De fusie werd voor het eerst serieus besproken tijdens een etentje van Ronald Meijers (ABAB) en Fouk Tsang (Alfa), een kleine twee jaar geleden. De samensmelting lag zo voor de hand dat de twee er mondeling snel uit waren. Op papier had het uiteraard meer voeten in de aarde. “Onze bedrijven lijken veel op elkaar, maar hebben allebei hun unieke eigenschappen”, legt Meijers uit. “Zowel ABAB als Alfa wilde doorgroeien, maar dan wel op een duurzame manier. Een fusie was dus een logische stap. Je kunt wel stapjes zetten met kleine overnames, maar we wilden allebei liever meteen een grote klapper maken. Dat is bij deze gebeurd.”
Met de komst van aaff is er straks een nieuwe, grote speler in accountancy- en adviesland, met vijftig vestigingen door het hele land, een gecombineerde jaarlijkse omzet van 210 miljoen euro en samen 180 jaar ervaring. De raad van bestuur bestaat naast Ronald Meijers en Fouk Tsang nog uit Arnoud Bosch en Linda Sas. De nieuwe organisatie kent geen partnerstructuur, maar de tweeduizend collega’s van aaff zijn samen voor honderd procent eigenaar.
Onderscheidend
Het is een van de onderscheidende aspecten die Alfa meebrengt in deze fusie, en direct een van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle samensmelting. Bij Alfa was er al sprake van volledige employee equity, de werknemers van ABAB zijn onder de vlag van aaff nu ook aan boord. Tsang: “Employee equity is nog relatief klein in onze sector, maar wij zijn groot voorstander. Iedereen bij aaff deelt mee in het resultaat. Er zijn geen vreemde aandeelhouders of slechts een paar partners die daarvan profiteren. Het is zowel interessant voor de korte als de lange termijn. Je krijgt dividend uitgekeerd en als ons bedrijf groeit, zijn de aandelen op termijn ook meer geld waard. Dat maakt van aaff een zeer aantrekkelijke werkgever.” Meijers vult aan: “In advies- en accountancyland hebben kantoren over het algemeen een partnerstructuur. Wij zijn dus echt uniek met een onderneming waarin iedere collega mede-eigenaar is. We zien wel steeds meer interesse in employee equity. Wij geloven niet in individuele bonussen, maar juist in de positieve prikkels die horen bij employee equity. Helaas is het fiscale klimaat in Nederland hierop nog niet helemaal ingericht. In landen om ons heen doen ze dat beter. Wij denken dat het Nederlandse bedrijfsleven ook hierbij gebaat zou zijn. Employee equity zorgt voor verbinding en versterkt ondernemerschap. Wij bouwen echt samen aan het succes van aaff.”
B Corp belangrijke pijler
Een andere belangrijke pijler voor aaff, waarmee zowel ABAB als Alfa al de nodige ervaring heeft, is duurzaam ondernemen. Het streven is van de nieuwe onderneming zo snel mogelijk een B Corp-organisatie te maken. B Corp staat voor “Benefit Corporation”. Met deze certificering kunnen bedrijven laten zien dat ze het belangrijk vinden om niet alleen financiële waarde, maar ook waarde voor mens en milieu na te streven. “Dat doen wij op een zo goed mogelijke, maar daarnaast geloofwaardige manier”, zegt Tsang. “Bedrijven roepen zoiets vaak heel hard, maar maken het niet altijd waar. Dat doen wij wel.
Wat je verkondigt, moet je zelf ook voorleven. Wij hopen dat een duurzame economie de standaard wordt; we zien dat al onze stakeholders dat steeds belangrijker vinden. In onze branche hebben wij natuurlijk niet echt te maken met bijvoorbeeld vervuilende producten. Maar we zorgen ervoor dat onze panden en alle mobiliteit klimaatneutraal zijn. Daarnaast zetten we in op inclusiviteit, diversiteit en vitaliteit van onze medewerkers. Dat is ook duurzaam. Bij fusies is het vaak de vraag hoeveel vestigingen er gaan sluiten. Bij ons niet. Wij hebben zelfs nieuwe vestigingen geopend. We geloven in lokale aanwezigheid. Dat zorgt voor toegankelijkheid en sociale cohesie.” Beide organisaties hebben sterke agrarische wortels. Zo werd ABAB honderd jaar geleden opgericht door boeren en Alfa in 1942. Zowel ABAB als Alfa onderscheidt zich daarom door hun zeer specialistische kennis van de agrosector. Maar de expertise is veel breder. “Wij werken net als Alfa met marktteams; onze specialisten weten precies wat er speelt in de verschillende branches. Dankzij onze brede dienstverlening kunnen we de vraagstukken van onze klanten altijd multidisciplinair aanvliegen”, zegt Meijers.
Organisch integreren
In beide organisaties is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk onderwerp. Meijers: “Leidinggeven is bij aaff bijvoorbeeld echt een vak waarin je beter en effectiever kunt en moet worden. Hetzelfde geldt voor andere disciplines, zoals sales. We hebben bewust veel tijd gestoken in het leren uitwisselen van feedback om kwaliteitsverbetering tot een dagelijkse activiteit te maken. Feedback is de sleutel om van elkaar te leren en beter te worden. Ook voor het slagen van onze fusie is die voortdurende uitwisseling van constructieve feedback cruciaal. Vaak vernietigen fusies meer waarde dan ze creëren: omdat ze van bovenaf worden opgelegd. Wij doen dat meer organisch, vanuit de organisatie zelf.”
Logische stap
“Het leuke is dat alle medewerkers tijdens het integratieproces zeggen dat deze fusie zo logisch is”, gaat Tsang verder. “Iedereen vraagt zich af waarom we dit niet eerder hebben gedaan. Dankzij deze fusie is aaff nog aantrekkelijker voor talentvolle werknemers en voor onze klanten. We zijn op veel plekken aanwezig en daarmee dicht bij de klant. En dankzij de bundeling van onze kennis is er op alle vlakken expertise. En niet onbelangrijk: schaalvoordeel. Dat zien we op dit moment veel in onze sector. Dankzij schaalvergroting zijn we robuuster wat betreft dienstverlening, maar ook qua kosten en zeker investeringen.” Meijers: “We hebben een eigenzinnige, unieke en krachtige formule waarbij de mens centraal staat. Daarin onderscheidt aaff zich echt in de markt.”
Tekst: Till Behne
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie