Amerikaans onderzoek wijst uit dat bedrijven waarvan de CEO een dochter heeft over het algemeen veel vriendelijker en empatischer zijn voor hun werknemers. Ook voeren zij een veel sterker MVO-beleid.
Uit het onderzoek onder 400 Amerikaanse CEO’s die samen 1000 kinderen hebben, bleek dat het hebben van een dochter impact heeft op de manier waarop een CEO zijn bedrijf runt. Dit geldt nog meer als de eerstgeboren een dochter is. Vrouwen, minderheden en/of mensen met een handicap worden in het algemeen beter behandeld in bedrijven met CEO’s die een dochter hebben. Ook is de kinderopvang, het flexibel werken en het delen van de winst beter verzorgd in zo’n bedrijf.
Bedrijven die veranderen van een CEO met een dochter naar een CEO zonder dochter zien een merkbare daling in deze MVO-initiatieven. Het aanstellen van een nieuwe CEO met een dochter leidt naar meer MVO-gerelateerde activiteiten.Bij een verandering van leiderschap zijn bedrijven die een goed MVO-track record hebben meer geneigd CEO’s in te huren met dochters.
Misschien iets om rekening mee te houden bij het aanstellen van een nieuwe CEO?
Geef een reactie