Tijdens een NBA-examen, waar ik onlangs bij aanwezig mocht zijn, antwoordde de kandidaat op een verzoek om een voorbeeld te geven van een significant verschil tussen een controle- en een samenstelopdracht: ‘Bij een samenstelopdracht woon je bijvoorbeeld de inventarisatie niet bij’. De hoofdexaminator fronste de wenkbrauwen en tikte hem op de vingers: ‘Nou jongeman, als bij een samenstelopdracht de voorraad zeer materieel is lijkt me dat toch wel wenselijk, staat dat niet ook in de richtlijnen van jullie kantoor? Als accountantskantoor doe je nu eenmaal meer dan minimaal noodzakelijk is.’
Het was goed dat ik veilig zat want anders was mijn broek afgezakt. Jazeker doe je als accountant veel bij een samenstelopdracht. Je houdt je je eigen deskundigheid en die van het ingeschakelde personeel op niveau. Je houdt de benodigde objectiviteit in de gaten. Je zorgt dat er voldoende middelen voor de opdrachtuitvoering beschikbaar zijn. We houden bij de opdrachtuitvoering de kwaliteitsmaatregelen goed in de gaten. We beoordelen bij aanvang van de werkzaamheden eventuele risico’s rond de opdrachtcontinuering, brengen (andere) attentiepunten in kaart, en actualiseren de bedrijfsverkenning. We hanteren een standaard dossierindeling waarin de voorraadlijst wordt opgenomen. Er wordt gewerkt aan de hand van een werkprogramma, waarin minimaal gevraagd wordt vast te stellen dat de voorraad is opgenomen exclusief btw, tegen inkoopprijzen, en rekening houdend met eventuele incourantheid. Bij de afronding wordt een cijferbeoordeling uitgevoerd met uiteraard aandacht voor de margeontwikkeling. Tenslotte wordt het dossier en de werkzaamheden van de assistent door de accountant gereviewed. Het concept wordt (meestal) met de opdrachtgever besproken, waarbij gebeurtenissen na balans datum en eventuele continuïteitsproblemen aan bod komen. Als er betreffende de voorraad iets onbevredigends is geconstateerd zal dat dan ook worden besproken.
Natuurlijk is het goed om eens met de cliënt door zijn magazijn te lopen, en bij nieuwe cliënten te bekijken hoe deze de voorraadregistratie heeft georganiseerd. Maar op voorhand de voorraadinventarisatie bijwonen om de enkele reden dat deze zeer materieel is? Dat zou ik niet zo snel doen, zelfs al was de post 75% van de balans. En als ik na alle uitgevoerde werkzaamheden geen aanleiding heb om te vermoeden dat er iets mis is met de voorraad vraagt de NV COS mij niet om ‘voor de zekerheid’ extra werkzaamheden te verrichten.
Daarom heb ik een dringend verzoek aan alle accountantsopleiders, examinatoren en RvT-toetsers: als u bij u op kantoor extra werkzaamheden wilt (laten) verrichten om dat u vindt dat dat kwaliteit toevoegt: ga vooral uw gang; en geef dan a.u.b. liefst ook gelijk een beoordelingsverklaring af. Daar heeft uw cliënt gezien de hoeveelheid werkzaamheden dan ondertussen vermoedelijk ook wel voor betaald.
Maar draag niet uit dat dit de minimumnorm bij samenstelopdrachten is. Als het maatschappelijk verkeer hier nu bij gebaat zou zijn; maar het maatschappelijk verkeer en uw cliënten zijn over het algemeen heel tevreden met de kwaliteit van door accountants samengestelde jaarrekeningen. Veel wenselijker is dat accountants hun cliënten periodiek voorzien van actuele cijfers. Bijvoorbeeld per kwartaal – om maar eens te beginnen – tussentijdse overzichten en dan liefst voorzien van een korte notitie met gesignaleerde attentiepunten en aanbevelingen. Zo kan een accountant ook de komende jaren meerwaarde leveren (en het hoofd bieden aan de afnemende omzet rond administratieve werkzaamheden).
Geef een reactie