Accountants moeten meer adviseren en zouden een meer coachende rol moeten pakken voor hun klant. Deze stelling wordt door vrijwel iedereen in de accountancybranche omarmd, zo ook afgelopen donderdag in een Mastersessie onder leiding van Lars Sørensen tijdens De Week van de Ondernemer donderdag 11 juni j.l. in Groningen. Hoe doe je dat nu als accountant? Hoe wordt een accountant een coach? Hoe vul je zo’n rol in? Welke kennis, vaardigheden en houding hoort bij een coach?
Oud-profvoetballer, voetbalcoach en voetbalanalist Co Adriaanse gaf zijn visie op de rol van coach. Daarna discussieerde een panel bestaande uit Henk Kooistra, van accountantskantoor RBZ groep, Geert Jan Kemme oprichter van BeterBio, een online winkel in biologische voeding en Gerrit Veltkamp Thought Leader Accountancy bij Exact over het thema de accountant als coach.
Voetbaltrainer Co Adriaanse deed de aftrap en vertelde zijn verhaal over coachen. En laten we wel weten. Van Co Adriaanse kun je wat leren. Kijk even naar zijn track record. Een korte greep: hij begint, na een carrière als profvoetballer, daarna wordt hij in 1979 trainer bij amateurclub De Zilvermeeuwen (bestaan ze nog?), maakt de overstap naar PEC Zwolle, FC Den Haag, Willem II, Ajax, AZ en vervolgens internationaal naar FC Porto, waarmee hij in 2006 kampioen van Portugal wordt. Vervolgens ging hij naar Metallurg Donetsk in de Oekraïne, nu niet zo’n prettige plek om te werken, All-Sadd in Qatar, Red Bull uit Salzburg en FC Twente. Nu kennen we hem als analist bij Studio Voetbal van de publieke omroep.
Coach en advies vind ik twee lastige begrippen. Co Adriaanse kent als oud-voetballer alle grassprietjes van het voetbalveld. Kent iedere accountant ieder grassprietje van het speelveld van zijn ondernemer, zijn klant? Kan een accountant een metaalbewerker adviseren over verspanende bewerkingen? Nee, de accountant kent niet ieder grassprietje en als het om techniek gaat zou ik ook zeggen: doe maar niet.
Mag een accountant dan niets opmerken over het speelveld van zijn ondernemer? Nou dat mag hij wel! Maar met mate en over de juiste aspecten van het speelveld en de werkbank. Hij mag iets roepen over de bijvoorbeeld de ouderdom van de voorraden, hij mag de kostprijscalculaties tegen het licht houden, hij mag prognose en budget met elkaar vergelijken. Wat mij betreft zou ik er voor kiezen om in al deze gevallen mag te vervangen door moet. Draai het eens om: accountant zet jouw eigen specifieke – vaak financiële en fiscale – kennis van het speelveld in ten behoeve van je ondernemer. Uiteindelijk is een jaarrekening of een administratie niets meer dan een in euro’s uitgedrukte abstractie van een ondernemerswerkelijkheid. Een manier om een ondernemer inzicht te geven in zijn financiële situatie: maakt die werkbank zijn kostprijs wel goed, zijn mijn voorraadkosten niet veel te hoog, zijn mijn personeelscontracten wel op orde? Overigens kwam uit de zaal hierover een heel aardig voorbeeld: ‘wij doen ook de salarisadministratie voor onze klanten. Klanten met veel tijdelijke contracten benaderen we juist nu om ze te wijzen op mogelijke vervelende financiële en juridische consequenties, van het niet tijdig verlengen of veranderen van arbeidsovereenkomsten met het oog op de wijzigingen in het arbeidsrecht op 1 juli a.s.,’ zo vertelde een medewerkster van een Gronings Accountantskantoor. Dat is wel een echte invulling van dat andere woord: pro-actief. Pannellid Henk Kooistra, accountant bij RBZ Groep, vatte dit samen door te stellen dat ‘De Accountant vooral zijn kant van het speelveld – bedrijfseconomische, financiële en fiscale kennis –goed moet kennen.’ Ondernemer Geert Jan Kemme, eigenaar van BeterBio een online winkel voor verse biologische producten, bevestigde dit en vond dat ‘de accountant daarvoor ook bereikbaar en benaderbaar moet zijn, desnoods 24/7.’ Exact’s Gerrit Veltkamp, gebruikte de termt ‘repeterend adviseurschap.’ Met eigen kennis van zaken en ondersteund door goede real time informatie, vragen van de ondernemer voor kunnen zijn.
Terug naar Co Adriaanse
Over het dat – de accountant moet meer coachen en adviseren – was iedereen het eigenlijk wel eens. Het hoe is veel lastiger en daarvoor gaf Co Adriaanse een paar goede handvatten met zijn 11-s –model: Strijd, strategie, scoren, samenwerken, snelheid, sportief, slimheid, spanning, saamhorigheid, samenspel en solo’s. Ik geloof in zijn aanpak. Dit zijn de punten waar een coach op scoort. Dat geldt voor de ondernemer maar ook voor de accountant en zijn team. Het aardige van deze 11 s’jes is dat ze ook vol zitten met op het eerste gezicht tegenstrijdige eigenschappen: samenspel en solo, saamhorigheid en strijd. In feite gaat het om het uitnutten van menselijk talent: het briljante idee van de solist, het bindend element van samenwerken en samenspel, strategie als vertaald in kennis: weten waar je het over hebt. En de misschien wel aardigste les van Co Adriaanse: de coach is niet de alleskenner en -kunner, u hoeft niet alles te weten, die ondernemer hoeft ook niet alles te weten en te kunnen, maar in samenspel en met de backbone van uw kennis en collega’s bouw je wel aan een succesvol team en aan een succesvolle samenwerking.
Geef een reactie