Het komt deels door een gunstiger aantal verkoopdagen. Zo meldt het CBS. In juni heeft de detailhandel 1,7% meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het volumen van de verkopen steeg met 1,8%, terwijl de prijzen ongeveer gelijk bleven. Online omzetten stegen daarentegen met cijfers boven de 10% fors.
De koopdagsamenstelling had een positief effect op de omzet. De omzet van zowel de winkels in food- als non-foodartikelen groeide. Net als in voorgaande maanden is online fors meer omgezet. Juni had in 2016 ten opzichte van vorig jaar een woensdag en een donderdag (goede dagen) meer en een maandag en een dinsdag (slechte dagen) minder. Wanneer dit in de cijfers wordt meegenomen is er volgens het CBS niet echt sprake van omzetstijgingen.
Food
De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen lag in juni 2,6% hoger dan een jaar eerder. De verkopen groeiden met 0,8% en de boodschappen waren gemiddeld 1,7% duurder. De omzet van de supermarkten groeide iets harder dan de omzet van de speciaalzaken.
Bescheiden omzetgroei non-food
De winkels in non-food realiseerden, met 0,6%, een bescheiden omzetgroei. De verkopen namen met 0,7% toe. De prijzen lagen ongeveer op het niveau van een jaar eerder.
In juni zetten vooral de winkels in woninginrichting meer om. De groei kwam uit op bijna 10%. Verder behaalden de winkels in kleding, de doe-het-zelfzaken en de drogisterijen meer omzet.
De omzet van de winkels in consumentenelektronica kromp in juni licht. Een maand eerder bedroeg de omzetdaling nog bijna 10%. De omzet van de winkels in huishoudelijke artikelen was net als in mei lager dan een jaar eerder.
Online omzet groeit gestaag door
De online omzet groeide in juni met 19%. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 14%. De webwinkels (hoofdactiviteit) zetten 23% meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Geef een reactie