Toen Erik Hendriks bij een middelgroot accountantskantoor werkte, verloor hij het plezier in zijn vak. Dat kwam echter weer terug toen hij besloot voor zichzelf te beginnen. Inmiddels is zijn bedrijf 030 Accountant van zijn thuisadres verhuisd naar een kantoorpand, is hij overgestapt naar Exact Online én heeft hij een medewerker in dienst genomen. Erik: ‘Ik wil een stap vooruit zetten en dat kan niet alleen.’
‘Een klik hebben met je klant, dat is het belangrijkst’, zegt Erik. ‘Iemand die een potje maakt van zijn financiën en zich niet aan de regels houdt: daar kan ik niet mee werken. Op het accountantskantoor waar ik werkte, stond de omzet centraal. Zolang de klant maar betaalde, was alles goed. Ik doe dat anders: ik kijk naar de klant. Als hij op deze manier doorgaat, hoe ziet dat er voor hem uit op de lange termijn? Een boekhouder is niet meer de man die één keer per jaar de jaarstukken opstelt en de aangiften verzorgd. Tegenwoordig zoeken mensen steeds vaker naar een accountant die meedenkt. Daarvoor zijn ze bij mij aan het goede adres.’
Adviserende accountant
Als voorbeeld noemt Erik de klant die zijn privé onroerend goed in de verkeerde BOX verwerkte in de aangifte inkomstenbelasting. ‘Zijn oude accountant had daar nooit iets van gezegd, maar ik ga daar niet aan meewerken. De klant bleek niet eens te weten dat hij de regels verbrak en daardoor een groot financieel risico liep. Dat soort adviesgesprekken voeren met mijn klanten, dat vind ik leuk. Mensen denken dat accountants de hele dag achter hun rekenmachine zitten, maar het gaat veel verder dan dat.’
Tijd besparen met Exact Online
Erik ziet de rol van een accountant steeds meer verschuiven. ‘Mensen willen steeds vaker zelf worden betrokken bij de boekhouding. Ook al is het niet hun hobby. Dat is ook een van de redenen dat we zijn overgestapt naar Exact Online. Klanten kunnen zelf altijd hun gegevens inzien, het administratiekantoor dat hun dagelijkse boekhouding doet kan erbij en ik kan de boel controleren. Wat ook leuk is aan Exact Online is dat het zo goed als overal mee te koppelen is. Veel van mijn klanten komen uit de horecabranche en zijn elke avond open. Als ik ‘s ochtends op kantoor kom, zijn hun transacties al automatisch ingeboekt. Dat scheelt een hoop tijd.’ Die tijdsbesparing zorgt ervoor dat Erik steeds meer tijd kan besteden aan advisering.
Accountant versus boekhouder
Bij de start van een accountantskantoor komt veel kijken. Anders dan bij een administratiekantoor, moet je je als accountant aan allerlei regels houden. Een kantoorhandboek, studiepunten halen, vervanging regelen, toetsingen doorstaan. Ook daar gaat veel tijd inzitten. Daardoor kan het zijn dat de offerte die een potentiële klant bij mij opvraagt, hoger is dan die van een administratiekantoor. Maar dat laatste mag iedereen beginnen, daar heb je geen papieren voor nodig en die ondernemingen staan ook niet onder controle. Zodra de klant met lastige vragen komt of tegen een probleem aanloopt, wordt het verschil tussen een administratiekantoor en een accountant duidelijk.
Nog meer online
Erik: ‘Ik wil graag een nieuwe stap maken met 030 Accountant en dat kan ik niet alleen. Grote kans dat er dan nog iemand ons team komt versterken. Ook gaan we ons nog meer richten op online: we begeleiden steeds meer klanten met het overstappen naarboekhouden in de cloud en dat zal alleen maar meer worden.’
Lees meer ervaringen van accountants die betrokken zijn bij hun klanten
Blogger en ondernemer Dirkjan Vis heeft een kleine internetuitgeverij dat zich richt op ondernemers en internet en de combinatie tussen die twee in het bijzonder. Hij deelt regelmatig zijn kennis en visie via zijn eigen websites Ondernemeneninternet.nl & Webwinkelweblog.nl Volg Dirkjan via Twitter @zietuwel.
Hinloopen Klene zegt
Gaaf hoor
Easystart Office zegt
Leuk artikel, het komt erg persoonlijk over 🙂 ! Ik denk dat het inderdaad erg belangrijk is om een klik te hebben met je klant. Je administratie uitbesteden kan je veel tijd besparen en ontzorgen.
IPN Interim Professionals zegt
Goed artikel, Dirkjan! Op één lijn zitten met de klant is enorm bevorderlijk voor de onderlinge samenwerking, dat merk ik ook dagelijks in mijn werk.
Groet,
Gerard
AI Gilde zegt
Altijd goed om te zien dat iemand plezier heeft in zijn werk! +1