Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt en de regeldruk speelt er momenteel een hoop in de accountancy, meent Rolf van der Steeg, directeur bij Fiscount. Fusies en overnames, maar ook digitalisering zijn daarvan een onderdeel. “AI verandert de traditionele werkwijze van niet alleen accountants, maar eigenlijk van iedereen. Ik zie het als de taak van Fiscount daarin voorop te lopen en om die reden hebben we een vak groep opgericht. In eerste instantie om AI binnen onze eigen organisatie beter te integreren en daarna om de kantoren die bij ons zijn aangeslo ten hierbij te gaan helpen.”
Zelfontwikkelde tools
Momenteel bestaat de vakgroep uit interne medewerkers, enkele vaktrainers en externe experts met een technische of softwareachter grond die technisch advies kunnen geven of zelfontwikkelde tools kunnen aandragen. “Een van deze experts heeft bijvoorbeeld een taal model ontwikkeld op basis van de ChatGPT software waarmee organisaties makkelijker nieuw personeel kunnen werven”, legt Van der Steeg verder uit. “De prompts, dit zijn de vragen die je aan het model stelt, die nodig zijn om een goede vacature op te stellen, zijn al voorgeprogram meerd. En die worden dan gekoppeld aan de website van een kantoor, zodat informatie snel wordt opgehaald en je direct een vacature kan uitschrijven. Je begrijpt: dit scheelt een hoop werk.”
Juiste vragen
De truc om het meeste uit ChatGPT te krijgen, ligt volgens hem vooral op het gebied van de juiste vragen stellen. “Een belastingadviseur zei een keer tijdens een training over digitalisering tegen mij “nou dat chat is ook waardeloos zeg, er komt helemaal niks zinnigs uit”. Maar wat bleek nou? Hij wilde iets weten over een kerstarrest, maar blijkbaar zijn er in de afgelopen zestig jaar vier kerstarresten geweest, dus op basis van zijn gestelde vragen maakte ChatGPT een soort combinatie van al deze data waardoor er geen correct antwoord werd gegeven. Het is dus heel belangrijk de juiste vragen te stellen, want anders krijg je een vreemd antwoord.” Maar zolang je weet wat je ermee kunt, kan je leuke dingen doen, meent hij. “Een andere, wat jongere belasting adviseur dacht “ik zal eens kijken of ik het werk van accountants kan overnemen” en heeft tijdens die sessie een code geschreven om vanuit ChatGPT jaarrekeningen te maken in Excel. Dus je kunt er een hoop mee, maar je moet wel weten hoe het werkt en vervolgens altijd je boerenverstand blijven gebruiken en je afvragen of de gegeven informatie correct is.”
Laagdrempelig
Als een kantoor met AI wil starten dan adviseert Van der Steeg laagdrempelig te beginnen. “Je leest soms in kranten over grote bekende kantoren die de hele audit met AI doen. Ik heb mezelf wel eens afgevraagd of ze echt de volledige audit AIgestuurd doen of dat ze alleen voor bepaaldeonderdelen een tool gebruiken. Het klinkt natuur lijk wel heel fancy, maar zo groots aangepakt is niet voor iedereen geschikt. Ik geloof zelf meer in kleine stapjes en laagdrempeligheid, zoals hoe kan je AI inzetten voor je persoonlijke produc tiviteit?” Zelf gebruikt Van der Steeg hiervoor onder meer een moderne voicerecorder van Plaud note om vergaderingen op te nemen.
“We hebben sinds kort geen officemanager meer en zo’n apparaatje, nog maar zo groot als een bankpas, transcribeert het gesprek en schrijft het gesprek uit. Je kunt vervolgens kiezen wat voor type gesprek het was, zoals een vergadering of een interview, en de software past de tekst daarop aan. Echt ongelofelijk handig.” Maar er zijn ook andere digitale mogelijkheden, zoals Microsoft CoPilot Business voor een integratie met verschillende bedrijfsdata, een tool die infographics maakt op basis van feiten in een powerpointpresentatie of een programma dat een eerste redactie doet over vakartikelen. Daarnaast integreren veel softwareaanbieders in de branche AI in hun applicaties waarvan je gebruik kunt maken. “Zeker in tijden van personeelstekort kunnen dit soort tools veel werk, het corveewerk noem ik dat altijd, uit handen nemen. Hiermee houd je veel tijd over die je weer inhoudelijk kunt besteden aan een klant.”
Veiligheid
Het is essentieel eerst na te denken wat je als organisatie wil en daarop digitaliseringsbeleid te maken voordat je begint. “Start niet zomaar, want hoeveel leuke mogelijkheden AI ook biedt, er zijn veel risico’s op het gebied van privacy en datasecurity en ook ethische vraagstukken komen hier aan bod. Het is belangrijk goed na te denken over AIgovernance en daar beleid op te maken. Wat mag er bijvoorbeeld wel en niet in een specifieke toepassing door medewerkers worden gedeeld, wat gebeurt er met die data? Want je wil natuurlijk niet dat jouw bedrijfsdata straks overal online is terug te vinden.” Ook is het verstandig AI gefaseerd uit te rollen in plaats van meteen heel veel tools uit te proberen en lukraak in te zetten. En blijf volgens hem monitoren en evalueren. Fiscount wil dit jaar een implementatieplan opzetten, waarmee zij aangesloten kantoren met het volledige traject, van AIgovernance tot evaluatie, kunnen begeleiden zodat kantoren verantwoord met AI kunnen starten. “Steeds meer bedrijven zijn met AI bezig en je kunt als accoun tant of vertrouwde adviseur gewoonweg niet achterblijven. Denk goed na over de risico’s, implementeer de tools die bij je kantoor passen, veilig zijn en maak er gebruik van. En bedenk je: AI gaat nooit meer weg, het is here to stay.”
Dit artikel is geschreven door Claudia Pietryga.
Deze bijdrage komt uit Accountancy Vanmorgen met als thema ICT en kengetallen. Dit magazine is verschenen in september 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av2-2024-ict-en-kengetallen
Geef een reactie