Vallei Accountants is de afgelopen vijftien jaar snel gegroeid. Het kantoor heeft inmiddels zes vestigingen van waaruit zo’n tweehonderd medewerkers strategisch en praktisch samenwerken met klanten. De accountants- en adviesorganisatie gaat voor een langdurige en intensieve relatie met haar klanten en kent dan ook geen of nauwelijks verloop. Sterker nog, met veel klanten werken ze al vanaf de oprichting samen. Marjon Oosterom, teamleider HR- en salarisadministratie: “Onze klanten, of het nu gaat om agrariërs in de regio of multinationals aan de Zuidas, waarderen dat we snel schakelen en onderbouwen waarom iets wel of niet kan. Transparantie en eerlijkheid vinden we belangrijk. Hebben we niet direct een passend antwoord dan zoeken we het uit en komen we, in veel gevallen, er dezelfde dag op terug.”
Meer dan twee contactmomenten
Vallei Accountants gaat voor klanten verder dan twee contactmomenten per jaar en stuurt niet voor iedere vraag een factuur. “Bij de salarisadministratie hebben we meestal één keer per jaar een gesprek met onze klanten, daarvoor hoeft niet afzonderlijk te worden betaald”, legt Oosterom uit. Het kantoor wil graag een sparringpartner zijn die meer doet dan alleen de verplichte stukken opleveren. Een rol die ook minder ervaren collega’s een kans geeft om zich te goed ontwikkelen, merkt Rinus Jansen, assistent-accountant: “Ik ben hier tweeëneenhalf jaar geleden begonnen met mijn stage en mocht gelijk mooie, grote klussen oppakken. Ik zag hbo-klasgenoten veelal facturen inboeken terwijl ik werkte aan de consolidatie van jaarrekeningen voor grote klanten. Inmiddels zit ik aan tafel met een grote private equitypartij om hen vanuit Vallei Accountants te ondersteunen, het kan dus snel gaan.” Oosterom vult aan: “Bij veel accountantskantoren krijgen medewerkers een vast kader waarbinnen ze moeten werken. Wij willen onze collega’s juist aanmoedigen ook buiten dat kader te kijken. We geven hun verantwoordelijkheid en helpen ze daarbij. Dat is spannend en vraagt ook lef, maar we zien dat zo’n steuntje in de rug motiveert.”
Jansen heeft in 2024 zijn hbo-opleiding afgerond en houdt zich sinds kort ook bezig met relatiebeheer: “Het is soms best indrukwekkend om direct voor grotere bedrijven te werken. Maar om mijn ambities waar te maken, moet ik wel uit mijn comfortzone komen. Tijdens het werk sta je er niet alleen voor. Er is altijd een ervaren accountant beschikbaar.” Binnen het kantoor gaat verantwoordelijkheid hand in hand met goede begeleiding. Collega’s kunnen altijd terugvallen op een buddy voor vakinhoudelijke en praktische vragen. Tweemaal per jaar vindt er een ontwikkelgesprek plaats. “Ik wilde graag klantcontact oppakken en voor grotere bedrijven werken. In de gesprekken heb ik mijn wensen aangegeven. Toen de mogelijkheid zich vervolgens voordeed, kreeg ik die kans direct. Doet de mogelijkheid zich niet meteen voor, dan wordt hier actief naar gezocht.” Het accountantskantoor geeft natuurlijk niet alleen junior collega’s de kans, ook medior en senior professionals krijgen alle ruimte om zich te ontwikkelen.
Een goede werk–privébalans
Naast persoonlijke ontwikkeling dient het geven van verantwoordelijkheid ook een ander doel. Oosterom: “Om collega’s te binden, moet je echt wat bieden. Als Rinus tijdens zijn stage alleen maar facturen had mogen scannen, dan was hij hier waarschijnlijk nooit komen werken. We motiveren om naar jezelf te kijken en samen met collega’s helpen we je je doelen te halen.” Ontwikkelkansen geven, draagt volgens het kantoor bij aan tevreden mensen en komt het werk ten goede. “Het enthousiasme van Rinus draagt hij uit naar collega’s en andere stagiaires. Zij zien welke werkzaamheden hij uitvoert en gaan dan zelf ook positief nadenken over hun mogelijkheden bij Vallei Accountants. Daarnaast is het heel leuk om te zien dat klanten er blij van worden”, legt Oosterom uit. Welke rol je ook ambieert, bij Vallei Accountants hoeft niet alles direct perfect te zijn. Oosterom: “Je mag fouten maken. Daar leer je alleen maar van. En als je een fout maakt, maak je hem de volgende keer niet weer. Komen we er na verloop van tijd achter dat een bepaalde rol niet helemaal past, dan is dat geen probleem. Dan zoeken we een andere uitdaging, we willen dat iedereen met plezier naar het werk gaat.”
Werk is heel belangrijk, maar plezier, gezelligheid en een goede balans tussen werk en privé vinden ze misschien nog wel belangrijker binnen het accountantskantoor. Oosterom: “We hebben sowieso maandelijks een kantoorborrel. Op de borrel worden de jubilarissen en gediplomeerden bijvoorbeeld in het zonnetje gezet of pasgeboren baby’s geshowd. We organiseren daarnaast jaarlijks gave uitjes naar het buitenland en recent een familiedag waar we met z’n allen konden karten, lasergamen en bowlen. Op deze dag waren ook partners, kinderen of familie van onze collega’s welkom.” Ook tijdens serieuzere aangelegenheden wordt binnen Vallei Accountants het nuttige met het aangename verenigd. Jansen: “We hebben regelmatig vaktechnisch overleg en dat combineren we vaak met een lunch, diner en/of een activiteit. Dat is gezellig en goed voor de teambuilding.”
Tekst: Axel Kolthof
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie