Omzet en personeelsbestand dalen in vrijwel alle marktsegmenten. Dit stelt Rabobank in de nieuwe sectorverkenning accountancy. Daar waar de Big 4 volgens de bank de slag naar consultancy kunnen maken, blijven de overige segmenten – met name agro – hierop achter. Lokale kantoren zouden zich meer kunnen richten op het aanbieden van zgn. niet-strategische diensten zoals o.a. HRM-advisering en subsidieadvies.
Het nieuwste Raborapport maakt een nadrukkelijk onderscheid tussen de verschillende marktsegmenten. Regionale kantoren kunnen nog profiteren van hun lokale positie, echter de groeimogelijkheden van het kantoor zijn beperkt, zo stellen de onderzoekers van de bank. Zij constateren o.a. meer concurrentie op prijs, terwijl door strengere compliance-eisen en meer regeldruk kosten toenemen.
Mid 4: Mazars, BDO, Baker Tilly Berk, Grant Thornton
Daar waar de AFM vorig jaar de term Next Nine introduceerde, intrioduceert de Rabbank nu de term ‘mid 4’. Zij zijn stuck in the middle. Oftewel tussen servet en tafellaken. De big four kunnen investeren in datanalyse en productinnovatie. De mid 4 zouden zich moeten richten op operational excellence, het ‘ontzorgen van multinationale ondernemingen’ en consolidatie binnen de groep
Agrikantoren: Alfa, Jong & Laan, Flynth e.d. en regionale kantoren als Foederer, MTH, DRV, Schipper en Kroese Wevers
Regionale kantoren kunnen profiteren van hun sterke lokale positie. Echter hun groeimogelijkheden blijven beperkt. In de afgelopen jaren is het totaal aanbod van bedrijven gedaald (vanwege economische omstandigheden). Hun lokale functie biedt regionale kantoren wel de mogelijkheid om niet-strategische adviseringsdiensten aan te bieden aan hun klanten zoals HR-diensten en subsidieadvies, aldus de Rabo-onderzoekers. Datzelfde geldt volgens de onderzoekers ook min of meer voor de kantoren in de Agr-sector. Zij zouden zich meer kunnen richten op markten buiten hun traditionele sector en ook andere diensten kunnen aanbieden.
Geef een reactie