Mohamed El Abdouni is als productmanager verantwoordelijk voor de financiële en fiscale software van AFAS. Hij houdt zich bezig met het doorontwikkelen van de software. “Als productmanagers willen we processen beter en slimmer automatiseren. Daar geloven we in en dat is wat we doen.’’ AI is momenteel niet meer weg te denken bij AFAS. Intern wordt in veel van de standaardprocessen al AI toegepast om werk te laten verdampen. De AFAS support-afdeling maakt er veelvuldig gebruik van: elk incident dat binnenkomt wordt beantwoord door Jonas.
De supportmedewerker beoordeelt deze reactie voordat die wordt gedeeld met de klant. In tien procent van de gevallen is het antwoord perfect. “Dat klinkt weinig, maar het gaat om zo’n 15.000 incidenten. Dat is een enorme tijdswinst”, zegt hij. “We verwachten dat dit komend jaar verder oploopt naar dertig tot veertig procent van de incidenten. Door deze tijdsbesparing houden wij tijd over om het gesprek met de klant aan te gaan. Het menselijke aspect moet dus méér worden dankzij AI en niet minder.’’
Efficiencyslagen maken
Ook andere afdelingen maken bij AFAS gebruik van AI. Controlling, consultancy, marketing en sales hebben allemaal hun eigen toepassingen. Zo geeft Jonas antwoord op de aanvragen die bij controlling binnenkomen voor een licentiewijziging. Medewerkers van consultancy & sales besparen veel tijd met de AFAS-transcriptielijn, een chatbot die een ingesproken bericht vertaalt naar een gespreksverslag. “Komen ze terug na een lange dag vol afspraken, dan hoeven de buitendienstmedewerkers niet meer zelf alles uit te werken. Dat heeft de transcriptielijn al voor ze gedaan en deze voegt dit ook automatisch toe aan het dossier van de klant.” De kracht van AI zit volgens El Abdouni in het verdampen van repetitieve werkzaamheden. “Daar konden we snel efficiencyslagen maken”, zegt hij. “De volgende stap is dat we AI-functionaliteit laagdrempelig beschikbaar willen maken voor klanten. Een belangrijke pijler daarbij is dat het veilig moet. In theorie zou een klant nu al via onze API’s data uit AFAS kunnen halen en daarop allerlei AI-toepassingen kunnen loslaten. Alleen waar komen al die data dan terecht? Risico’s zijn grotendeels af te dekken, maar dat zou elke individuele klant veel tijd, energie en manuren kosten. En daarom willen wij klanten hierin ontzorgen.’’
AI in het product
AFAS heeft aangekondigd op korte termijn AI-functionaliteiten in het product te introduceren. “Door ons hele pakket heen werken klanten met workflows: een inkoopfactuur beoordelen, een aanvraag bij HR, een licentiewijziging bij controlling. Juist daar kan AI superkrachtig zijn. We bieden klanten straks de mogelijkheid aan deze workflows AI-bouwstenen toe te voegen. Een HR-aanvraag van een medewerker kan daarmee vergaand worden geautomatiseerd, met behulp van Jonas. De klant bepaalt zelf welke brondocumenten de chatbot moet raadplegen. Dat betekent dat je relevante en correcte informatie genereert. Wel zit er altijd een human-in-the-loop. Een medewerker van HR controleert het gegeven antwoord van Jonas en zet deze door met eventuele aanpassingen. Het werk wordt leuker, want je bespaart op de tijd die je anders kwijt bent aan uitzoek- en nakijkwerk.”
Meer doen met minder
Ook klanten kun je hiermee beter van dienst zijn, stelt hij. “Stel dat de klant meer wil weten over CSRD, dan kan Jonas door data uit het klantprofiel te matchen met de gekoppelde wet- en regelgeving een antwoord genereren op de gestelde vraag. We gaan deze toepassingen als Bèta-functionaliteit uitleveren en we zullen de komende tijd leren en experimenteren met de mogelijkheden.” Stap voor stap wil AFAS met meer AI-toepassingen komen door het hele pakket heen. “Binnen de accountancy heb je bergen aan data waarvoor je allerlei toepassingen kunt bedenken: voorspellingen doen, adviespunten genereren of controles op naleving van wet-en regelgeving. AI inzetten moet alleen niet een doel op zich worden. We beoordelen altijd of het een nuttig hulpmiddel is in het proces. De accountancybranche, waar men al jaren kampt met personeelstekorten en toenemende compliancevraagstukken, zou veel baat hebben bij een grote efficiencyslag door AI. We moeten nou eenmaal steeds meer doen met minder.”
Voor hem staat buiten kijf dat AI de accountancy- en controlepraktijk kan verbeteren. “Zeg nou zelf: als accountant haal je je plezier toch niet uit routinematige werkzaamheden? Een goed advies uitbrengen en een waardevolle sparringpartner zijn voor de ondernemer, dát is waar je écht energie uit haalt en meerwaarde kan bieden. Onze visie is zorgen dat daarvoor tijd vrijkomt, door middel van automatisering.”
Tekst: Robert van der Broek
Werk kan zo veel leuker en beter. In veel organisaties zijn mensen druk met de verkeerde dingen. Onnodige handelingen, dubbel werk, fouten herstellen. De missie van AFAS Software: inspireert beter ondernemen. Dat doet AFAS met software. Zo houden organisaties tijd over voor wat ze echt belangrijk vinden, kwaliteit en werkplezier. Kijk op afas.nl
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie