Gartner, ’s werelds bekendste technologisch onderzoeksbureau, stelt ieder jaar een hype cycle op. Deze cycle heeft als doel om een voorspelling te doen van bepaalde technologische hypes. Een hype doorloopt normaal gesproken een aantal vaste fases voordat de hype daadwerkelijk zijn waarde bewijst in de maatschappij.
Voorbeeld hype: Big Data
Een aantal jaren geleden kwam voor het eerst Big Data ter sprake. Niemand wist eigenlijk echt wat het was, maar trendwatchers zagen al een grote toekomst voor dit fenomeen. Dit noemen we de ‘triggerfase’. Vervolgens komt er een fase waarin iedereen het begrip kent. Het lijkt zowat de oplossing voor alle problemen en de verwachtingen worden enorm opgeblazen. Dit is de ‘verwachtingsfase’, in het Engels mooi gezegd ‘peak of inflated expectations’.
Op den duur is de hype over zijn hoogtepunt heen. Mensen zien in dat er maar weinig verandert en de hype verdwijnt naar de achtergrond. Deze fase, waar Big Data zich naar toe beweegt heet de ’teleurstellingsfase’. Echter in de toekomst zullen er meer toepassingen voor Big Data komen. De concrete zichtbaarheid voor het publiek neemt toe; de ‘adoptiefase’ breekt aan. Als laatste hebben we de ‘productiviteitsfase’. Voor de ‘hype’ Big Data begint deze fase over 5-10 jaar, voorspelt Gartner.
Het interessante van de hype cycle is dat het een voorspelling doet binnen welke termijn een hype de productiviteitsfase zal bereiken. Sommige hypes bereiken deze fase nooit en zullen verdwijnen, andere hypes doorlopen de hele cyclus in twee jaar.
Waarom een Accountancy Hype Cycle?
De Hype Cycle is voor iedere branche op te stellen. Het lijkt ons relevant om ook eens naar de hypes in de accountancybranche te kijken. In welke fase zitten de hypes en wat zijn de verwachtingen? Om het enigszins te versimpelen doen we geen voorspelling over de termijn waarbinnen een hype de productiviteitsfase gaat bereiken. Uiteraard zijn de trends en fasering arbitrair, maar wel interessant om eens over na te denken. Zijn er nog andere trends die we de komende jaren gaan zien. Zo ja, hoe gaan de trends het accountancyvak beïnvloeden. Kortom: veel ruimte voor discussie. In dit artikel gaan we verder in op de vier hypes in de triggerfase.
Vier hypes in de ‘triggerfase’
- Internet of things
Eén van de grote kansen voor de komende jaren is om verantwoordingsinformatie te baseren op systemen die verbonden zijn met internet. Neem bijvoorbeeld de recente discussie over de bijtelling van auto’s, en de ongewenste effecten van 0%, 7%, 14%, 20% en 25% bijtelling. Internet of things maakt het mogelijk om bijvoorbeeld het werkelijke gebruik en de werkelijke uitstoot te berekenen, misschien zelfs in welke milieuzone. Je gaat dan milieubelasting betalen op basis van het werkelijke gebruik. Niet zoals nu gebeurt het bevorderen van de aankoop van theoretisch zuinige auto’s waar een gek nog geen 1 op 10 in rijdt. De invoering van dit soort systemen zal uiteraard gepaard gaan met stevige discussies over de privacy, maar voor de accountancy is het een veelbelovende techniek die de verantwoordingsinformatie gaat veranderen.
- Crypto valuta
Is het denkbaar dat bepaalde crypto valuta (zoals de bitcoin of de e-Gulden) belangrijke ruilmiddelen in de toekomst gaan worden? Gezien de huidige lage rentestanden, grote opkoopprogramma’s door centrale banken, lijken er aanwijzingen te zijn dat het huidige financiële stelsel op langere termijn mogelijk niet houdbaar is. Als steeds meer organisaties crypto valuta accepteren, dan zullen er discussies ontstaan over de waardering ervan. Vallen crypto valuta onder de liquide middelen of vallen ze onder de effecten. Wanneer zijn ze een geldig betaalmiddel en wie garandeert het bestaan? Kortom veel interessante invalshoeken mochten crypto valuta blijvertjes blijken.
- Crowd data
Eén van de meest veelbelovende databronnen voor de accountancybranche is crowd. Dat betekent gebruik maken van gegevens die door groepen mensen (de crowd) zijn geproduceerd, deze verrijken en delen. De massa heeft immers tezamen meestal meer kennis dan de expert, denk bijvoorbeeld aan Wikipedia. Als we die kracht nou inzetten in de accountancy. Accountants maken allemaal werkprogramma’s en willen analyses voor bepaalde branches. Kantoren investeren veel tijd om de juiste rapportages, branchemodellen of analyses te ontwikkelen. Wat als we deze data zouden kunnen delen, we moeten in de accountancy immers voldoen aan dezelfde wet- en regelgeving, dan ontstaat een levend document aan modellen, analyses en data. Dat zal de productiviteit, kwaliteit en toegevoegde waarde voor de klanten enorm verbeteren! De techniek is er klaar voor, laat de toepassingen maar komen.
- Proces mining
Op dit moment is proces mining een veelbelovende ontwikkeling. Met behulp van deze techniek is het proces (en vooral ook de uitzonderingen op dit proces) in kaart te brengen. Vaak gebeurt dit nu op basis van transactielogs, wat proces mining op dit moment nog erg kostbaar maakt. Je moet namelijk de data uit verschillende systemen verkrijgen en aan elkaar weten te koppelen. Daarmee is proces mining voorbehouden aan bedrijven met een bepaalde omvang. Wat als deze drempel wordt weggenomen doordat de wereld steeds verder integreert, digitaliseert onder andere door het internet of things, de cloud. Dan kan proces mining tegen veel lagere kosten en dus met een veel groter bereik worden toegepast in de accountancysector. Een kansrijke techniek dus, die zeker in het elektronische tijdperk enorm belangrijk gaat worden.
Geef een reactie