen uit ondernemerschap én – heel belangrijk – door het talent dat ervoor nodig is ook te erkennen als organisatie. We hebben het niet goed gedaan als onze mensen hun mond dichthouden.”
Balans zoeken
Waar dit dus volgens Tim Kuijpers allemaal op neerkomt is goed “talentmanagement”: “Kijk, mensen maken uiteindelijk het verschil, in iedere organisatie. Die mens bekijken wij vanuit twee perspectieven. Enerzijds de klant als mens en anderzijds het talent als mens. Die twee moeten
in balans zijn, want als je doet waar je goed in bent dan heb je ook tevreden klanten.” Kunnen doen wat je leuk vindt is natuurlijk niet eenvoudig, ziet ook hij: “Wat heeft de organisatie nodig en wat wil je zelf? Het belangrijkste is dat je daarover in gesprek blijft gaan.” Die gesprekken verweven ze bij Joanknecht in de HR-cyclus: “Die gesprekken willen we bewust regelmatig blijven voeren. Zo zijn we ook kundig geworden in het ontdekken wat iemand ambieert en hoe dat in onze organisatie past. Ook als je erachter komt dat een collega niet helemaal op zijn plek zit, gaan we het gesprek aan om te ontdekken hoe we dat kunnen veranderen.” Hij noemt als voorbeeld collega’s die bij Joanknecht zijn gestart als IT-auditors, maar meer affiniteit hadden met de innovatieve mogelijkheden achter de IT-systemen: “Die zijn gewoon onze huidige IT-services-tak begonnen om cliënten meer inzicht en overzicht te geven in de overweldigende en complexe hoeveelheid data die ze in huis hebben. Ze bouwen nu dashboards om data voor klanten om te zetten in informatie. Dit geeft klanten rust. Ook dit is begonnen doordat een aantal collega’s hun vinger opstak. Dat is het DNA van Joanknecht.”
“Gewoon beginnen”
Die ondernemende houding wordt ook succesvol ingezet om klanten beter te adviseren: “Duurzaamheid is bijvoorbeeld een vraagstuk dat op onze klanten afkomt. Vanaf 2025 moeten bedrijven verplicht rapporteren over hun duurzaamheidsactiviteiten en doelstellingen. Veel klanten zijn daarin nog zoekende wat te doen.” Een kwestie van “gewoon beginnen”, aldus Kuijpers: “Onze klanten weten op dit moment ook nog niet precies wat er op hen afkomt. Toch zijn we al met ze in gesprek over hoe je kpi’s op het gebied van duurzaamheid meetbaar, en dus controleerbaar, kunt maken. Er volgen nu ook collega’s een opleiding om beter voorbereid te zijn op wat er gaat komen.”
Rentmeesterschap
“In alles wat we doen, komen ondernemerschap en talentmanagement bij elkaar”, beschouwt hij. “Vooruit blijven lopen, in staat zijn de klant te blijven verrassen. Dat zijn waarden die we als organisatie willen voeden om in de toekomst wendbaar te blijven. Het gemeenschappelijke doel is onze organisatie telkens in een nog betere staat door te geven aan de volgende generatie. De aandeelhouders opereren daarmee vanuit rentmeesterschap, ze hebben Joanknecht als het ware in bruikleen.” “Enerzijds wil je talent alle ruimte geven, anderzijds proberen we iedereen ook een spiegel voor te houden”, signaleert hij. “Het is vooral belangrijk de balans te blijven bewaken tussen ontwikkeling voor de lange termijn en vandaag goed presteren. Uiteindelijk draait het allemaal om eigen verantwoordelijkheid. Zo kun je ondernemerschap en talentmanagement echt voor je laten werken.”
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2023-AV-TOP50/
Geef een reactie