Vakbond FNV wil meer aandacht voor klimaat en de noodzaak om de economie te vergroenen. ‘Zolang de politiek het laat afweten en het bedrijfsleven de winst van aandeelhouders voorrang geeft, zullen werknemers en burgers de verduurzaming van onderop moeten aanjagen.’
De bond heeft een nieuwe Klimaatvisie opgesteld en constateert dat de partijen die al een maand of vijf een regering proberen te vormen klimaatverandering niet hoog op de agenda hebben staan en dat het bedrijfsleven weer meer investeert in de fossiele industrie. Terwijl verduurzaming wel de werkgelegenheid raakt, zegt FNV-bestuurslid Bas van Weegberg: ‘Veel van onze leden verkeren nu in onzekerheid. Door klimaatverandering en klimaatbeleid verandert hun werk. Functies verdwijnen en nieuwe groene banen verschijnen.’
Transitiefonds
Wat de FNV betreft moet het geld voor fossiele subsidies worden besteed aan de structurele omslag naar een duurzame economie en aan het inrichten van een transitiefonds voor werknemers die geraakt worden door de energietransitie. De bond wil in cao-onderhandelingen vaker gaan inzetten op groene arbeidsvoorwaarden en ook kritischer naar de eigen klimaatimpact gaan kijken. ‘Op het gebied van bijvoorbeeld inkoop zou nog veel klimaatwinst te behalen zijn.’ Samen met Milieudefensie is de website www.jouwbedrijftoekomstproof.nl opgezet om werknemers en ondernemingsraden te helpen verduurzaming van werkgevers aan te jagen.
Bron: ANP


Geef een reactie