• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » ICT & Kengetallen | “Als het aan mij lag, waren we al een jaar eerder gestart”

ICT & Kengetallen | “Als het aan mij lag, waren we al een jaar eerder gestart”

Accountancy

Overstappen naar een ander boekhoudplatform? Veel kantoren zien er als een berg tegenop. Maar Pieter Olde Meule van DAN Fiscaal Financieel Advies deed het maar liefst twee keer in vier jaar tijd. “Binnen drie maanden hadden we een automatiseringsgraad van vijftig procent.”

26 september 2024 door Yuki

Het is een veelgemaakte grap op de vestigingen in Utrecht, Amersfoort en Arnhem: “Je bent zeker liever lui dan moe.” Want het gebeurt regelmatig dat een net binnengekomen factuur is “verdwenen” nog voordat je met je ogen hebt geknipperd: die is dan al ingeboekt door Yuki. “We zijn blij dat de boekhoudsoftware voor ons werkt”, vertelt vennoot Pieter Olde Meule. “Zo hebben wij meer tijd voor de leukere werkzaamheden, zoals klantcontacten of jaarcijfers opstellen.”

Rappe groei

In 2019 wordt Olde Meule mede-eigenaar van het kantoor. “Het kantoor was toen nog klein. Ik werkte eerst bij de gemeente Utrecht, maar cijfers trokken me meer. Daarop heb ik de sprong gewaagd. We begonnen met een vrij kleine klantenkring, maar konden uitbreiden door drie bedrijfsovernames te doen in drie jaar tijd. Zo zijn we rap gegroeid: inmiddels verzorgen we de administratie voor 500 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.”

De overnames brengen groei, maar ook een wildgroei aan softwarepakketten en werkprocessen. “We bedachten al snel dat we moesten uniformeren”, vertelt Olde Meule. “We hebben toen gekozen voor een vrij basic pakket. Voor bijvoorbeeld een functie als Scan & Herken, een ontwikkeling die toen al opkwam, moesten we dan weer naar een externe partij. Eigenlijk wilde ik liever direct alles in één omgeving, maar we moesten al veel reorganiseren, zoals de salarissoftware, het fiscale aangiftesysteem en het CRM. Daarom besloten we voorlopig bij het basispakket te blijven en de organisatie te stabiliseren.”

Evenwichtige werkdruk

Ondertussen merken de vennoten dat er winst is te behalen door werkprocessen te optimaliseren. “We ontdekten dat we best veel medewerkers hadden die zich louter bezighielden met ruwe gegevens invoeren. Dat wilden we graag veranderen. Alleen al het automatisch importeren van bankmutaties scheelt ontzettend veel tijd.” Een bericht van Yuki op sociale media zet Olde Meule verder aan het denken. “Het ging erover dat je in piekmaanden vaak geen vrij kunt nemen. Terwijl je werkdruk veel evenwichtiger wordt als je mutaties niet allemaal in één maand hoeft te verwerken, maar dit constant gebeurt. Bovendien kun je klanten beter adviseren, want je hebt realtime inzicht in hoe zij er financieel voorstaan.”

Daarna gaat het snel. Hoewel het naar de smaak van Olde Meule nog sneller had gekund: “Als het aan mij lag, waren we al een jaar eerder gestart. Maar ik begreep ook dat mijn vennoten en het team na de overnames en veranderingen in andere delen van de bedrijfsvoering, eerst wat rust wilden in de organisatie.” Dan krijgen de vennoten onbedoeld een duwtje in de rug. “Over een periode van enkele jaren besloten verschillende medewerkers om te vertrekken omdat zij niet mee wilden of konden in onze visie op automatisering. Dat trok ons een aantal maanden geleden over de streep. We zijn toen nog eens gaan kijken naar een pakket waarmee we een stap vooruit konden zetten in digitalisering.”

Tijdswinst

Yuki blijkt een gouden greep. “We doen nu met acht mensen het werk dat we voorheen met 25 medewerkers deden. En we hebben pas 10 procent van de klanten overgezet naar Yuki”, vertelt Olde Meule. Dat is overigens een bewuste keuze: “Bij het team was er aanvankelijk wat huiver: zou een nieuwe overstap niet tijd kosten? Zou die investering wel tijdswinst opleveren? En zou het systeem écht zoveel automatisch kunnen doen? Al die twijfels bleken volkomen onterecht. Het is precies andersom. Werken aan proces­verbetering in tijden van drukte levert juist tijd op: binnen drie maanden hadden we een automatiseringsgraad van 50 procent.”

Zijn er nog succesfactoren aan te wijzen die bijdragen aan dit hoge percentage? Olde Meule: “We hebben vooraf met het team afgesproken dat we eerst zouden kijken hoe het bevalt in een pilotfase. Toen de medewerkers al snel razend enthousiast waren, hebben we met elkaar gekozen meer relaties over te zetten. We nemen de tijd om het systeem zorgvuldig in te richten. Zo kennen de medewerkers Yuki goed en weten we hoe de software het best en snelst leert, bijvoorbeeld om inkoopfacturen automatisch te boeken. Het belangrijkste is dat je constant bezig moet zijn met de vraag “hoe leer ik de software boekhouden?”. Als beheerder heb ik bovendien tot op detailniveau inzicht. Zo zie ik precies waar er nog iets meer uit te halen valt. Die inzichten deel ik weer met de medewerkers, om de automati­seringsgraad nog verder te verhogen.”

Geen omkijken

Inmiddels is Yuki niet meer weg te denken. “We merken dat medewerkers helemaal geen om­kijken meer hebben naar het repetitieve werk”, vertelt Pieter Olde Meule. “Daardoor is hun werk veel leuker geworden: elke medewerker is nu een vast aanspreekpunt voor alle vragen van zijn klant en verzorgt de btw-aangifte, de salarisadministratie en het grootste deel van de fiscale aangifte – natuurlijk met overleg waar nodig. Het bevalt zo goed dat we aan nieuwe klanten standaard vragen om tijdig en digitaal aan te leveren. Als je er eenmaal aan bent gewend vooral leuke taken uit te voeren en je klant goed te kunnen adviseren, ben je inderdaad liever lui dan moe!”

Yuki is sinds 2007 dé aanbieder van innovatieve boekhoudsoftware voor accountantskantoren en mkb’ers in Nederland en België. Wij geloven dat boekhouden niet alleen eenvoudiger en slimmer kan, maar ook leuker! We helpen momenteel ruim 1500 accountants en 180.000 ondernemingen en bereiken dit met ons sterk geautomatiseerde online boekhoudplatform.

Dit artikel is geschreven door Naomi van Esschoten.


Deze bijdrage komt uit Accountancy Vanmorgen met als thema ICT en kengetallen. Dit magazine is verschenen in september 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av2-2024-ict-en-kengetallen

Categorie: Accountancy Tags: AV-2-2024-ict-en-kengetallen

Tags: AV-2-2024-ict-en-kengetallen

Gerelateerde artikelen

26 september 2024

ICT & Kengetallen | Van experimenteren kun je leren

26 september 2024

ICT & Kengetallen | “Accountant, adem meer door je neus!”

26 september 2024

ICT & Kengetallen | “Nederland loopt ver achter met e-facturatie”

26 september 2024

ICT & Kengetallen | Gouden bergen?

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Einde kabinet – hoe gaat het verder met de landbouwvrijstelling?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Bouwen aan het accountantskantoor van morgen: zes doelen waarmee je écht het verschil maakt
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
DAC7 in de praktijk: wat middelgrote platforms moeten weten in 2025
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
AI, deepfakes en digitale identiteit: waarom betrouwbare verificatie belangrijker is dan ooit
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
AI in accountancy: de sleutel tot efficiënter kantoorbeheer
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Jaarrekening onder druk? Zo maak je het proces foutloos en beheersbaar met slimme software
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Finance Consultant
a.s Works
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Accountant RA
PIA Group
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Relatiebeheerder  
Scab
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Controleleider
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Hoge Raad bevestigt zware straf voor administratiefraude 5.5k weergaven

  • Tweede Kamer stemt in met tegenbewijsregeling box 3, geen verzachting vastgoedbeleggers 2.9k weergaven

  • Stemming over reparatiewet box 3 uitgesteld na discussie over boxhopregeling 2.8k weergaven

  • Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten 2.7k weergaven

  • Omzet Countus Accountants + Adviseurs naar 60 miljoen 2.3k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen