Winkels kunnen dit jaar niet of nauwelijks herstellen van hogere kosten en verminderde consumentenuitgaven, voorspelt ABN Amro. De bank denkt dat voedingsspeciaalzaken, kledingwinkels, meubelwinkels en doe-het-zelfzaken de omzet zien dalen.
De retailwereld heeft de afgelopen jaren te maken gehad met hogere kosten voor personeel, inkoop, energie en huur. Een deel van de winkelbedrijven moeten nog coronaschulden aflossen en consumenten houden vanwege de sterk gestegen kosten de hand op de knip. Daardoor blijven de marges ook dit jaar onder druk staan. Voor de retailsector als geheel verwachten onderzoekers van de bank een bescheiden toename van de verkopen met 0,5 procent, nadat vorig jaar vooral krimp of stilstand had laten zien. ‘Consumenten hebben dit jaar meer te besteden dan in 2023, maar willen wel bezuinigen en zoeken daarom vaker naar kortingen en huismerken.’ Voedingsspeciaalzaken zullen de verkopen met 1,5 procent zien afnemen. Tegenstrijdig is dat volgens de bank veel mensen zichzelf ook willen en kunnen verwennen door een product van een luxer merk te kopen of uit eten te gaan.
Positief beeld voor webshop en supermarkt
Winkeliers kunnen een deel van de gestegen kosten doorberekenen aan de consument, maar door de lagere vraag zijn de prijzen in veel branches volgens de bank gestabiliseerd of gedaald. Positiever zijn de vooruitzichten voor webshops, elektronicawinkels, drogisterijen en supermarkten: die herstellen zich dit jaar volgens ABN Amro. Vooral voor webshops zijn de verwachtingen gunstig omdat mensen steeds meer spullen online kopen. De concurrentie zal wel toenemen door de opkomst van Chinese partijen als Shein en AliExpress.
Extra diensten en AI
Winkeliers moeten hun verdienmodel onder de loep nemen, aldus sectoreconoom Gerarda Westerhuis. ‘Juist in onzekere tijden is het cruciaal om proactief maatregelen te nemen, want dat geeft je een voorsprong op de concurrentie en biedt kansen voor succes op langere termijn.’ Een optie voor fysieke winkels is volgens haar om de mogelijkheid van reparaties aan te bieden. Daarnaast kan data helpen om processen te optimaliseren. ‘AI kan hierin een grote rol spelen door inzichtelijk te maken welke activiteiten geautomatiseerd kunnen worden, zodat retailers hun personeel kunnen inzetten op werkzaamheden met een grotere toegevoegde waarde.’
Geef een reactie