Onder MVO wordt verstaan: het resultaatgerichte proces waarbij een bedrijf de verantwoordelijkheid neemt voor de effecten van de bedrijfsactiviteiten op het gebied van people (sociaal), planet (ecologisch) en profit (economisch) en daarover verantwoording aflegt en de dialoog aangaat met belanghebbenden (definitie: MVO Loont). MVO wordt steeds belangrijker voor bedrijven. MVO-activiteiten versterken de merkwaarde, beïnvloeden het koopgedrag van consumenten en dragen bij aan een betrouwbare en eerlijke reputatie van bedrijven. Daarnaast versterken MVO-activiteiten de organisatiebeleving van alle stakeholders.
Intern gedreven
Waar organisaties aanvankelijk vooral door externe partijen werden gepusht om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen, is het MVO-beleid tegenwoordig in toenemende mate intern gedreven. Medewerkers vragen erom en de directies van steeds meer organisaties zijn ervan overtuigd dat MVO een directe bijdrage kan leveren aan het bedrijfsresultaat middels kostenbesparingen en het verbeteren van de efficiency. MVO is hier steeds minder vaak een eiland binnen de organisatie, maar wordt een onderdeel van het algemene beleid.
Slim HR-instrument
Minder bekend is dat het MVO-beleid een belangrijke bijdrage kan leveren aan het personeelsbeleid. De onderzoekers van 1%-club hebben aan de hand van wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat MVO een nuttig en slim HR-instrument is. Nuttig, omdat MVO leidt tot meer organisatorische betrokkenheid, tevreden, gemotiveerde en geïnspireerde werknemers en een lagere uitstroom van personeel. En slim, omdat MVO als HR-instrument twee vliegen in een klap slaat: met MVO doen organisaties het goed, door goed te doen.
Millenials
Hoewel wetenschappelijk onderzoek overtuigend aantoont dat MVO een belangrijke instrument is om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten, zetten nog verbazingwekkend weinig bedrijven MVO expliciet in om medewerkers aan te trekken, te behouden en hun betrokkenheid te vergroten. Dat is een gemiste kans. Immers, hoe beter het MVO-beleid, hoe meer medewerkers betrokken zijn en hoe beter ze presteren. Opmerkelijk in het in Nederland gehouden onderzoek is dat Millennials – de jongste generatie op de werkvloer, geboren na 1980 – MVO erg belangrijk vinden. Aangezien de helft van de beroepsbevolking in 2020 uit deze generatie zal bestaan, wordt MVO voor bedrijven steeds belangrijker om talent aan te trekken en te behouden. Uit onderzoek van IBM (2008) blijkt dat voor meer dan 50% van de Millennials het MVO-beleid medebepalend is om te kiezen voor een bedrijf. Bovendien zou 44% niet voor een werkgever willen werken met een slechte reputatie op het gebied van MVO.
Geef een reactie