In een veelbesproken onderzoek uit 2013 stellen de Oxford-economen Carl Frey en Michael Osborne dat accountants en auditors vrijwel zeker zwaar geraakt gaan worden door de digitale revolutie. Met een score van 0,94 op een schaal van 0 tot 1 staan zij hoog in de ranglijst van digitaal bedreigde beroepen, samen met winkelpersoneel en telemarketeers.
Op basis van de reacties uit de accountancybranche bleek echter dat de soep niet zo heet wordt gegeten. In de sector is nog steeds sprake van een groot personeelstekort en alle bureaus steken veel tijd, geld en energie in het werven van goede mensen. Dat zal voor een belangrijk deel te maken hebben met de aard van hun werk, die een speciale vertrouwensband veronderstelt tussen bureau en klant. Daarnaast is financiële dienstverlening een sterk gereguleerde markt met veel wet- en regelgeving. Dat zorgt ook voor een zekere stabiliteit binnen de sector.
Niet stil blijven zitten
Dit alles zou voor de branche echter geen reden moeten zijn om nu stil te blijven zitten. Want de veranderingen die Frey en Osborne signaleerden, vinden vroeg of laat toch plaats. Veel routinematige activiteiten in de accountants- en auditorswereld kunnen steeds eenvoudiger door software worden uitgevoerd. Het is dan ook raadzaam om je als bureau nu al te oriënteren op nieuwe mogelijkheden die de digitalisering biedt.
Integrated reporting
Denk om te beginnen aan alle klantgegevens waarmee meer te doen is dan alleen wettelijk te rapporteren. We zien nu al bedrijven die diensten aanbieden op het gebied van integrated reporting, waarbij ze naast financiële ook andere data betrekken, waaronder procesdata. Hier liggen ook kansen en mogelijkheden voor financiële dienstverleners die uiteraard goed rekening moeten houden met data-eigenaarschap, dat altijd bij de klant blijft liggen. In het verlengde hiervan ligt het ontwikkelen en aanbieden van diensten op het snijvlak van datamanagement, -security en -privacy. Veel grotere organisaties doen dit al, bij middelgrote en kleine is dit vaak nog onontgonnen gebied. Dat geldt ook voor diensten op het gebied van advies bij realtime besluitvorming, forensische accounting of forecasting. Bij al deze activiteiten gaat het om data en om tools om data te bewerken en te analyseren.
Trainen van medewerkers
Dat betekent onder meer dat het steeds belangrijker wordt om medewerkers goed te trainen in het omgaan met data. Slim omgaan met techniek en data kan helpen bij het zien van kansen en mogelijkheden en het nemen van de juiste beslissingen. Het ligt zoals gezegd voor de hand dat veel handwerk langzaam verdwijnt. Dat heeft consequenties voor het traditionele model van de partner die een groep van seniors, mediors en juniors aanstuurt, die zich vooral richten op het maken van declarabele uren. Met name juniors zullen in de toekomst minder nodig zijn. In plaats van hen komen de data-scientists die kennis hebben van alles wat met data te maken heeft.
Nieuwe diensten
Deze groep speelt ook een cruciale rol in het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten of bedrijfsmodellen, waardoor er een voorsprong op de concurrenten te nemen is. Bedenk dat het grootste hotelbedrijf ter wereld – Airbnb – zelf geen kamers heeft, en het grootste handelsbedrijf – Alibaba – geen voorraden aanhoudt. De mensen achter deze bedrijven zagen kansen om met technologie en data nieuwe modellen te bedenken, die een enorme groei laten zien.
Digitalisering heeft in elke branche verstrekkende consequenties, dus ook in de accountancy. Wie zich hierop nu al voorbereidt, plukt daar straks de vruchten van.
Ron Augustus is directeur Zakelijke Markt Microsoft Nederland. Op de blogomgeving van Microsoft Nederland zijn eerder geplaatste blogs over de accountancybranche terug te vinden.
Geef een reactie