ABN AMRO en InvoiceSharing introduceren een totaaloplossing die MKB-bedrijven elk uur van de dag inzicht moet kunnen bieden in hun boekhouding. Met de oplossing moeten ondernemers ook hun behoefte aan werkkapitaal tijdig kunnen inschatten. Dit moet tot een aanzienlijke verlaging van kosten voor ondernemers leiden, zo stelt de bank in een persbericht. Er draait nu een pilot met 20 bedrijven die met deze nieuwe oplossing gaan werken.
De oplossing is ontwikkeld voor MKB-bedrijven met een omzet van € 2 tot € 20 miljoen per jaar. Deze bedrijven moeten de nu nog veelal handmatige administratieve processen kunnen automatiseren zonder extra investeringen, door hun boekhoudpakket aan een online platform te koppelen. Zij sturen inkomende en uitgaande facturen naar hun account op dit platform. Een Boekhoud Robot beoordeelt en controleert de facturen, maakt journaalposten aan en exporteert de facturen naar de boekhouding van de ondernemers. De robot vergelijkt de facturen ook met de historische data van branchegenoten. Dit gebeurt op basis van boekhoudkundige data van de laatste drie jaar. Met deze oplossing is het mogelijk jaarlijks 10 tot 20 keer zo veel facturen te verwerken en kostenbesparingen tot 50% te realiseren.
Toekomstige uitdagingen
Invoice sharing werkt sinds oktober vorig jaar vanuit Econic, het financiële innovatiecentrum van ABN AMRO aan deze propositie. Daarvoor gaat nu een pilot met 20 bedrijven van start zo meldt Jeroen Volk, CEO van InvoiceSharing.
Werkapitaal
De Werkkapitaal Assistent moet ondernemers helpen hun behoefte aan werkkapitaal vroegtijdig in te schatten en tegen lagere kosten te financieren. Als zij hiervan gebruikmaken, geven zij ABN AMRO toestemming gebruik te maken van hun historische gegevens. De bank wil zo haar ‘toegevoegde waarde voor het MKB vergroten door proactief advies te geven’ en daarnaast ook een financieringspropositie voor te kunnen stellen. De software moet kunnen voorspellen of er tekorten zullen optreden. Het moet bijdragen aan de optimalisering van het werkkapitaal van de MKB’er. Bijvoorbeeld door de betaling van facturen zorgvuldig te plannen en af te stemmen met leveranciers en klanten. Ondernemers moeten zo ‘aanzienlijk op kosten besparen, sneller en tegen veel lagere kosten in hun financieringsbehoefte voorzien,’ zegt Frans Cuppen, General Manager Commercial Clients Zuid van ABN AMRO. ‘Bij Econic begeleiden we samen met HighTechXL veelbelovende proposities van zowel medewerkers van de bank als externe bedrijven. Deze acceleratorprojecten leiden binnen negen maanden tot nieuwe producten en diensten voor onze klanten en de markt, zoals de Werkkapitaal Assistent.’
Geef een reactie