“Straks kan alles vanuit één portaal worden geregeld.” Voor veel kantoren is het dagelijkse realiteit dat ze voor elke handeling moeten inloggen in een andere applicatie. “Dat is allesbehalve efficiënt”, meent Herman Weessies, directeur van softwareleverancier SnelStart. “Vaak moeten boekhouders en accountants gegevens overtikken. Dat is tijdrovend, saai werk en de kans op fouten is groter.” SnelStart is ervan overtuigd dat dit binnen enkele jaren verleden tijd is. En speelt zelf in op die trend. “Terwijl we bekendstaan als aanbieder van factuur- en boekhoudsoftware, bouwen we aan een integrale automatiseringsstraat waar kantoren binnenkort alle handelingen naadloos kunnen doen. SnelStart breidt allereerst uit met een fiscaal aangifteprogramma en de mogelijkheid om te bankieren.”
Familiebedrijf
SnelStart werd ruim veertig jaar geleden opgericht op Texel. Nog maar weinig ondernemers gebruikten een computer, laat staan dat ze er hun boekhouding mee deden. Een gat in de markt, voorzag oprichter Wim Ploeg. Hij ontwikkelde een factuur- en boekhoudpakket om het leven van ondernemers te vergemakkelijken. “In die beginjaren ging de software op een diskette in een doosje per boot naar ondernemers op het vaste land. Zonder IT-kennis installeerden zij de software dankzij een stap-voor-stap handleiding. Kwamen ze er niet uit, dan belden ze de helpdesk”, vertelt Weessies die destijds zelf menig ondernemer op weg heeft geholpen.
Klanten blij maken is nog steeds wat SnelStart drijft. Inmiddels bedient het familiebedrijf zo’n 5.000 administratie- en accountantskantoren en ruim 150.000 ondernemers met een gebruiksvriendelijke boekhoudsoftwareoplossing. “We onderscheiden ons daarnaast met een deskundige, goed bereikbare klantenservice”, zegt Weessies. SnelStart heeft tegenwoordig vestigingen in Alkmaar, Barneveld, Assen en Capelle aan den IJssel.
Eén automatiseringsstraat
Dit jaar breidt SnelStart uit met twee nieuwe functionaliteiten: SnelStart Fiscaal en Bankieren. De eerste applicatie is al “live” en is ontwikkeld door Wouter Nijssen, directeur Accountancy bij SnelStart. Na een jarenlange carrière als belastingadviseur op de Zuidas, voelde hij meer voor het ondernemerschap en had het idee een belastingaangifteprogramma voor ondernemers te bouwen. “Dat bestond toen nog niet.” In 2013 begon Nijssen voor zichzelf; hij huurde enkele IT’ers in én leerde ook zelf programmeren. “Zo ontstond uiteindelijk een softwareoplossing die goed aansloot bij de praktijk.”
Vlottere samenwerking
Het product viel in de smaak bij SnelStart en leidde in 2022 tot een overname. “Het aangifteprogramma is een mooie, betaalbare aanvulling op de boekhoudsoftware van SnelStart”, vindt Weessies. “Pluspunt voor kantoren is bovendien dat het leidt tot een vlottere samenwerking met klanten. De gegevens van de administratie, die nodig zijn voor de belastingaangiften, rollen voortaan zo het dossier in.” Voor kantoren die nu nog geen belastingaangiften verzorgen, is het bovendien een kans; zij kunnen hun diensten uitbreiden. “Desgewenst kunnen ze fiscale kennis opdoen aan onze businessschool”, aldus Weessies.
Ook ondernemers zullen SnelStart Fiscaal waarderen, meent Nijssen. “Het programma beschikt namelijk over de belastingmonitor, die een betrouwbare indicatie geeft van het bedrag dat ondernemers moeten reserveren voor hun belastingaanslag. Vaak is de belastingaanslag voor ondernemers een “black box”. Ze hebben geen idee wat ze eind van het jaar aan de fiscus moeten afdragen. Het kan tegen- of meevallen. Beide scenario’s zijn niet goed”, aldus Nijssen. “De ondernemer had óf meer geld moeten reserveren óf had extra kunnen investeren.”
Direct bankieren
Tweede noviteit is dat ondernemers voortaan rechtstreeks vanuit SnelStart kunnen bankieren. “Boekhouden en betalen groeiden al naar elkaar toe dankzij PSD-2”, licht Weessies toe. “Door deze richtlijn konden rekeninghouders hun bancaire gegevens beschikbaar stellen aan derde partijen. Dat was al fantastisch; we konden transactieinformatie verwerken en betalingen klaarzetten. Toch is het nog omslachtig. Klanten moeten hun facturen eerst goedkeuren in de boekhoudomgeving, en kunnen die pas betalen als ze inloggen in hun bankomgeving. Dat hoeft met SnelStart niet meer. Ze kunnen binnenkort vanuit de boekhoudsoftware accorderen én betalen.” Dit vergemakkelijkt volgens Weessies ook het werk voor kantoren. “Alle uitgaven en inkomsten van de ondernemer komen automatisch in de boekhouding terecht. Dat zorgt voor een actueel financieel overzicht.”
Digitale spaarpotjes
SnelStart Bankieren gaat nog een stap verder. Klanten kunnen beschikken over oneindig veel spaarrekeningen, waarmee zij hun geldstromen kunnen automatiseren. Weessies: “Horecaondernemers weten bijvoorbeeld dat ze altijd de brouwerij en horecaleverancier moeten kunnen betalen, maar dat ze ook geld moeten reserveren voor de btw of het personeel. Ze kunnen, via een app, regelen dat er vaste percentages van de omzet naar die rekeningen vloeien.” Nijssen benadrukt dat de implementatie weinig om het lijf heeft. “Ook hoeven klanten hun eigen bankrekening niet op te zeggen, ze krijgen er alleen digitale spaarpotjes bij.”
SnelStart Bankieren is mogelijk dankzij samenwerking met financieel technologieplatform Adyen. Deze partij stelt partijen op de vrije markt in staat bancaire diensten aan te bieden via hun eigen platform. Weessies: “We kunnen daarmee opereren als een bank en kunnen op termijn leningen verstrekken. Ook kunnen we zelf het rentepercentage bepalen. Dat is gunstig voor klanten. Anders dan traditionele banken hoeven we niet rijk te worden van banktransacties, daarom berekenen we nagenoeg dezelfde percentages als die van de Europese Centrale Bank.”
Spontaan applaus
Administratie- en accountantskantoren reageren enthousiast op de nieuwe functionaliteiten. “Toen we tijdens een bijeenkomst voor accountantskantoren onze plannen bekendmaakten, kregen we spontaan applaus”, zegt Weessies. “We hebben grote ambities. Over vijf jaar kunnen kantoren zich niet voorstellen dat ze boekhouden, betalen, fiscale aangiften en andere werkzaamheden ooit vanuit losse applicaties regelden. Tegen die tijd doen ze al die zaken via SnelStart.”
Administraties van je klanten snel verwerken én onbeperkt aangiften doen? Zonder verborgen kosten? Kijk dan eens naar de groeiende mogelijkheden in SnelStart. Speciaal voor boekhouders en accountants is moderne aangiftesoftware geïntegreerd in SnelStart Accountant. snelstart.nl
Dit artikel is geschreven door Ellis Bloembergen-Emeis.
Deze bijdrage komt uit Accountancy Vanmorgen met als thema ICT en kengetallen. Dit magazine is verschenen in september 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av2-2024-ict-en-kengetallen
Geef een reactie