• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Hans Koning: 100 dagen aan de slag met de zeven ondeugden van uw accountantskantoor

Hans Koning: 100 dagen aan de slag met de zeven ondeugden van uw accountantskantoor

Accountancy, Blog

13 april 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

In oktober 2013 schreef ik in Accountancynieuws over de zeven ondeugden van het accountantskantoor. Ik heb daar veel reacties op gehad, spreekbeurten over gegeven en als verandercoach geadviseerd bij kantoren. We zijn inmiddels anderhalf jaar verder en ik zie nog steeds veel kantoren worstelen met de noodzakelijke veranderopgave. Nu het hoogseizoen in de accountancy enigszins achter de rug is kunt u in 100 dagen stappen voorwaarts zetten met uw kantoor, terwijl de praktijk gewoon doordraait. Als u de voorbereidingen voor de zomervakantie treft kunt u na de vakantie aan de slag met het 100 dagen actieplan zodat dit voor eind 2015 klaar is.

Misschien denkt u dat het niet meer nodig is om stappen vooruit te zetten omdat de economie weer wat aantrekt. De klanten worden actiever en er komt weer nieuw werk binnen. Dat is allemaal waar maar de ontwikkelingen in de samenleving gaan razendsnel en het begrip disruptie horen we steeds vaker. De digitale technologie heeft een toenemende impact op leiderschap, ondernemerschap en hoe wij werken. Onlangs las ik het boekje van Menno Lanting ‘Olietankers en Speedboten; wendbaar werken in de 21e eeuw’. Echt een aanrader voor iedereen die nog twijfelt over de verandernoodzaak voor zijn kantoor. Het geeft je een waterval aan nieuwe inzichten hoe de toekomst van innovatie, organisaties en werk eruitziet. En ik denk dat je er ook nog wel een paar nachten slecht van kunt slapen als je Lanting serieus neemt. Om als bedrijf te overleven komt Lanting met zeven principes van wendbaar werken, leren en ondernemen.

  1. Steeds falen en weer opstaan. Mijn indruk is dat op de meeste accountantskantoren nog een behoorlijk taboe rust op het maken van fouten en om er van te leren.
  2. Een leven lang leren: leerling en leraar tegelijk. In de branche zit wel een behoorlijke leercultuur met de PE verplichtingen ed. Maar leren we wel de goede dingen? Denk daarbij eens aan de discussie over het onderwijs in de accountancy. Het ontbreken van training van sociale vaardigheden wordt als een groot gemis ervaren.
  3. Persoonlijk contact. We moeten technologie niet gebruiken als persoonlijk contact mogelijk, nodig en belangrijk is. Ik heb heel wat vervelende situaties meegemaakt en gezien dat kansen werden gemist omdat er werd gemaild in plaats van gebeld of overlegd.
  4. Slimmer en sneller werken en leren. Om mee te kunnen blijven doen moet je kennis meer dan ooit up-to-date zijn. Hoeveel medewerkers in uw kantoor hebben zo hun eigen manier van werken met de ICT faciliteiten en zijn niet uit zichzelf bereid om die te veranderen?
  5. Hoe geheimzinnig wordt er nog op veel kantoren gedaan over de vennotenbeloning? En zijn we richting de klant volledig transparant bij de facturering?
  6. De juiste balans. Investeren in gezond leven en een goed evenwicht tussen werk en privé heeft voordelen voor medewerkers en werkgevers. Hoe zit het met de balans op uw kantoor?
  7. Omring je met talent. De laatste tijd merk ik dat goede assistenten met ambitie schaarser beginnen te worden terwijl de instroom vanuit de opleidingen minder wordt; heel zorgwekkend!

 

Kortom accountantskantoren hebben een grote to do lijst als zij met de inzichten van Lanting in het achterhoofd aan de slag willen met het aanpakken van de zeven ondeugden. Hoe pak je het aan met zo’n to do lijst? Voor MKB accountantskantoren geloof ik niet in een uitgebreide plannenschrijverij maar meer in een praktische aaneenschakeling van activiteiten volgens een bepaalde volgorde der dingen. Verslaglegging vindt plaats d.m.v. PowerPoint presentaties of nog moderner Prezi.

 

Voor de zomervakantie; de voorbereiding

  • Nadenken over wie je bij de verandering wilt betrekken. Tip: schakel daar ook young potentials bij in.
  • De betrokkenen lezen het boekje van Menno Lanting ‘Olietankers en Speedboten’ om extra ‘verandergemotiveerd’ te worden.
  • Nadenken over het communicatieproces binnen de organisatie tijdens het hele project.
  • Breng de zeven ondeugden van uw accountantskantoor in kaart (de ‘pijn’).
  • Ontwikkel een strategische toekomstambitie (de noodzakelijke verandering). Kan in een tweedaagse (vrijdag en zaterdag?). Onderwerpen zijn:
  1. De filosofie van uw kantoor; waarom zijn we er?
  2. De toekomstambitie; waar willen we over vijf jaar staan?
  3. Voor wie doen we het allemaal; wie zijn onze klanten en stakeholders?
  4. Wat wordt onze focus in 2015/2016; drie tot vijf actiepunten.
  5. Hoe pakken we het aan?
  • Mensen
  • Financiën en organisatie
  • Concepten in de markt
  • Producten/diensten
  • Communicatie intern/extern

 

Tijdens de zomervakantie

Afstand nemen en de batterij opnieuw opladen. Misschien nog een paar inspirerende boeken lezen?

Na de zomervakantie; aan de slag met het 100 dagen actieplan

Tijdens de sessie waarin de strategische toekomstambitie is bediscussieerd zijn de actiepunten voor de focus 2015/2016 vastgesteld. Per actiepunt wordt een klein slagvaardig werkgroepje samengesteld dat wordt geleid door een vennoot of young potential. Deze werkgroepjes gaan speedbootjes ontwikkelen waarmee, na besluitvorming, in de bestaande organisatie versnelling wordt aangebracht op essentiële onderdelen.

Hieronder volgt een niet limitatief aantal ‘worstelpunten’ die ik ben tegengekomen in de praktijk en waarover maar moeilijk besluiten worden genomen. Enkele van deze punten vragen in uw kantoor wellicht om actie.

 

Mogelijke actiepunten

  1. Geen strategische keuzes maken. Doorgaan met (die paar) controleopdrachten? Of outsourcen dan wel samenwerking zoeken met andere partijen. Zelfstandig doorgaan of toch ‘iets’ met een andere partij gaan doen?
  2. Het wringt tussen de partners. Onderzoeken hoe het vennotenteam in elkaar zit; wie heeft welke kwaliteiten? Hoe kunnen we iedereen in zijn kracht krijgen zodat de totale teamprestatie wordt verbeterd? Wordt het geen tijd om de goodwill eens te laten bepalen door een externe partij zodat we daarover reële verwachtingen kunnen hebben. Voldoet het samenwerkingscontract nog steeds? Staan de opvolgers klaar en onder welke condities kunnen zij toetreden?
  3. Marketing en sales komen niet uit de verf. 75% van de kantoren doet niet aan markt- en klantonderzoek! Wordt het geen tijd om een (parttime) marketeer aan te trekken of een bureau in te schakelen? ‘Marketing is de nieuwe sales’ ; hiermee wordt bedoeld dat de eerste paar stappen in het verkoopproces al ver voor het eerste contact met de verkoper plaatsvinden. B2B klanten doen vaak eerst online onderzoek en vragen hun sociale netwerk om raad, voordat er met een verkoper wordt gesproken. Dit vraagt om een interactieve en actuele website en actieve aanwezigheid in de social media.
  4. Inefficiënte datafabriek(backoffice). Leeft bij u de overtuiging dat er binnenkort helemaal geen medewerkers meer te pas komen bij de dataverwerking? Weet u dat er al slimme totaaloplossingen bestaan voor de volledig geautomatiseerde verwerking en archivering van klantadministraties in de Cloud? Deze verwerking gebeurt tegen veel lagere kosten dan die van het traditionele accountantskantoor.
  5. Slap debiteurenbeleid. Nog steeds zijn er kantoren die aan ‘klantfinanciering’ doen. Verschil in daadkracht in de aanpak levert vaak (onderhuidse) spanning op tussen de declaranten.
  6. Geen afscheid nemen van zesjes. Hoe ziet uw toekomstbestendige organisatie er uit? En wat voor medewerkers met welke competenties heb je daarvoor nodig? Vraag eens aan de teamleiders wie ze wel en niet in hun team willen hebben en laat ze daarbij een ranking aanbrengen. Als werkzaamheden worden vervangen door ICT oplossingen kost het dubbel geld als er niet adequaat wordt bijgestuurd in de personeelsformatie.
  7. Facilities ongemoeid laten. Het kantoorpand in eigendom bij (sommige) vennoten komt regelmatig voor. Is dit pand wel de ideale locatie voor de toekomstplannen? Hoe reëel is de huurprijs? Wordt er onderhandeld bij de inkoop van facilities? Worden de contracten en abonnementen regelmatig doorgelicht?

 

Voor de kerst klaar!

Voor de kerst moet het werk zijn gedaan en iedereen in uw kantoor geïnformeerd en betrokken zijn bij de implementatie van de actieplannen. Zo kunt u fit en goed voorbereid 2016 in en de koers varen die bij uw strategische toekomstambitie past. Wacht deze keer niet te lang met het nemen van een ferm besluit want dan bestaat de kans dat uw kantoor echt voorbij gevaren wordt door de speedbootjes van de concullega’s.

 

Drs. S.J. (Hans) Koning, directeur Koning Business Solutions Veranderkracht! en bestuursadviseur/verandercoach bij accountantsorganisaties.

hans@koningbs.nl

Categorie: Accountancy, Blog Tags: kantoormanagement

Tags: kantoormanagement

Gerelateerde artikelen

30 oktober 2019

Kennisdoc | Neem uw kantoor de maat

10 april 2019

Insourcen van notariële en juridische commodities – Why?

2 november 2018

Tips voor de accountant als ‘Superheld van Morgen’

31 juli 2018

Van papier naar digitaal: De succesvolle transformatie van een accountantskantoor

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • Ook Visser & Visser verhoogt salaris met 5%
  • Irritatie bij VVD over plannen vermogensaanwasbelasting

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Hoe je creatief het personeelstekort in jouw accountantskantoor oplost
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Verzuimkosten: waar bestaan ze uit?
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
WHOA! Accountants terug naar de collegezaal

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Supervisor Assurance
CROP
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Relatiebeheerder
Scab
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Controleleider  
Scab
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Manager Assurance
CROP
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Ervaren accountmanager
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Klantmanager
Finance Plus
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Adviseur MKB Accountancy
NBA
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Senior IT-Audit Professional
CROP
Assistent accountant
Rikst
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Fiscalist
SNP Adviseurs
Fiscalist
Extendum
Staff Compilation
CROP
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider
SNP Adviseurs
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider in Terneuzen
DRV
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Tax Manager
Crop
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Supervisor Assurance
CROP
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
(Senior) marketeer
Fiscount
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Assistent Accountant
Schuiteman
Partner & Externe Accountant
Coney
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Senior Supervisor Assurance
CROP
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Financial Controller
ENTRPNR
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Supervisor Compilation
CROP
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Supervisor Compilation
CROP
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen