Mijn softwarepakket is er nog niet klaar voor. Alleen de banken hebben hier profijt van. En: voor mijn klanten is dit helemaal niet relevant. Boris Bonsel, die als lead van het EHBA-team SBR Banken zes maanden lang dagelijks bij intermediairs over de vloer kwam, ontkracht vijf mythen over de aansluiting op SBR Banken.
Ik wacht op mijn softwareleverancier, mijn pakket kan dit nog niet
Wij hebben heel recentelijk een inventarisatie gedaan onder de meest gebruikte rapportagesoftware. Daaruit bleek dat de aansluiting op SBR Banken sinds begin dit jaar bij het merendeel ondersteund wordt. Een aantal pakketten die nog niet klaar waren, gaan op zeer korte termijn live met hun oplossing. Mijn advies aan intermediairs? Wees proactief. Heb jij toevallig een van de pakketten waarbij aansluiting niet mogelijk is? Bel je softwareleverancier. Het gaat om de basis van jouw bedrijfsvoering. En anders zoek je een ander pakket die wel in de toekomst investeert. Als jij boodschappen moet doen en jouw supermarkt zou wegens vakantie gesloten zijn, dan wacht je toch ook niet net zolang totdat deze weer open is?
Ik heb geen klanten voor wie dit relevant is
Dat begrijp ik. Het overgrote deel van de ondernemers met een bankkrediet wordt nog niet jaarlijks gevraagd om jaarcijfers aan te leveren. Daardoor kan het goed zijn dat het momenteel nog niet relevant voor hen is. Maar voor jou is dat het wel! Als digitale aanlevering van cijfers mogelijk is, waarom zou een bank deze informatie dan niet willen hebben? De volgende stap is ongetwijfeld dat alle zakelijke klanten met een krediet jaarlijks cijfers aan zullen moeten leveren. Daarnaast zien we de tendens dat veel sterker wordt gestuurd op actuele bedrijfsgegevens. En dus niet eens per jaar, maar heel periodiek, op verzoek. Realtime. Dus als je nu geen klanten hebt voor wie gestandaardiseerde aanlevering van digitale data relevant is, wees dan maar voorbereid: die tijd gaat voorbij.
Ik ben aangesloten. Dan loopt het verder toch allemaal vanzelf?
Aansluiting is één, gebruik van SBR Banken is iets anders. Wij zien dat er een discrepantie bestaat tussen het aantal kantoren dat is aangesloten en het aantal dat kredietrapportages digitaal aanlevert. Je moet er wel mee leren werken. En dan is er nog iets: je kunt je output digitaliseren, maar dan heb jij er als intermediair nog weinig aan, het hele proces wordt digitaal. Zelf kun je namelijk ook veel profijt van de data hebben! Maar dan moet je wel anders naar de wereld leren kijken. Als je zelf toegang tot actuele financiële data van je klanten hebt, dan heb je meer inzicht, waardoor je beter kunt adviseren. En dan niet eens per jaar achteraf, maar gedurende het jaar. Zodra dat in je systeem zit en je voert alle gevraagde gegevens op de nieuwe manier in, werkt SBR Banken optimaal.
Ik moet nog maar zien of de tarifering doorgaat
De drie grootbanken ABN Amro, ING en Rabobank hebben zich al tijden geleden gecommitteerd aan SBR Banken. Zij hebben hun hele bedrijfsvoering daarop ingericht. Het is belangrijk te beseffen dat SBR meer is dan het converteren van een jaarrekening. De banken hebben een heel ander en efficiënter productieproces ingericht met een verkorting van de doorlooptijd van kredietaanvragen. Daar is SBR Banken een onlosmakelijk onderdeel van. En ook al zal in het begin niet alles 100 % soepel verlopen, het is zowel een nieuwe manier van werken voor de intermediair als ook voor de accountmanager van de bank. Er is geen weg terug.
Waarom krijg ik een boete als ik op de oude manier werk en geen beloning als ik digitaal aanlever?
Twintig jaar geleden, misschien zelfs tien jaar geleden, kon ik mij deze uitspraak indenken. Anno 2017 leven we in de digitale wereld. Om je werk uit te kunnen voeren, heb je digitale data nodig. Dat wordt alleen maar meer, niet minder. Als je dat omarmt, zul je er enorm veel profijt van hebben. Dat hoeven de banken toch niet met een geldbedrag te belonen? En zeg nou zelf: als je geen gebruik maakt van e-mail maar een ouderwetse brief stuurt, betaal je toch ook zonder morren voor de postzegel? Het is namelijk je eigen keuze, het alternatief is er!
Eind januari is besloten dat het team van Eerste Hulp Bij Aansluiten tot eind van het tweede kwartaal operationeel zal blijven.
Geef een reactie