Eind maart werd bekend dat KPMG-MKB verder gaat als 216 Accountants. Dat is meer dan een verzelfstandiging. Het kantoor wordt overgenomen door EBPI. Een automatiseerder, welke zich richt op ketenintegratie, neemt een accountantskantoor over. Het zegt in ieder geval iets over de invloed van ICT op de werkprocessen binnen accountantskantoren. Accountancy Vanmorgen hierover in gesprek met Johan Mastenbroek 45 (EBPI) en Pieter Hoogerbrugge 49 (inmiddels oud KPMG-er). Interview uit het tweede nummer van Accountancy Vanmorgen.
Dat KPMG zich wil richten op controle-activiteiten is al enige tijd helder. Dat de samenstelactiviteiten en de dienstverlening op het gebied van salaris- en pensioenadministraties daar niet bij horen was ook geen geheim. In de accountancybranche ging al langer het gerucht dat KPMG-MKB in de etalage stond. KPMG-MKB timmerde de laatste jaren stevig aan de weg en zocht de publiciteit door haar visie en werkwijze uit te dragen. In 2013 haalde het kantoor nipt niet de overwinning in Exact’s Cloud Award.
De samenstelactiviteiten en de dienstverlening op het gebied van salaris- en pensioenadministraties worden voortgezet onder de naam 216 Accountants. 216 Accountants gaat een hechte samenwerking met KPMG aan en blijft gewoon gevestigd in de huidige KPMG-vestigingen in het land.
Waarom moest KPMG-MKB bij KPMG weg?
Pieter Hoogerbrugge: ‘Dat kun je het beste aan KPMG vragen, maar KPMG gaat zich meer richten op accountantscontroles. KPMG-MKB richtte zich op niet-controleplichtige ondernemingen in het MKB. Hiermee paste de samenstelactiviteiten en de dienstverlening op het gebied van salaris- en pensioenadministraties niet meer in de visie van KPMG.’
Waarom een accountantskantoor overnemen?
Johan Mastenbroek: ‘EBPI is al jaren leverancier van KPMG en heeft bijgedragen aan het efficiënter maken van de dienstverlening van KPMG-MKB. Iedereen heeft het over de noodzakelijke veranderingen die in de accountantsbranche moeten plaatsvinden, maar niemand komt in beweging. Toen KPMG de samenstelactiviteiten en de dienstverlening op het gebied van salaris- en pensioenadministraties in de etalage zette, hebben we snel gehandeld. Door een intensieve samenwerking tussen 216 Accountants en EBPI kunnen we die noodzakelijke veranderingen in gang zetten.’
Wat voor verandering moet je dan nu aan denken?
Johan Mastenbroek: ‘Bij 216 Accountants staat IT al op een hoog niveau, desondanks kan nog het nodige worden verbeterd. We gaan de ondernemer veel beter bedienen door continu, pro-actief mee te denken op basis van actuele gegevens. De aandacht ligt straks niet meer bij een product (jaarrekening, belastingaangifte, e.d.), maar op advies / diensten.’
KPMG-MKB liep toch behoorlijk voorop?
Pieter Hoogerbrugge: ‘Dat klopt, de kernprocessen – zoals het samenstellen van een jaarrekening – zijn in hoge mate geoptimaliseerd, waarbij we gebruik maken van ‘best-of-breed’ oplossingen die door middel van een procesmonitor onderling met elkaar communiceren. Je moet echter continu doorontwikkelen. Door de verzelfstandiging van 216 Accountants en de focus op niet-controleplichtige ondernemingen, zijn minder (AFM-)regels van toepassing waardoor processen nog efficiënter kunnen worden ingericht. Bij 216 Accountants gaat het om het totale proces in de accountancy. Dat is niet alleen de boekhouding en de integratie ervan, maar ook de pensioenadministratie, salarisadministratie, voorraadbeheer, e.d. Dat zijn veel meer administraties van waaruit informatie bij elkaar moeten komen. Wat we nu ondervinden bij de informatievoorziening ten behoeve van kredietrapportages is dat daarvoor uit allerlei pakketten informatie moet worden getrokken. Wij zien in de praktijk dat veel van die informatie niet beschikbaar is of onvoldoende gestandaardiseerd is. Dat gaan we oppakken. We hebben hiervoor een eigen XBRL taxonomie ontwikkeld van waaruit we allerlei rapportages beschikbaar kunnen gaan stellen.’
216 Accountants doet geen jaarrekeningcontroles?
Pieter Hoogerbrugge: ‘Klopt, 216 Accountants richt zich op niet-controleplichtige ondernemingen in het MKB.’
Betekent dit dat jullie, nu jullie buiten KPMG zijn, toch een hoop moeten laten liggen?
Pieter Hoogerbrugge: ‘Nee, het biedt 216 Accountants veel meer mogelijkheden om andere activiteiten op te pakken. KPMG-MKB deed binnen KPMG ook al geen controle-activiteiten. Deze activiteiten zijn ondergebracht binnen een ander onderdeel van KPMG. Door de controle-activiteiten van KPMG waren de AFM-regels en de daaruit voortvloeiende risicomanagementprocedures ook van toepassing op KPMG-MKB, waardoor de mogelijkheden werden beperkt.’
Is 216 Accountants een ICT-bedrijf met verstand van accountancy of andersom?
Johan Mastenbroek: ‘Een accountantskantoor met verstand van ICT. Misschien moeten we het straks geen accountantskantoor meer noemen, maar een advieskantoor. Nu betalen klanten voor producten (jaarrekening, belastingaangifte, e.d.). Dat is gek. Wij gaan het verdienmodel omgooien. Klanten gaan straks betalen voor de diensten die we leveren, waarbij we producten als een jaarrekening als een commodity gaan beschouwen.’
Pieter Hoogerbrugge: ‘Tot 1 juli zijn alle activiteiten gericht op het ontvlechten van de activiteiten van KPMG. Daarnaast is het traditioneel een zeer drukke periode. De transitie naar 1 juli bespreken we continu met onze klanten. Daar is de boodschap dat onze teams bij elkaar blijven. Klanten vragen daarnaar, het is ‘people business’.’
Is automatisering/efficiency en ‘people business’ een tegenstelling?
Pieter Hoogerbrugge: ‘Nee, we hebben eerder efficiencyslagen doorgevoerd, waardoor we onze mensen op een andere manier kunnen inzetten. We kunnen nu onze inzet verder richten op het uitbreiden van adviesproducten.’
Heb ik straks als ondernemer nu mijn administratie bij een softwareleverancier ondergebracht of bij een accountantskantoor?
Pieter Hoogerbrugge: ‘Bij 216 Accountants, een accountantskantoor. Daar verandert niets aan. Wij hebben ons nog steeds te houden aan de regels die voor accountantskantoren gelden.’
Kijkt een ICT-er anders naar ketenintegratie dan een accountant?
Johan Mastenbroek: ‘Wij kijken op een andere wijze naar de accountancybranche en de ketens die je hier binnen kunt onderkennen. Welke transacties en controles vinden plaats? Kun je die slimmer inrichten? Controles kunnen mogelijk vervangen worden door algoritmes, waardoor een constante kwaliteit wordt gewaarborgd.’
Is de toekomst aan de algoritmes?
Pieter Hoogerbrugge: ‘Kijk naar verbandscontroles, je hebt een prima elektronisch dossier en als dat op orde is schiet het systeem van daaruit een concept-jaarrekening door naar de klant. In de totstandkoming van zo’n jaarrekening, in zo’n dossier, zit de weerslag van allerlei verbandscontroles. Kijk bijvoorbeeld naar de BTW. Een aantal van dergelijke controles gebeurt nu nog steeds handmatig. Binnen een kantoor heb je het daar over. Het verfrissende van hoe Johan daar naar kijkt is: kunnen we daar nu iets voor bedenken, zodat jij daaraan geen uren werk meer aan kwijt bent en het de klant toegevoegde waarde oplevert. Kun je voor een klant het verband tussen de omzet en de afgedragen BTW, timingverschillen, fouten, enzovoort eenvoudig uitrekenen en opsporen? Dat is nu nog vaak ambachtelijk handwerk. En de trigger om daar wat aan te doen hebben we nu heel dichtbij.’
Dit interview is eerder verschen in de papieren Accountancy Vanmorgen.
Geef een reactie