Kab is een full-service adviesorganisatie voor het mkb. Ron Ketelaar, accountant en partner: “Binnen Kab verrichten we onder andere accountancywerkzaamheden, belasting-/ juridisch advies, bedrijfsadvies en HR- en salarisdienstverlening voor het mkb.” Bovendien heeft Kab duurzame en strategische samenwerkingsverbanden met andere organisaties. Samen met drie collega-kantoren heeft Kab de audit- en assurancewerkzaamheden gebundeld in de coöperatieve accountantsorganisatie Confirm. “Door de samenwerking op te zoeken kunnen we alle klanten in ons netwerk een totaalpakket bieden en doorverwijzen naar netwerkpartners die op dezelfde persoonlijke, direct betrokken en professionele manier werken”, legt Ketelaar uit.
Mensgerichte organisatie
Samenwerken met klanten, netwerkpartners en collega’s is een wezenlijk onderdeel van de cultuur. Het kantoor kan daarbij terugvallen op de inzet, het enthousiasme en de betrokkenheid van bijna tachtig professionals. Dagelijks werken accountants, adviseurs, juristen en HR- en salarisspecialisten in een mensgerichte en informele organisatie. Mona Soeter, HR-businesspartner: “Ik heb op veel plekken gezeten en werk nu anderhalf jaar bij Kab. Het is een hele fijne omgeving om te werken. We vieren successen samen, er is weinig hiërarchie en je kunt altijd bij collega’s binnenlopen. De structuur van ons kantoor is uniek. De zes eigenaren zijn echte ondernemers die openstaan voor goede ideeën en verbeteringen.” Ketelaar sluit zich daarbij aan: “We werken op een gezellige, leuke en constructieve manier. In het werk heeft iedereen zijn eigen inbreng en er is ruimte om te experimenteren en fouten te maken. We zijn toegankelijk en laagdrempelig, dat past bij de regio waarin we werken.” Het belangrijkste doel van Kab is een tevreden klant en dat is allerminst een cliché voor het Gelderse kantoor. “Met ons hele team staan we altijd klaar voor de klant. We spreken niet alleen de taal van de ondernemer maar laten het echt dagelijks zien. Bij Kab willen we niet alleen dat onze klanten het beste resultaat behalen. Dit willen we ook voor onze medewerkers”, benadrukt Ketelaar.
Persoonlijk en vakinhoudelijk
De gedreven manier van werken, draagt in grote mate bij aan het succes van het kantoor, er is dan ook nauwelijks sprake van verloop van klanten èn medewerkers. Voor die laatste groep heeft de accountantsorganisatie dan ook het nodige in huis. Soeter: “We bieden ruime mogelijkheden voor persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling op een manier die past bij de medewerker.
Voor zowel ervaren professionals als jong talent hebben we voldoende doorgroeimogelijkheden.“ Ambitie is daarbij een van de belangrijkste drijfveren, volgens Soeter: “We vragen medewerkers wat ze bij gaan dragen aan onze ambitie. Dat is een belangrijk onderwerp tijdens de halfjaarlijkse RGA-ontwikkelgesprekken.” De Resultaatgerichte Afspraken vormen de basis waarmee de medewerker richting geeft aan zijn eigen carrière binnen Kab. “Dat is overigens een wisselwerking”, legt Ketelaar uit. “Medewerkers kunnen natuurlijk aangeven wat ze van ons nodig hebben. Dat kan een opleiding zijn, maar ook coaching of het verder ontwikkelen van bepaalde competenties. Als werkgever faciliteren we dan passende opleidingsmogelijkheden.”
Als medewerker van Kab moet je naast een ambitieuze instelling ook beschikken over een gezonde dosis lef, enthousiasme en goede communicatieve vaardigheden. Ketelaar: “Goed kunnen luisteren en de vakkennis kunnen vertalen naar de klant is essentieel in ons vak.
Je moet inhoudelijke gesprekken voeren en met de klant de diepte in kunnen gaan.”
Uitgebreide inwerkperiode
Of je nu jong bent of al wat meer levenservaring meebrengt, starter of doorstromer: het accountantskantoor biedt zowel fulltime als parttimebanen die desgewenst gecombineerd kunnen worden met een accountancy of fiscale deeltijdopleiding. Start je bij Kab dan word je begeleid door een ervaren collega. Soeter legt uit: “Tijdens de uitgebreide inwerkperiode krijgen nieuwe medewerkers een buddy toegewezen. Daar kun je terecht voor vakinhoudelijke onderwerpen en praktische zaken. Je buddy zorgt dat je andere collega’s leert kennen, weet welke afdeling waar zit en maakt je wegwijs in de organisatie.” Ben je eenmaal een beetje geland dan wordt er na twee maanden een DISC-vragenlijst afgenomen. “Met de DISC-analyse krijgt de medewerker inzicht in de eigen communicatie- en samenwerkingsstijl en leert die van anderen goed te begrijpen. Op basis daarvan stellen we een ontwikkelplan op en kun je aan de slag.” Van de nieuwe Kab-medewerker wordt best veel verwacht, maar daar krijg je dan ook een werkomgeving voor terug waarin je kunt samenwerken met interessante opdrachtgevers en collega’s voor je klaarstaan. “Zo zorgen we dat je je meteen thuis voelt”, benadrukt Soeter lachend.
Tekst: Axel Kolthof
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie