Meer dan de helft van de accountants vindt zijn kantoor beter dan de concurrentie. Ze geven aan dat hun kantoor zich beter in de klant kan verplaatsen en beter is in verkopen dan de concurrent. Dat blijkt uit de accountancyscan onder 800 accountants in opdracht van softwarebedrijf Afas.
Uit de scan, geïnitieerd door softwarebedrijf AFAS komt een beeld naar voren van een accountant die zelfbewust, commercieel en sociaal is. Zo vindt 41 procent van de bevraagde accountants dat hij meer aandacht heeft voor de verkoop van zijn producten dan de gemiddelde accountant. Beter en winstgevender zijn dan andere, concurrerende accountants is dan ook het streven van iets meer dan de helft van de accountants. Overigens geeft een derde aan zich niet zoveel van de concurrent aan te trekken, maar zich op zichzelf te concentreren.
Emotionele intelligentie
Ook als het om de klant gaat, is de accountant erg over zichzelf te spreken. Zo vindt 73 procent dat het EQ van de mensen die bij hun kantoor contact met de klanten hebben hoger ligt dan gemiddeld bij een accountantskantoor. Opvallend is dat een op de vijf accountants aangeeft dat zijn kantoor dingen graag rationeel benadert en dat EQ daarom ook niet zo belangrijk is. De overgrote meerderheid (81 procent) vindt dat hij relaties zorgvuldig onderhoudt om zo vertrouwen te winnen. ‘Het beeld dat de accountants van zichzelf schetsen als sociaal en goed in het onderhouden van klantrelaties klopt niet met het vooroordeel van de droge, introverte accountant’, zegt Mohamed Amri, Manager Productmanagement bij AFAS Software.
Inwisselbare dienstverlening
Dat klanten accountancydiensten steeds meer als inwisselbaar beschouwen blijkt ook uit het onderzoek. Onderscheidend vermogen van kantoren wordt daarmee steeds noodzakelijker. ‘Dat betekent dat innovatie een prominentere plaats inneemt in de sector.’ zegt Amri. ‘De concurrentie tussen kantoren wordt ook heviger, aangezien kantoren om klanten moeten strijden in een krimpende markt.’
Geef een reactie