U adviseurs en accountants, dat tot maart 2015 als de Waard Kramer door het leven ging, heeft niet alleen een nieuwe, modernere naam, het hanteert ook een vooruitstrevende aanpak. Het Leidschendamse kantoor is ontstaan uit een harmonieus verlopen splitsing in oktober 2014. Een deel van deWaardKramer besloot op te gaan in een ander kantoor, anderzijds gingen Arjen Michiels AA en zijn compagnon Emiel Reijerse (internationaal fiscalist) aanvankelijk met dertien medewerkers onder de oude naam verder. ‘De een wil voorop lopen op het gebied van automatisering, de ander volgt liever,’ aldus Michiels.
Cliënt centraal
Mikkend op een eigentijdser imago, heeft het kantoor een nieuwe naam aangenomen: U. Als het kantoor niet zoveel internationale cliënten had gehad, had het nu wellicht ‘Je’ geheten. Michiels spreekt immers maar weinig cliënten met ‘u’ aan. ‘Maar we hebben toch voor U gekozen, omdat het in het Engels ‘you’ wordt.’ Volgens de accountant is aandacht de basis in zijn branche. Vandaar dat is gekozen voor een naam waaruit blijkt dat de cliënt centraal staat. Doordat het kantoor het samenstelproces optimaal heeft geautomatiseerd, kan het de aandacht meer op zijn adviesrol richten. ‘Dat maakt mijn werk leuker – dankzij organisaties als Unit4.’
Verschuiving werkzaamheden
Want waar sommige accountantskantoren vooral angstig naar het dalende omzetvolume van de primaire processen kijken, omarmt U de daaruit geboren verschuiving in werkzaamheden juist: ‘Het uitsluitend maken van jaarrekeningen maakt het werk voor ons niet interessant.’ Het kantoor geeft veel meer advies dan voorheen, en kan dat nu bovendien beter doen, omdat het dankzij de automatisering van basisprocessen beter inzicht heeft in de cijfers van hun cliënten. ‘Voor dezelfde kosten of zelfs minder kan je elke maand voor 98% bij zijn. Het levert onze cliënten een besparing op. Als ze een ouderwetse administrateur in dienst hebben, kunnen ze 60% loonkosten uitsparen door het bij ons uit te besteden: dan betalen ze € 20.000 in plaats van € 50.000 op jaarbasis.’
Het kantoor maakt onder meer gebruik van rapportgenerator Unit4 Audition, Unit4 Multivers Accounting voor de financiële administratie, Unit4 Personeel & Salaris, Unit4 Auditor en Unit4 Accountanalyser. ‘Het werkt goed en het is prettig om er mee te werken. Iedereen die er mee werkt, is er tevreden over. Bovendien worden eventuele problemen altijd adequaat opgepakt.’ Volgens de accountant is aan de software af te zien dat er goed wordt nagedacht over de wereld van de accountant of de dienstverlener. ‘Hoe was die wereld en waar is die naartoe aan het veranderen? Hoe ga je communiceren met je klant? Wat verwacht de klant als output? In dat kader wordt getracht om software te ontwikkelen.’
Meerwaarde
Michiels ziet dat er binnen Unit4 een sterke stroming is die zich intensief bezighoudt met de ontwikkelingen in de accountancybranche: ‘Die beweging hebben ze best wel een tijd geleden ingezet – dat blijkt gewoon de juiste koers te zijn. Ze zijn altijd bezig met visie, strategie en informatievoorziening naar de klant.’ Ook het contact met de businesssoftwareleverancier ziet de accountant als een meerwaarde. ‘Laatst wilde een van mijn cliënten op stel en sprong een presentatie krijgen over Unit4 Personeel & Salaris. Twee dagen later stond onze contactpersoon bij mijn cliënt op de stoep om die presentatie te geven – ideaal.’
Rooskleurig
Reijerse en Michiels zien de toekomst rooskleurig tegemoet. ‘Wat ons soort kantoren nodig heeft, is het goed verzorgen van de basiswerkzaamheden: zo veel mogelijk geautomatiseerd en tegen een normale prijs. Van daaruit komen de cliënten met vragen op allerlei gebieden – als je die adviesrol goed oppakt, is er ook zeker voor ons soort kantoren een toekomst. En daar helpt Unit4 aan mee. Want omdat organisaties als Unit4 nadenken over zulke ontwikkelingen en toepassingen, kunnen wij die adviesrol vervullen.’
Geef een reactie