Waar klanten nu hoofdzakelijk vanuit persoonlijk contact met hun accountant inzicht krijgen in hun financiële situatie, verwachten accountants- en administratiekantoren dat dit over drie jaar vooral gebeurt via (cloud)software. Dat is een van de uitkomsten van het Exact-onderzoek samen met Accountancy Vanmorgen naar de rol van de accountant in Nederland. Op dit moment krijgt meer dan de helft (53 procent) van de ondernemers financieel inzicht via een-op-een contact met de accountant. Een kwart van de kantoren gebruikt hierbij al (cloud)software. De geënquêteerde accountants denken dat dit voor accountants- en administratiekantoren de komende jaren toeneemt naar respectievelijk 39 procent en 36 procent.
Meer omzet door advies
Daarnaast verwachten accountants- en administratiekantoren de komende 12 maanden te groeien. Administratiekantoren zijn daarover positiever dan accountants. Zij verwachten met gemiddeld 13 procent te groeien, terwijl de accountants denken 5 procent meer omzet te behalen. De respondenten verwachten hun extra omzetgroei te behalen op het gebied van advisering. In 2018 denken zij dat de rol van adviseur hun voornaamste taak is. Administratiekantoren zien hun groei vooral in primaire taken als boekhouden, ondersteuning bij de jaarrekening of bij belastingaangifte. Onder accountancykantoren verwacht ruim de helft te groeien in het geven van belastingadvies en maar liefst 63 procent op het gebied van bedrijfsadvies. Opvallende uitkomst is dat maar weinig accountantskantoren zich oriënteren op een branchepecialisatie. Hoewel de accountants wel aangeven met specifieke branchekennis te adviseren, zijn er niet veel accountants die zich echt specialiseren.
Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact: ‘In de zoektocht naar meer toegevoegde waarde voor de accountant, kan sectorspecialisatie een enorme bijdrage leveren. Uit het onderzoek komt nu naar voren dat accountants die stap nog niet veelvuldig zetten. Maar wanneer accountants zich focussen op een specifieke branche, leren zij de uitdagingen en cijfers van die ondernemers extra goed kennen. Dat maakt benchmarking mogelijk, plus dat het hen beter in staat stelt advies te geven over hoe de ondernemers verder kunnen groeien. Dat maakt je onderscheidend van de concurrentie.’
Werken aan nieuwe vaardigheden
Om de gewenste adviseursrol te kunnen pakken, zijn volgens de respondenten andere vaardigheden nodig. Accountants denken dat ze op dit moment vooral tekortschieten op het gebied van communicatieve en coachende vaardigheden. Dat wordt op de voet gevolgd door een gebrek aan kennis op het vlak van ICT en software. Op het gebied van data-analyse wil de accountant ook graag zijn kennis vergroten. Eerder ging het er vooral om de cijfers te verwerken in een gezonde boekhouding, nu zien accountants steeds meer de noodzaak om met cijfers aan de slag te gaan, trends en ontwikkelingen te identificeren en vervolgens de klant richting te geven op basis van onderbouwde analyses en prognoses.
De accountants vinden dat het accountancyonderwijs hierop beter moet aansluiten. Hoewel redelijk tevreden, vindt geen van de respondenten dat er goed op het veranderend werkveld wordt ingespeeld. Zij wensen meer aandacht voor zowel bedrijfsadvisering, ICT- en softwarekennis als voor communicatieve vaardigheden en coaching.
Het onderzoek naar de veranderende rol en de toekomst van de accountant in het MKB is uitgevoerd door Exact en Accountancy Vanmorgen onder 353 respondenten. De resultaten zijn op aanvraag beschikbaar.
Geef een reactie