Een foodtruck met gezonde hapjes voor de deur en een masseur die beschikbaar is voor stoelmassages tijdens een themaweek rond vitaliteit? Zo ver komt ieder kantoor nog wel. Maar bij HLB Blömer gaan ze net even verder. “We organiseren bijvoorbeeld workshops over hoe je goed in- en doorslaapt”, vertelt Jill van Es, manager op de accountancyafdeling. “Heel handig als je, zoals ik en veel andere collega’s, nog een jong gezin hebt.” Ook aan de oudere werknemer is gedacht. “Zo is er een sessie over de overgang en het werk”, vertelt partner Frank Verleg. “Daarin komt aan bod welke gevolgen de overgang kan hebben voor de medewerker, én hoe je hiermee als collega goed kunt omgaan.”
Eigen tempo
Het tekent de sfeer bij HLB Blömer, van oorsprong een familiebedrijf. “We bestaan al meer dan honderd jaar”, vertelt Verleg. “Ook al zijn we aangesloten bij HLB Nederland en beschikken we via de internationale tak daarnaast over een wereldwijd netwerk, toch is altijd bewust de keuze gemaakt voor zelfstandig opereren vanuit één vestiging. Hierdoor kennen collega’s elkaar. De sfeer is informeel en persoonlijk, zowel naar elkaar als naar klanten. Verder vinden we het belangrijk dat mensen zich kunnen ontwikkelen. In hun eigen tempo: heeft iemand veel ambities en talent, dan houden we minder streng vast aan protocollen om door te groeien.” Van Es: “De goede begeleiding helpt daar ook bij. Ik vond het fijn om een vaste begeleider te hebben en ervaarde veel “experimenteerruimte”. Nu geef ik dat weer door aan jongere collega’s.”
Koffietijd
Het zorgvuldig bewaken van de cultuur zorgt ervoor dat medewerkers zich op hun plek voelen. “Negen van de tien collega’s wil hier niet meer weg”, vertelt Verleg. Hij en Van Es zijn daar zelf goede voorbeelden van: Verleg werkt al 26 jaar bij het kantoor en Van Es 11 jaar. Van Es: “Wat me hier heeft gehouden? Het werk voor de grotere mkb-ondernemers en familiebedrijven in allerlei branches is natuurlijk leuk. Evenals de afwisseling in taken. Maar het is vooral de unieke sfeer. Dit is niet een kantoor waar je ’s morgens met een beker koffie achter je bureau verdwijnt. We maken tijd voor klanten, en daarnaast voor elkaar. En moet ik een keer onverwachts eerder weg, dan staan collega’s altijd klaar om te helpen of een taak over te nemen.”
Meedenken
Het klinkt warmhartig. “Tja, we zijn best een “lieve” organisatie”, lacht Verleg. “Zo kunnen we elkaar goed complimenten geven, maar vinden we het lastig kritisch te zijn naar elkaar. Ook kunnen besluitvormingsprocessen soms langer duren, omdat we het belangrijk vinden dat een brede vertegenwoordiging meedenkt, van assistent tot partner. Al vind ik dat juist ook onze kracht.”
Jill van Es: “Ik ben een van de mensen die als niet-partner betrokken is bij het bepalen van de nieuwe strategie. In een tweedaagse heisessie zijn we recent echt de diepte ingegaan over wie we zijn en wat we belangrijk vinden. En wat de sfeer dan weer tekent: na zo’n pittige dag hard werken gaan we vervolgens met z’n allen aan tafel en sluiten we de dag af met een drankje in de kroeg. Dat creëert betrokkenheid en versterkt de onderlinge band.”
Gezonde balans
Een van de vraagstukken in de tocht van stip naar strategie is de toenemende schaalvergroting en consolidatie in de branche. “Toch houden we vast aan een kritisch wervingsproces en leggen we de nadruk op kleinschaligheid”, vertelt Verleg. “De menselijke maat staat voorop. Concreet betekent dit dat medewerkers bij ons vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen en dat niet alles is dichtgetimmerd in vastomlijnde procedures.” In de nieuwe strategie is ook aandacht voor thema’s als een gezonde werk-privébalans, diversiteit en inclusiviteit. Verleg: “We zetten daarin al stappen, maar hebben niet de wijsheid in pacht. Daarom gaan we dit najaar in een “roadtrip” kijken hoe we kunnen leren van organisaties die al verder zijn op dit gebied.”
Goede werkplek
De vele inspanningen blijven niet zonder beloning. Al vier jaar op rij mag HLB Blömer zich gecertificeerd een “Great Place To Work” noemen. “Dat certificaat komt tot stand doordat medewerkers elk jaar een uitgebreide vragenlijst invullen en er een respons is van boven de zeventig procent. Great Place To Work meet op waarden als trots, eerlijkheid, kameraadschap en geloofwaardigheid. Dat mondt uit in een Trust-index”, vertelt Frank Verleg. “Wij scoorden de eerste keer direct 86 procent! Maar het belangrijkst vind ik dat in de trend van groot, groter, grootst, juist ons kantoor wordt gewaardeerd om de werksfeer. Daarom geloof ik heilig in een kantoor dat het net even anders doet, en waar er voor jonge talenten echt nog wat te kiezen valt.”
Tekst: Naomi van Esschoten
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie