De NBA heeft plan voor haar nieuwe bestuurlijke inrichting gerepresenteerd. In het plan krimpt het bestuur, dat ook uit niet-accountants zal bestaan, van dertien naar zeven bestuursleden.
De formele fusie van NIVRA en NOvAA dateert van 1 januari 2013, maar de bestuurlijke inrichting van de fusieorganisatie werd al jaren eerder bepaald. Tijd om het bestaande governance-model van de beroepsorganisatie opnieuw tegen het licht gehouden, aldus het NBA-bestuur. Uitgangspunten hierbij: een zwaardere en beter zichtbare inbreng van de leden, een krachtiger stem van het maatschappelijk verkeer en een slagvaardiger bestuur. De plannen voor een nieuw governancemodel van de NBA zijn uitgewerkt in de publicatie ‘Een vernieuwd bestuursmodel: Betrokken en slagvaardig’.
De voorgenomen herziening van het bestuursmodel van de NBA wordt door het bestuur van de beroepsorganisatie toegelicht op de komende Ledenvergadering van 17 mei aanstaande. Ook de ontvangen reacties uit de peiling en uit de rondgang bij verschillende NBA-gremia worden dan meegenomen. ‘Hoofddoelen zijn een zwaardere en beter zichtbare inbreng van de leden, een krachtiger stem van het maatschappelijk verkeer en een slagvaardiger bestuur,’ zegt NBA-voorzitter Pieter Jongstra op accountant.nl.
Kernpunten
Kernpunten van het voorstel zijn het inkrimpen van het bestuur van dertien naar zeven bestuursleden en het benoemen van meerdere niet-accountants in dat kleinere bestuur. De meerderheid van de bestuursleden wordt gevormd door accountants. Ook de voorzitter is een accountant. Dat betekent in een bestuur van zeven leden maximaal drie niet-accountants. Jongstra vertelt op accountant.nl dat de NBA uiteindelijke toe wil naar een bestuur van vijf leden, waarvan dan maximaal twee niet-accountants lid zijn. Dit vraagt echter om een wetswijziging.
Vertegenwoordiging leden en maatschappelijk verkeer
Om de vertegenwoordiging van alle ledengroep recht te doen, introduceert het nieuwe model een Ledenraad, bestaande uit 24 leden. Van deze leden worden er 14 gekozen door ALV en ledengroepen en 10 benoemd uit hoofde van hun functie in commissies of afdelingen. De Ledenraad heeft een adviserende rol naar zowel het bestuur als de Ledenvergadering. Om de inbreng van maatschappelijke stakeholders tot uitdrukking te brengen, wordt er een Maatschappelijk forum ingericht.
Jongstra erkent dat door de komst van twee nieuwe organen de structuur complexer lijkt. Jongstra: ‘We hebben ook echt wel gekeken of het simpeler kan, maar uiteindelijk vonden wij een eenvoudiger plaatje toch minder belangrijk dan het doel: meer leden betrekken en meer maatschappelijke inbreng’.
Hoogste orgaan
De Ledenvergadering van de NBA blijft het hoogste orgaan. Om de betrokkenheid van de leden te verbeteren moet in de toekomst digitaal stemmen tijdens de Ledenvergadering mogelijk worden. Dit vraagt om een wetswijziging; het ministerie van Financiën onderzoekt inmiddels mogelijke knelpunten voor het online stemmen.
Tijdschema
Aangezien voor enkele veranderingen een aanpassing van wetgeving nodig is, duurt het nog zeker een jaar voordat leden iets merken van de hervormingen binnen de beroepsorganisatie. Bedoeling is om de plannen in een extra ALV, in september 2016, ter besluitvorming aan de leden voor te leggen. Als de leden de voorstellen aannemen, kan de NBA starten met de selectieprocedure voor de leden, Ledenraad en bestuur. De benoeming van deze leden staat gepland voor juni 2017. Op 1 juli 2017 is, volgens het tijdschema, de start van de Ledenraad en op 1 januari 2018 start het Maatschappelijk forum.
Geef een reactie