“AiDA speelt een belangrijke rol in de toekomst van onze Integrated Accounting-strategie”, vertelt Van Zijtveld. “Het is een AI-model dat specifiek is gericht op de accountancywereld en als chatbot in ons cloudplatform in iedere app die Caseware aanbiedt, is geïntegreerd. Je zou haar kunnen zien als collega die je een snel berichtje stuurt om te helpen met je werk. Het model is wel gericht op zaken die alleen specifiek zijn voor accounting. Je kan niets vragen over andere onderwerpen, dan geeft ze geen antwoord.” AiDA van Caseware is vernoemd naar Ada Lovelace, een wiskundige en computertechnoloog uit 1815, die haar tijd ver vooruit was. AiDA is dus niet zomaar de eerste beste assistent. “Het idee bij dit model is dat je altijd iemand hebt die met je meekijkt en je meehelpt in je werk. Ze neemt echter niet de beslissingen. Daarvoor is nog altijd een menselijke hand nodig.”
Accountant aan het roer
Het is een bewuste keuze geweest om AiDA toe te voegen als assistentfunctie. “Microsoft heeft bijvoorbeeld een tool die Copilot heet”, legt Van Zijtveld uit. “AI is dus niet de piloot. Jij blijft de piloot en AiDA kan je zien als je persoonlijke assistent. Ze helpt je en geeft suggesties, maar jij neemt de beslissing.” AI is echt bedoeld als tool, een hulpmiddel dat je werk makkelijker en leuker maakt. “AI is geen vervanging voor wat we doen”, benadrukt Van Zijtveld. “Er zijn zoveel onderwerpen binnen ons vakgebied die er nog bij gaan komen en kantoren hebben nu al problemen met capaciteit. Dan is het wel prettig dat het iets efficiënter gaat worden in de toekomst.”
Integrated Accounting
Caseware heeft een Integrated Accounting-filosofie. Dat betekent dat het gehele accountingproces wordt ondersteund, van klantacceptatie tot de vennootschapsbelastingaangifte. ”Ik zou zeggen dat we met AiDA het proces weer net een stapje efficiënter maken en dat past dus perfect in onze doelstelling ernaar te streven iedere dag het werk weer een klein beetje makkelijker te maken.”
Het voordeel van AiDA ten opzichte van andere AI-tools is dat AiDA geïntegreerd is in het hele cloudplatform. In welke app je ook aan het werk bent, met welke stap van het proces dan ook, je
kan altijd snel een berichtje sturen naar AiDA. Daarnaast is het model specifiek gericht op onze doelgroep en accountancywerkzaamheden.
Grote lijnen, kleine lettertjes
AiDA kan in het volledige proces ondersteuning bieden, bijvoorbeeld bij vragen over wat er is
vereist voor de Wwft of bij het valideren van cijfers. Maar Van Zijtveld geeft aan dat ze vooral tijdens de audit veel zou kunnen bieden. “Controle bestaat uit veel pagina’s aan instructies en uitleg. AiDA helpt je de grote lijnen eruit te pikken. Zo kan je bijvoorbeeld vragen: “In welke onderdelen van mijn controledossier komt governance voor?”. En dan geeft ze dat netjes aan. Je zou zelfs antwoorden kunnen formuleren voor je bevindingen, maar je blijft wel zelf verantwoordelijk voor het antwoord.”
Ook een overeenkomst van dertig kantjes kan AiDA in grote lijnen samenvatten. Maar is zoiets niet juist bedoeld om er met een fijne kam doorheen te gaan? “AI is juist heel goed in die kleine dingetjes”, zegt Van Zijtveld. “Stel, je hebt een leaseovereenkomst en je wilt graag weten wat er gebeurt als je daar eerder vanaf wilt?
AiDA waarschuwt je dan en geeft de voorwaarden. We werken nu daarnaast aan “citations”, waarmee AI verwijst naar waar dit staat in de tekst. Zo kan je heel makkelijk daar naartoe springen en het nalezen.”
Veiligheid voorop
Net als bij de rest van de Caseware-oplossingen staat veiligheid bij AiDA voorop. “Wij begrijpen
dat security en privacy bij AI belangrijk is. We hebben het tenslotte over data van klanten die niet mogen uitlekken. Onze leveringsvoorwaarden en SOC-2 en ISO-certificeringseisen zijn best zwaar en daaraan willen en moeten we blijven voldoen.” AiDA is gebouwd op een veilig platform en de data van klanten worden dan ook niet gebruikt om modellen te trainen.
Naast de technische veiligheid is het belangrijk te blijven onderstrepen wat de uiteindelijke bedoeling is van AiDA. “We geven heel duidelijk aan dat AiDA een assistent is die je kan helpen, maar het is niet de bedoeling dat je blind gaat vertrouwen op haar antwoorden.”
AiDA staat daarnaast niet automatisch aan bij iedereen in de cloud-omgeving. “We werken met een opt-inmodel. Klanten vragen via deze werkwijze zelf de AI-functionaliteiten aan voor de desbetreffende omgeving en geven gedurende dit proces toestemming. Zo houden klanten volledig de regie over het wel of niet gebruiken van AI en de mate hiervan binnen hun organisatie. Wel zijn we trots te vermelden dat Aida vanaf nu beschikbaar is.”
Tekst: Ciran Kramer
Caseware is toonaangevend in cloudgebaseerde oplossingen voor audit, assurance, financiële rapportage en data-analyse voor accountantskantoren. De innovatieve tools en platforms helpen meer dan een half miljoen gebruikers in 130 landen om slimmer te werken, dieper te graven en verder te kijken, terwijl zij inzichten omzetten in impact. Voor meer informatie, bezoek caseware.com/nl
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie