‘Tijdig starten met stoppen’ is de titel van een campagne van MKB-Nederland. De campagne moet ondernemers er van overtuigen op tijd op zoek naar opvolgers en hun bedrijfsoverdracht goed te regelen. De campagne start vandaag tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht.
Volgens onderzoekers van Panteia zullen de komende twee jaar zo’n 27.000 MKB-ondernemers op zoek gaan naar een opvolger. Opvolging goed regelen vraagt doorgaans meer dan twee jaar tijd. Niet zelden loopt een overdracht stuk of vertraging op omdat de verkopende partij een andere prijs in zijn hoofd had dan de koper bereid is te bieden. De koper moet aan financiering kunnen komen en wat gebeurt er met het personeel? Allemaal lastige vraagstukken.
Met de campagne en website tijdigstartenmetstoppen.nl bieden MKB-Nederland en MKB Adviseurs een deskundig en informatief platform over bedrijfsoverdracht voor ondernemers die de komende jaren willen stoppen. Ook wordt op deze site het MKB Overnamepakket (in hardcopy en digitaal) beschikbaar gesteld. Dit pakket bestaat uit twee uitgaven: ’Bedrijfsoverdracht, een 1e verkenning’ en ’53 tips bij bedrijfsoverdracht’. Verder kunnen ondernemers een online test uitvoeren om te bepalen in hoeverre hun bedrijf op dit moment klaar is voor de overdracht.
Geef een antwoord