Deloitte heeft de bevindingen van de AFM ten aanzien van het onderzoek naar de controledossiers over het boekjaar 2012 met “passende maatregelen” geadresseerd. De organisatie gaat eerst het besluit en de in het rapport opgenomen uitkomsten bestuderen alvorens eventuele verdere stappen te ondernemen.
De AFM heeft op 16 maart 2016 in totaal voor ruim € 6 miljoen aan boetes opgelegd aan Deloitte, EY, KPMG en PwC. De boetes zijn opgelegd, omdat de AFM vindt dat deze accountantsorganisaties niet aan hun zorgplicht hebben voldaan. De boete voor Deloitte bedraagt € 1.810.000.
Bij Deloitte was in vier van de tien door de AFM onderzochte wettelijke controles sprake van zodanige tekortkomingen dat de accountant bij afgifte van de controleverklaring geen voldoende en geen geschikte controle-informatie had verkregen. De AFM is van oordeel dat het gezien de aard, ernst en hoeveelheid van de geconstateerde tekortkomingen in de vier dossiers redelijkerwijs niet zo kan zijn dat Deloitte zich voldoende heeft ingespannen om ervoor zorg te dragen dat haar externe accountants voldeden aan de eisen van vakbekwaamheid. De AFM trekt hieruit de conclusie dat Deloitte als organisatie niet heeft voldaan aan haar zorgplicht. Zo valt in het boetebesluit te lezen.
Deloitte onderschrijft niet alle bevindingen van de AFM in de vier controledossier, maar heeft de bevindingen van de AFM met “passende maatregelen” geadresseerd. De organisatie heeft van de voor de door de AFM als onvoldoende gekwalificeerde dossiers opnieuw geëvalueerd of de controleverklaring terecht is afgegeven. Op basis van de evaluatie werd geconcludeerd dat er geen reden is om de afgegeven verklaringen te corrigeren.
Onvolledig boetedossier
In het boetebesluit legt Deloitte in haar zienswijze de nadruk op de vanaf 2009 getroffen verbetermaatregelen en de resultaten die met deze maatregelen zijn behaald. Volgens de organisatie is het boetedossier zeer onvolledig, omdat de documenten die op de verbetermaatregelen zien niet zijn opgenomen in het boetedossier. ‘Ten onrechte meent de AFM dat de getroffen verbetermaatregelen niet relevant zijn ter zake van de voorgenomen boete, ’zo zegt Deloitte in haar in oktober 2015 schriftelijk gegeven zienswijze op het boetebesluit.
De AFM zegt zich bewust te zijn van de na de periode van overtreding getroffen verbetermaatregelen, maar deze zijn voor het boetebesluit – en voor de beoordeling of Deloitte gedurende de periode van overtreding invulling heeft gegeven aan haar zorgplicht – niet relevant. Volgens de toezichthouder hadden eerdere maatregelen, getroffen voorafgaand aan en tijdens de overtreding, nu juist nog niet het gewenste effect, want hebben de overtreding niet voorkomen of doen beëindigen. Deloitte had eerder moeten zorgdragen voor een situatie waarin de door de AFM geconstateerde tekortkomingen niet hadden kunnen plaatsvinden. De getroffen noodzakelijke verbetermaatregelen achteraf nemen naar de mening van de AFM de straf- en boetewaardigheid van de daaraan voorafgegane overtreding niet weg.
Kwaliteit
In haar reactie op het boetebesluit zegt Deloitte dat de organisatie groot belang hecht aan de hoogste kwaliteit van haar dienstverlening. ‘De afgelopen jaren zijn ingrijpende maatregelen doorgevoerd en is flink geïnvesteerd om de kwaliteit van ons stelsel van kwaliteitsbeheersing, kwaliteitsbewaking en de kwaliteit op opdrachtniveau verder te verhogen. In onze Transparantieverslagen wordt daarover in detail gerapporteerd. Wij constateren dat onze kwaliteit aanzienlijk is verbeterd ten opzichte van de periode waarin het onderzoek werd uitgevoerd.’
Ook de AFM ziet dat Deloitte zich heeft ingezet op het versterken van de randvoorwaarden voor betere kwaliteit van de wettelijke accountantscontroles. In het Dashboardonderzoek 2015 van de AFM scoorde de accountantsorganisatie een 4 (uit 5) en voldeed hiermee met de meest relevante elementen aan de geformuleerde verwachting voor 2015.
Volgens Deloitte kunnen het opleggen van een boete en de eveneens voorgenomen herhaalde openbaarmaking van de bevindingen van de AFM leiden tot een effect dat tegengesteld is aan het doel van het toezicht: verbetering van de kwaliteit van de controle. De toezichthouder verwacht echter niet dat er van de boete een verkeerd signaal uitgaan richting het maatschappelijk verkeer, nu naast de overtreding ook de naar aanleiding daarvan door Deloitte ondernomen acties en de resultaten daarvan zoals die blijken uit het Dashboardonderzoek onder de aandacht worden gebracht.
Geef een reactie